„Źle wypełniony wniosek” (ale jak ma zostać poprawiony, skoro brakuje w terminie informacji zwrotnej?!), „sztuczna inteligencja rozpatruje wnioski”, „brak pracowników do rozpatrywania wniosków” - to tylko niektóre informacje, jakie otrzymują zdesperowani rodzice – cytuje w interpelacji poselskiej (nr 7446) do ministra pracy, rodziny i polityki społecznej poseł Marek Wesoły. To odpowiedzi, które otrzymują w oddziałach ZUS rodzice, którzy mimo że wnioskowali o świadczenie „aktywnie w żłobku” jeszcze w zeszłym roku, dotąd go nie otrzymali. ZUS ma dwa miesiące na rozpatrzenie wniosku, a świadczenie wypłacone jest z wyrównaniem.
Zobacz w LEX: Pułapki kadrowe programu "Aktywny rodzic w pracy" >
Sprawdź również książkę: Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych. Komentarz >>
Dla kogo „aktywnie w żłobku”
Świadczenie „aktywnie w żłobku” (1500 zł miesięcznie lub 1900 zł na dziecko z niepełnosprawnością z odpowiednimi wskazaniami) jest jednym z trzech świadczeń z programu Aktywny Rodzic: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu” na podstawie ustawy z 15 maja 2024 r. o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka – „Aktywny rodzic”. Zgodnie z jej art. 15 świadczenie „aktywnie w żłobku” przysługuje rodzicom na dziecko, które uczęszcza do żłobka, klubu dziecięcego albo jest objęte opieką sprawowaną przez dziennego opiekuna, nie dłużej jednak niż do ukończenia roku szkolnego, w którym dziecko ukończy 3. rok życia, lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym - 4. rok życia. Świadczenie przysługuje na dofinansowanie kosztów objęcia dziecka opieką w żłobku, klubie dziecięcym albo sprawowaną przez dziennego opiekuna.
Czytaj również: ZUS: Świadczenie „aktywnie w żłobku” najpopularniejszym świadczeniem programu Aktywny Rodzic>>
Spiętrzenie wniosków w ZUS
O świadczenie można było wnioskować od 1 października 2024 r. Chętnych nie brakuje, ale są opóźnienia w terminowej wypłacie. - Wnioski te, z relacji rodziców, są przetrzymywane bez rozpatrzenia, w większości trwa to dłużej niż zapowiadano. Cała ta sytuacja doprowadziła do kuriozalnej sytuacji, w której rodzice są zobligowani do wnoszenia całości opłaty za żłobki „z góry”, a są to ogromne kwoty, dodatkowe koszty, które muszą być uregulowane przez rodziców, następnie wg osób zarządzających żłobkami, otrzymane dofinansowania z ZUS-u mają powodować zwrot poniesionych kosztów na konta rodziców – pisze poseł Marek Wesoły.
Czytaj więcej: "Aktywny rodzic" nie zawsze się opłaci, część pieniędzy zachowa państwo>>
- W październiku, w związku z wejściem ustawy w życie, nastąpiło spiętrzenie wpływu wniosków złożonych na dzieci z trzech roczników - zarówno z rocznika 2023, 2022 i części 2021 r. (tj. na dzieci urodzone pomiędzy 1 listopada 2021 r. a 31 października 2023 r.). Dzięki wdrożeniu odpowiednich narzędzi i procedur, mimo dużego wolumenu dokumentów, w pierwszym terminie rozpatrzono prawie 80 proc. wniosków, które spełniały wszystkie kryteria ustawowe – odpowiada wiceminister rodziny Aleksandra Gajewska. Informuje, że 29 stycznia 2025 r. rozpatrzono ponad 92,8 proc. wszystkich wniosków, które wpłynęły w październiku i listopadzie 2024 r. w programie Aktywny Rodzic, w tym 98,6 proc. złożonych wniosków o świadczenie „aktywnie w żłobku”. Wnioski złożone w grudniu 2024 r. podlegały rozpatrzeniu na koniec stycznia po odczytaniu rejestrów żłobków.
Cena promocyjna: 84 zł
|Cena regularna: 280 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 84 zł
Nowe etaty, aby obsłużyć wnioski
Placówki mają obowiązek wprowadzania do systemu Rejestru Żłobków informacji o wysokości opłaty poniesionej przez rodzica do 5. dnia roboczego danego miesiąca za poprzedni miesiąc. Na tej podstawie ZUS przelewa świadczenia na rachunki żłobków, klubów dziecięcych i dziennych opiekunów. Rodzic ma dwa miesiące na złożenie wniosku o świadczenie od dnia, w którym dziecko zaczęło korzystać z usług instytucji opieki nad dziećmi w wieku do trzech lat.
Wiceminister Aleksandra Gajewska informuje również, że sprawy niezrealizowane przez automatyczne oprogramowanie, skierowano do obsługi ręcznej w Centrum Obsługi Świadczeń dla Rodzin w Białymstoku. - W CKK (Centrum Kontaktu Klientów) zatrudniono dodatkowych 80 osób, utworzono też dodatkową ścieżkę telefoniczną, dedykowaną obsłudze Programu „Aktywny Rodzic”. Wnioski są rozpatrywane sukcesywnie, a klienci informowani po ustaleniu powodu, dla którego konieczne jest prowadzenie postępowania wyjaśniającego z klientem – mówi wiceminister Gajewska.
Rodzice mogą zasięgnąć informacji o programie Aktywny Rodzic pod numerem telefonu (22) 560 16 00. Infolinia ZUS jest dostępna od poniedziałku do piątku w godz. 7-18. Pytania można przesyłać także na adres e-mail: cot@zus.pl.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.