W dniu 8 stycznia 2013 r. w Sejmie skierowano do I czytania w komisjach senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej, który dotyczy dostosowania systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego poprzez wprowadzenie możliwości wliczania urlopu macierzyńskiego do okresu uprawniającego do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego "trzynastki".
Celem projektu jest dostosowanie systemu prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lipca 2011 r. (sygn. akt P 59/11) dotyczącego ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080, ze zm.). Jego sentencja została ogłoszona dnia 17 lipca 2012 r. w Dz. U. poz. 819, a pełny tekst rozstrzygnięcia wraz z uzasadnieniem w OTK ZU Nr 7A, poz. 76. Generalnie chodzi w nim o wprowadzenie możliwości wliczania urlopu macierzyńskiego do okresu uprawniającego do otrzymania „trzynastego wynagrodzenia”. TK orzekł, że art. 2 ust. 3 ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej w zakresie, w jakim pomija okres urlopu macierzyńskiego jako umożliwiający nabycie prawa do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej do okresu przepracowanego, w sytuacji nieprzepracowania w ciągu całego roku kalendarzowego faktycznie 6 miesięcy, jest niezgodny z art. 32 ust. 1 w związku z art. 71 ust. 2 Konstytucji.
Projekt ustawy ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, a ustanowiona w nim reguła ma być stosowana do dodatkowego wynagrodzenia rocznego przysługującego pracownikom jednostek sfery budżetowej za rok 2012.
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 10 stycznia 2013 r.