Pytanie pochodzi z publikacji Serwis BHP

Uczeń zawodu elektromechanik ma w zakładzie pracy opiekuna z uprawnieniami pedagogicznymi w zakresie elektromechaniki.

Czy ten sam uczeń przeniesiony na krótki okres do innego wydziału (w którym nie pracuje opiekun, pracuje natomiast inny z uprawnieniami w zakresie ślusarstwa) może wykonywać jakieś czynności na tym wydziale?

Czy wraz z nim powinien również przejść jego opiekun?

Czy dopuszczalna jest sytuacja, kiedy tylko formalnie opiekunem ucznia elektromechanika jest ten z uprawnieniami elektromechanika, a faktycznie jest nim brygadzista wydziału lub opiekun z uprawnieniami ślusarza?

Odpowiedź

Na ogół grupa uczniów odbywająca praktykę podczas nauki zawodu ma jednego opiekuna i może mieć kilku instruktorów. Opisana w pytaniu sytuacja może mieć miejsce - uczeń może odbywać praktykę na innym stanowisku, jednak koniecznie pod okiem instruktora. Wszystkie decyzje dotyczące wyboru opiekunów czy doboru instruktorów, podziału na grupy i poszczególne praktyki na wybranych stanowiskach pracy uzgadnia szkoła z podmiotem (pracodawcą) organizującym praktyki. Szkoła kierująca uczniów na praktyczną naukę zawodu:

nadzoruje realizację programu praktycznej nauki zawodu;

współpracuje z podmiotem przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu;

zapewnia ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków;

akceptuje wyznaczonych instruktorów praktycznej nauki zawodu i opiekunów praktyk zawodowych, lub wyznacza do prowadzenia praktycznej nauki zawodu nauczycieli praktycznej nauki zawodu.

Uzasadnienie

Każda osoba biorąca udział w praktykach ucznia musi mieć stosowne kwalifikacje bez względu na zajmowane stanowisko. Sprawy kwalifikacji instruktorów zawodu reguluje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 244, poz. 1626) - dalej r.p.n.z.

Zgodnie z § 10 r.p.n.z. zajęcia praktyczne prowadzą nauczyciele. Zajęcia praktyczne realizowane u pracodawców i w indywidualnych gospodarstwach rolnych mogą także prowadzić:

1) pracownicy, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza z uczniami lub młodocianymi stanowi podstawowe zajęcie i jest wykonywana w tygodniowym wymiarze godzin przewidzianym dla nauczycieli,

2) pracodawcy lub wyznaczeni przez nich pracownicy albo osoby prowadzące indywidualne gospodarstwa rolne, dla których praca dydaktyczna i wychowawcza z uczniami lub młodocianymi nie stanowi podstawowego zajęcia lub jest wykonywana w tygodniowym wymiarze godzin niższym niż przewidziany dla nauczycieli, w ramach obowiązującego ich tygodniowego czasu pracy

- zwani instruktorami praktycznej nauki zawodu.

Instruktorzy praktycznej nauki zawodu, o których mowa w pkt 1, powinni posiadać kwalifikacje wymagane od nauczycieli, określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Instruktorzy praktycznej nauki zawodu, o których mowa w pkt 2, powinni posiadać co najmniej tytuł mistrza w zawodzie, którego będą nauczać, lub w zawodzie wchodzącym w zakres zawodu, którego będą nauczać, i przygotowanie pedagogiczne wymagane od nauczycieli lub ukończony kurs pedagogiczny, którego program został zatwierdzony przez kuratora oświaty i obejmował łącznie co najmniej 70 godzin zajęć z psychologii, pedagogiki i metodyki oraz 10 godzin praktyki metodycznej albo ukończony przed dniem 6 stycznia 1993 r. kurs pedagogiczny uprawniający do pełnienia funkcji instruktora praktycznej nauki zawodu.

Instruktorzy praktycznej nauki zawodu, o których mowa w pkt 2, niemający tytułu mistrza w zawodzie, powinni posiadać przygotowanie pedagogiczne lub ukończony kurs pedagogiczny, o których mowa powyżej oraz:

świadectwo ukończenia technikum, technikum uzupełniającego lub szkoły równorzędnej albo świadectwo ukończenia szkoły policealnej lub dyplom ukończenia szkoły pomaturalnej lub policealnej i tytuł zawodowy w zawodzie, którego będą nauczać, lub w zawodzie pokrewnym do zawodu, którego będą nauczać, oraz co najmniej trzyletni staż pracy w zawodzie, którego będą nauczać, lub

świadectwo ukończenia liceum zawodowego i tytuł robotnika wykwalifikowanego lub równorzędny w zawodzie, którego będą nauczać, oraz co najmniej czteroletni staż pracy w tym zawodzie nabyty po uzyskaniu tytułu zawodowego, lub

świadectwo ukończenia liceum ogólnokształcącego, liceum technicznego, liceum profilowanego, uzupełniającego liceum ogólnokształcącego, technikum i technikum uzupełniającego, kształcących w innym zawodzie niż ten, którego będą nauczać, lub średniego studium zawodowego i tytuł robotnika wykwalifikowanego lub równorzędny w zawodzie, którego będą nauczać, oraz co najmniej sześcioletni staż pracy w tym zawodzie nabyty po uzyskaniu tytułu zawodowego, lub

dyplom ukończenia studiów wyższych na kierunku (specjalności) odpowiednim dla zawodu, którego będą nauczać, oraz co najmniej trzyletni staż pracy w tym zawodzie nabyty po uzyskaniu dyplomu lub dyplom ukończenia studiów wyższych na innym kierunku (specjalności) oraz co najmniej sześcioletni staż pracy w zawodzie, którego będą nauczać.

Roman Majer, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.

Odpowiedzi udzielono: 13 października 2014 r.