Czy pracodawca może wypłacać ekwiwalent za środki czystości kwartalnie, tj. mydło, proszek do prania, pasta bhp, krem ochronny do rąk, ręcznik?
Nie, pracodawca nie może wypłacić ekwiwalentu za środki czystości, zamiast udostępnienia tych środków.
Zgodnie z art. 233 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94) - dalej k.p., oraz § 115 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) pracodawca jest obowiązany zapewnić środki gwarantujące utrzymanie higieny osobistej takie jak mydło, pasty do mycia, żele, ręczniki, itp. Ilość i rodzaje tych środków powinny być dostosowane do rodzaju i stopnia zanieczyszczenia ciała przy wykonywaniu prac występujących w danym zakładzie. Pracodawcy mogą dowolnie ustalać zakładowe normy przydzielania pracownikom środków czystości w aktach prawa wewnątrzzakładowego (np. w regulaminach pracy), albo je przydzielać kierując się jedynie rodzajem wykonywanej pracy. Pracodawca nie ma jednak obowiązku wydawania środków czystości poszczególnym pracownikom, jeśli umożliwił im korzystanie z nich w umywalniach gdzie zainstalowano dozowniki mydła, papierowe ręczniki albo suszarki do rąk.
Nie jest natomiast dopuszczalna wypłata ekwiwalentu pieniężnego za przysługujące pracownikowi środki higieny. Pracownicy mogą natomiast żądać od pracodawcy zwrotu poniesionych na ten cel wydatków, w sytuacji gdy wbrew obowiązkowi pracodawca nie zapewnił im niezbędnych środków czystości.
Michał Szalak - specjalista z zakresu prawa pracy
Nie, pracodawca nie może wypłacić ekwiwalentu za środki czystości, zamiast udostępnienia tych środków.
Zgodnie z art. 233 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94) - dalej k.p., oraz § 115 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650 z późn. zm.) pracodawca jest obowiązany zapewnić środki gwarantujące utrzymanie higieny osobistej takie jak mydło, pasty do mycia, żele, ręczniki, itp. Ilość i rodzaje tych środków powinny być dostosowane do rodzaju i stopnia zanieczyszczenia ciała przy wykonywaniu prac występujących w danym zakładzie. Pracodawcy mogą dowolnie ustalać zakładowe normy przydzielania pracownikom środków czystości w aktach prawa wewnątrzzakładowego (np. w regulaminach pracy), albo je przydzielać kierując się jedynie rodzajem wykonywanej pracy. Pracodawca nie ma jednak obowiązku wydawania środków czystości poszczególnym pracownikom, jeśli umożliwił im korzystanie z nich w umywalniach gdzie zainstalowano dozowniki mydła, papierowe ręczniki albo suszarki do rąk.
Nie jest natomiast dopuszczalna wypłata ekwiwalentu pieniężnego za przysługujące pracownikowi środki higieny. Pracownicy mogą natomiast żądać od pracodawcy zwrotu poniesionych na ten cel wydatków, w sytuacji gdy wbrew obowiązkowi pracodawca nie zapewnił im niezbędnych środków czystości.
Michał Szalak - specjalista z zakresu prawa pracy