Odpowiedź
Przydział odzieży roboczej nie zależy od nazwy stanowiska pracy, ale od środowiska pracy, które na nim występuje. Na ogół pracownicy administracyjno-biurowi pracują w środowisku pracy, które nie wymaga przydziału odzieży roboczej, ale nie ma przeszkód prawnych, aby pracodawca przydzielił pracownikowi administracyjno-biurowemu odzież roboczą. Przydział odzieży roboczej jest konieczny w przypadkach, kiedy pracownik musi wchodzić np. do hali produkcyjnej, w której jego odzież mogłaby ulec zabrudzeniu lub zniszczeniu.
Uzasadnienie
Kwestię przydziału odzieży roboczej reguluje ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.) - dalej k.p. Zgodnie z art. 237[7] k.p., pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze, spełniające wymagania określone w Polskich Normach:
1) jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu;
2) ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bhp.
Pracodawca może ustalić stanowiska, na których dopuszcza się używanie przez pracowników, za ich zgodą, własnej odzieży i obuwia roboczego, spełniających wymagania bhp. Nie dotyczy to stanowisk, na których są wykonywane prace związane z bezpośrednią obsługą maszyn i innych urządzeń technicznych albo prace powodujące intensywne brudzenie lub skażenie odzieży i obuwia roboczego środkami chemicznymi lub promieniotwórczymi albo materiałami biologicznie zakaźnymi.
Pracownikowi używającemu własnej odzieży i obuwia roboczego pracodawca wypłaca ekwiwalent pieniężny w wysokości uwzględniającej ich aktualne ceny.
Roman Majer, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.
Odpowiedzi udzielono: 2 października 2016 r.