Odpowiedź
Maszyny sprowadzane z państwa członkowskiego Unii Europejskiej do Polski muszą posiadać deklarację zgodności, oznakowanie CE oraz dokumentację. Maszyny po złożeniu i zainstalowaniu w Polsce przejdą kontrolę wstępną, sprawdzającą zgodność maszyny z wymaganiami minimalnymi. Wyniki kontroli rejestruje się i przechowuje, do dyspozycji zainteresowanych organów, zwłaszcza nadzoru i kontroli warunków pracy, przez 5 lat od dnia zakończenia kontroli.
Ocenę zgodności w postaci deklaracji wystawia producent w chwili wyprodukowania maszyny. Przy relokacji deklaracja nie jest konieczna - maszyna nie jest wytwarzana, lecz przenoszona.
Maszyny, które nie posiadają deklaracji zgodności, oznakowania CE oraz dokumentacji od 2004 r. nie mogą być użytkowane na stanowiskach pracy. Maszyny nabyte przed 2004 r., które nie posiadały deklaracji zgodności przeszły proces dostosowania do wymagań minimalnych i to na podstawie tej procedury dopuszczono je do pracy.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 217 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1666), niedopuszczalne jest wyposażanie stanowisk pracy w maszyny i inne urządzenia techniczne, które nie spełniają wymagań dotyczących oceny zgodności określonych w odrębnych przepisach.
Zgodnie z § 26 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 30 października 2002 r. w sprawie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania maszyn przez pracowników podczas pracy (Dz. U. Nr 191, poz. 1596 z późn. zm.) - dalej r.m.w.u.m., w przypadku gdy bezpieczne użytkowanie maszyn jest uzależnione od warunków, w jakich są one instalowane, pracodawca powinien poddać maszyny:
1) wstępnej kontroli po ich zainstalowaniu, a przed przekazaniem do eksploatacji po raz pierwszy;
2) kontroli po zainstalowaniu na innym stanowisku pracy lub w innym miejscu.
Kontroli dokonują jednostki działające na podstawie odrębnych przepisów albo osoby upoważnione przez pracodawcę i posiadające odpowiednie kwalifikacje.
Według § 28 r.m.w.u.m., wyniki kontroli, o których mowa w § 26 i 27 r.m.w.u.m., rejestruje się i przechowuje, do dyspozycji zainteresowanych organów, zwłaszcza nadzoru i kontroli warunków pracy, przez okres 5 lat od dnia zakończenia tych kontroli, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Jeżeli maszyny są użytkowane poza terenem zakładu pracy, w miejscu ich użytkowania powinien być dostępny dokument potwierdzający przeprowadzenie ostatniej kontroli maszyny.
Roman Majer, autor współpracuje z publikacją Serwis BHP.
Odpowiedzi udzielono: 16 października 2016 r.