Ponad połowa pracowników przyznaje, że używa w godzinach pracy Facebooka, a prawie 20 proc. Twittera. Coraz częściej korzystamy z prywatnych kont, aby komunikować się ze współpracownikami czy klientami. Rośnie ponadto popularność narzędzi online do zarządzania projektami, np. Trello. Czy to znaczy, że bezpośrednia komunikacja pomiędzy członkami zespołu traci na znaczeniu?
Coraz większa część naszych codziennych aktywności przenosi się w tryb online. Dotyczy to również komunikacji ze współpracownikami i przełożonymi. Dzieje się tak częściowo ze względu na rosnącą popularność telepracy. Na przykład w branży IT całkowicie zdalnie pracuje już co 10 specjalista. Co więcej, nawet osoby, które na co dzień wypełniają zawodowe obowiązki w biurze, zazwyczaj korzystają z różnych form komunikacji internetowej, takich jak chociażby komunikatory. Tymczasem z badań wynika, że osoby współpracujące ze sobą bezpośrednio (a nie np. za pośrednictwem poczty elektronicznej) osiągają o 32 proc. lepsze wyniki. Praca zdalna i zarządzanie projektami online mają swoje niepodważalne zalety, nic jednak nie zastąpi rozmowy. Pod warunkiem, że odbywa się ona w sposób efektywny.
O tym jak istotna pozostaje bezpośrednia interakcja świadczy również rosnąca popularność wydzielania przestrzeni wspólnych w biurach. Coraz częściej siedziby firm są projektowane tak, aby zmaksymalizować możliwość interakcji pomiędzy pracownikami.
Jak wynika z badań the Kellogg School of Management, o ile praca indywidualna sprawdza się dobrze przy generowaniu nowych pomysłów, to interakcja w grupie pozwala na selekcję tych najlepszych. Wspólna praca nad projektem zwiększa też zaangażowanie zespołu i pozwala pracownikom poczuć się włączonym w całość prac. Dodatkowym atutem takich interakcji jest lepsza wymiana wiedzy pomiędzy poszczególnymi działami – dodaje Zuzanna Mikołajczyk z Mikomax Smart Office.
W artykule poświęconym organizacji przestrzeni biurowej Harvard Business Review opisuje case study firmy z branży farmaceutycznej. Badanie interakcji pomiędzy pracownikami organizacji wykazało, że ci menedżerowie sprzedaży, którzy częściej nawiązywali kontakt z pracownikami pozostałych działów odnotowali poprawę wyników o 10 proc.
O tym jak istotna jest networking i interakcja z innymi świadczy fakt, że na wspólne biuro decydują się także właściciele własnych biznesów. Według danych magazynu Deskmag, w modelu coworkingowym pracuje na świecie już pół miliona osób. W Polsce obecnie liczba takich przestrzeni szacowana jest na 150. – Praca w modelu coworkingowym daje szansę na stworzenie sieci kontaktów, niezbędnej już na samym początku działalności biznesowej. Często też firmy pracujące w jednej przestrzeni wymieniają się usługami. Wiele biur coworkingowych i przestrzeni dla start-upów oferuje o wiele więcej niż tylko miejsce do pracy – regularnie odbywają się tam spotkania z mentorami, warsztaty czy wydarzenia networkingowe. Taka infrastruktura jest dużym ułatwieniem dla osób rozwijających swój pomysł na biznes – mówi Marta Bloch, reprezentująca przestrzeń coworkingową Idea Hub.
Opracowanie: Agnieszka Matłacz
Źródło: inf. pras. Mikomax Smart Office, stan z dnia 18 marca 2016 r.