Artykuł powstał na podstawie materiałów firmy oraz rozmowy z Agnieszką Kargol-Konieczną, Dyrektor Biura Operacyjnego Wsparcia Sieci Oddziałów i Zewnętrznych Firm Sprzedażowych w Citi Handlowy, współprzewodniczącą Citigroup Women Poland

Wprowadzenie
Bank Handlowy w Warszawie S.A. jest jedną z największych instytucji finansowych w Polsce oferującą pod marką Citi Handlowy bogaty i nowoczesny asortyment produktów i usług bankowości korporacyjnej, inwestycyjnej oraz detalicznej. Citi Handlowy łączy doświadczenie i tradycję Banku Handlowego w Warszawie S.A. z nowoczesnymi sposobami prowadzenia finansów Grupy Citi. W Polsce bank zatrudnia ponad 5 tysięcy pracowników, na świecie zaś ponad 260 tysięcy. W Polsce bank posiada 3 główne centra bankowe, w których skupia najwięcej pracowników: w Warszawie, gdzie znajduje się siedziba banku, Olsztynie oraz Łodzi, gdzie powstało jego Centrum Badań i Rozwoju Produktów Bankowych.
Struktura Citi Handlowy jest złożona, a jej globalność sprawia, że ma się tu do czynienia z wszystkimi możliwymi aspektami różnorodności. Znakiem rozpoznawczym kultury korporacyjnej Grupy Citi, jak i jej filozofią, jest właśnie różnorodność. W organizacji panuje przekonanie, że to właśnie różnorodność stanowi jej przewagę konkurencyjną, stąd bank tę ideę propaguje. Myślą przewodnią różnorodności jest przyciąganie do organizacji najlepszych pracownic/pracowników i zapewnienie im możliwości pełnego rozwoju zawodowego z poszanowaniem ich godności, bez względu na płeć, rasę, wyznanie, czy orientację seksualną. W ramach ogólnoświatowego programu CitiDiverstiy w 2003 r. Citi Handlowy wprowadził inicjatywę Citigroup Women Poland (potocznie zwana w organizacji CitiWomen). Miała ona na celu zwrócenie uwagi na sytuację kobiet pracujących w banku, zapewnienie im równych szans rozwoju zawodowego i możliwość realizacji ambicji związanych z karierą w Citigroup. Generalnie w Citi Handlowy pozycja kobiet na wyższych stanowiskach menedżerskich jest bardzo dobra, bo spośród osób zajmujących najwyższe stanowiska kierownicze ponad 50% to kobiety. Mimo to korzyści płynące z popularyzacji tej inicjatywy zostały uznane za warte rozpowszechnienia.
Misją Citigroup Women Poland jest tworzenie sprzyjających warunków rozwoju zawodowego kobiet i pomoc w pokonywaniu barier. Jej zadania to inspirowanie poprzez szkolenia, mentoring, spotkania z ludźmi sukcesu, spotkania integracyjne, a także pomoc kobietom, w szczególności matkom, w zachowaniu równowagi pomiędzy pracą zawodową i życiem prywatnym. Członkinią Citigroup Women Poland może zostać każda kobieta zatrudniona w Citi Handlowy zainteresowana networkingiem kobiecym, wymianą doświadczeń, podniesieniem kompetencji osobistych i zawodowych, czy uczestnictwem w innych inicjatywach wspieranych przez bank finansowo. Od aktywności samych zainteresowanych zależy zaś jakiego typu będą to inicjatywy.

Z odgórnym wsparciem
Wiele inicjatyw z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi, czy takich związanych ze zmianami kulturowymi organizacji, bardzo ciężko jest skutecznie wdrożyć bez aktywnego wsparcia najwyższych władz spółki. Dlatego przy tego typu działaniach połową sukcesu jest właśnie to wsparcie. W opisywanym przypadku tak właśnie było. Dodatkowo była to inicjatywa globalna, wspierająca korporacyjne wartości, co podnosiło jej wagę. Stąd też i sukces na tym polu, choć historia tej inicjatywy na przestrzeni lat 2003 – 2011 ciągle ewoluuje i obecnie jest praktycznie całkowicie prowadzona oddolnie. Między innymi dlatego, że została już na tyle mocno w organizacji zaszczepiona, że jest to już możliwe. Taka jest zresztą filozofia Citi Handlowy, który stawia na aktywnych, przejawiających inicjatywę pracowników, biorących odpowiedzialność za swój rozwój. O to też chodzi, aby inicjatywy stworzone z myślą o pracownikach i angażujące ich w organizację poszczególnych aktywności takie jak np. CitiWomen, CitiClub, czy CitiParents, były ostatecznie przez nich koordynowane i rozwijane.
Choć jak powyżej wspomniano, w Citi Handlowy pozycja kobiet w organizacji jest dobra, to powszechnie wiadomo, że w odróżnieniu od mężczyzn, kobiety najczęściej są mniej pewne siebie i mają tendencję do przypisywania swojego sukcesu pracy zespołu, a nie samym sobie. To może być postrzegane jako przyczyna spowalniająca ich rozwój zawodowy w porównaniu z rozwojem zawodowym mężczyzn. Dlatego tego typu inicjatywy jak Citigroup Women Poland są potrzebne. Citi Handlowy jest globalną, w nowoczesny sposób zarządzaną organizacją, czerpiącą z korporacyjnych wzorów. Szczególnie w Stanach Zjednoczonych mocno podkreśla się korzyści płynące z różnorodności. W tym wypadku w kwestii zatrudniania kobiet i mężczyzn, szczególnie w obszarach powszechnie uważanych za typowo męskie. Zarówno kobiety, jak i mężczyźni w organizacji traktowani są na równi w ich aspiracjach zawodowych. W tym kontekście to, że w banku działa inicjatywa Citigroup Women Poland jest tak naprawdę dodatkowym bonusem dla kobiet. Te, które chciałyby coś więcej zrobić w obszarze swojego rozwoju, nie dość, że nie mają stawianych tu barier, to jeszcze mogą z tej inicjatywy czerpać dodatkowe korzyści.

Różnorodność działań 

CitiWomen Poland realizuje swoje cele poprzez działalność swoich członkiń w oparciu o konkretne potrzeby wynikające z jej misji. Członkinie Citigroup Women Poland znajdują się na różnych etapach rozwoju zawodowego i osobistego. Dlatego propozycja działań w ramach inicjatywy jest różnorodna, dostosowana do indywidualnych potrzeb, a zdarza się, że z niektórych mogą skorzystać również wszyscy pracownicy, a nie tylko kobiety. Inicjatywa Citiwomen inspiruje, wspiera rozwój zawodowy i osobisty, daje możliwość nieformalnego networkingu i sprzyja wymianie informacji pomagających w realizacji głównych celów inicjatywy, a także współpracuje z Fundacją Kronenberga i CitiClubem przy realizacji ich statutowych działań. Praca w ramach CitiWomen Poland jest pracą społeczną.
Citiwomen inspiruje poprzez organizację spotkań z osobami publicznymi, które osiągnęły sukces i chcą podzielić się swoim doświadczeniem i wiedzą oraz opowiedzieć, jak ten sukces osiągnęły. Takie postawy mogą dostarczać zarówno inspiracji życiowej, jak i zawodowej, która jest podstawą budowania własnej osobowości. Podobne spotkania organizowane są również z kobietami - menedżerami w banku na wysokich stanowiskach. Tyle, że w bardziej kameralnym gronie, co sprzyja nawiązywaniu osobistego kontaktu. Poza tym tego typu spotkania umożliwiają poznanie różnych dróg do osiągnięcia sukcesu, trudnych wyborów, pożądanych postaw i kompetencji w atmosferze nieformalnej, skłaniającej do bardziej bezpośredniej komunikacji. Zdarzało się, że spotkania te były dla niektórych uczestniczek inspiracją do zmiany stanowiska lub zdecydowały o wyborze mentora w banku.
Rozwojowi członkiń inicjatywy służą warsztaty i szkolenia. Ich celem jest dostarczenie profesjonalnej wiedzy i umożliwienie doskonalenia kwalifikacji zawodowych, a także rozwój kompetencji i umiejętności, takich jak np. przywództwo, zarządzanie czasem, psychologiczne aspekty komunikacji, inteligencja emocjonalna, skuteczność w negocjacjach, poczucie własnej wartości, trening antystresowy, kreatywne rozwiązywanie problemów. Szczególnie istotne są te szkolenia, które uczą kobiety komunikować własne osiągnięcia, podkreślać ich wkład w sukcesy firmy, zachęcają do podejmowania wyzwań i ryzyka.
Innym rodzajem aktywności są spotkania networkingowe. W nieformalnej atmosferze są one świetną okazją do budowania kontaktów niezwykle pomocnych w samej pracy w banku, ale i pożytecznych w budowaniu sieci wpływów oraz udzielania i korzystania z pomocy. Członkinie Citigroup Women Poland dzielą się też informacjami nie tylko na temat ciekawych szkoleń na rynku, rozwijających wydarzeń i konferencji, ale również książek i filmów. Stworzona w tym celu strona intranetowa inicjatywy z jednej strony jest źródłem informacji, a z drugiej zaproszeniem do współtworzenia.
Ideę pomocy Citigroup Women Poland realizuje poprzez współpracę z Fundacją Kronenberga przy realizacji rozmaitych działań na rzecz lokalnych społeczności lub innych zadań fundacji mających na celu niesienie pomocy potrzebującym, w szczególności matkom i dzieciom.

Komitet Sterujący
Działaniami CitiWomen Poland kieruje Komitet Sterujący, który wybierany jest spośród grona kobiet zatrudnionych na stanowiskach managerskich w banku, z zapewnieniem jak najszerszej reprezentacji wszystkich jednostek i sektorów banku. Komitetowi Sterującemu przewodniczą dwie współprzewodniczące.
Sposób pracy Komitetu, jak również jego wyboru na przestrzeni lat działalności CitiWomen nieco się zmienił. Modyfikacje te wiązały się m.in. z rozwojem tej inicjatywy w kierunku bardziej lokalnej i oddolnej. Początkowo w Komitecie zasiadały kobiety z najwyższego poziomu organizacji, a jego skład wahał się o 4 do 5 osób. W ramach programu działały komitety odpowiedzialne za poszczególne aktywności klubu. Były to: komitet szkoleniowy, mentoringu i networkingu, równowagi życiowej oraz komunikacji i administracji. Każda z pań w Komitecie Sterującym miała pod swoją opieką jeden z komitetów funkcyjnych. Kadencja członkiń Komitetu Sterującego trwała rok i z założenia co roku przeprowadzane były wybory. Głosowanie odbywało się wśród aktywnych członkiń Citigroup Women Poland. W 2009 r. uznano, że inicjatywa CitiWomen jest już na tyle mocno ugruntowana, że dowodzenie nią można przekazać menedżerkom z niższego poziomu zarządzania. Sposób przeprowadzania wyborów również dostosowywał się do potrzeb inicjatywy. Był czas kiedy na listę mail'ingową zainteresowanych inicjatywą kobiet wysyłano prośbę zgłaszania kandydatur. Na tej podstawie osoby, które dostały największą liczbę głosów stawały się nowymi członkami Komitetu Sterującego. Ponieważ jednak nie zawsze było to skuteczne, gdyż osoby na co dzień mniej w inicjatywę zaangażowane i nie znające najaktywniejszych członkiń CitiWomen, w głosowaniu nie uczestniczyły. Dlatego obecnie wybory odbywają się w najaktywniejszym gronie członkiń CitiWomen. Najaktywniejszym, czyli takim, które organizuje kolejne inicjatywy w ramach CitiWomen. Aktywne członkinie po uzgodnieniu z kandydującymi ich gotowości do zaangażowania się w inicjatywę jeszcze mocniej, głosują następnie na kandydatki. Te, które otrzymają najwięcej głosów stają się członkiniami Komitetu Sterującego. Kandydowanie wymaga wewnętrznej motywacji, aby chcieć coś dodatkowego zrobić dla siebie, ale również dla innych – poza swoimi normalnymi obowiązkami służbowymi. A nie jest to łatwe, gdy pracuje się w tak dużej i dynamicznej organizacji.
Obecnie w Warszawie aktywnych członkiń CitiWomen jest kilkanaście. Dlatego też, zdecydowano się odejść od struktur komitetów funkcyjnych. Również dlatego, że biorąc pod uwagę fakt, iż spośród różnych typów działalności CitiWomen, najwięcej miejsca przypada obecnie na działania szkoleniowe i związane z organizacją inspirujących spotkań, nie było potrzeby formowania takich struktur. Wszystkie aktywne osoby zostały zaproszone do prac Komitetu Sterującego. Nadal są to kobiety z różnych obszarów banku, co jest zaletą tej inicjatywy, bo daje możliwość poznania się osobom, które na co dzień niekoniecznie miałyby okazję wspólnie pracować. To umożliwia swoisty networking.
Komitet Sterujący pracuje w trybie projektowym, spotykając się minimum raz na kwartał. Oprócz ogólnych rocznych planów działalności CitiWomen, szczegóły bieżących inicjatyw wypracowywane są kwartalnie. Co kwartał przygotowywany jest też harmonogram kosztowy tych inicjatyw. Plany przedstawiane są następnie sponsorowi i mentorowi CitiWomen – wiceprezesowi zarządu, który bardzo tę inicjatywę wspiera i akceptuje proponowane aktywności w zależności od możliwości banku. CitiWomen nie ma obecnie rocznego budżetu, tylko - jak już wspomniano - działa bardziej projektowo. Przed wiceprezesem zarządu następuje też rozliczenie z działalności inicjatywy.

Od globalności do lokalności
Jak już powyżej wspomniano, Citigroup Women Poland powstała jako część globalnej inicjatywy Citigroup Women w ramach programu CitiDiversity. Obecnie globalnie program ten wspiera kobiety na najwyższych stanowiskach w ramach Grupy Citi. Wykorzystując różne narzędzia i środki pomaga w rozwoju ich karier. W ramach całej Grupy funkcjonuje blisko 50 kobiecych Komitetów Sterujących działających na poziomach lokalnych różnych krajów. Wspierają one kobiece talenty i ich kariery, ułatwiają dostęp do zaspokajających kobiece potrzeby inicjatyw w obszarze rozwoju. Globalnie uważa się, że aktywne członkinie tej inicjatywy wkładają ogromny wkład w rozwój organizacyjny. Łącząc bowiem kobiety z różnych obszarów banku wzmacniają ich poczucie własnej wartości i pozytywne nastawienie do pracy, co automatycznie przekłada się na rozwój organizacyjny. Najbardziej bowiem cenne aspekty tej inicjatywy pochodzą właśnie od kobiet zaangażowanych w jej tworzenie. Gra to niebagatelną rolę we wspieraniu Grupy Citi w przyciągnięciu, rozwoju i utrzymaniu najlepszych kobiecych talentów. Globalnie inicjatywie tej również poświęcona jest odrębna strona w korporacyjnym intranecie.
Choć pomiędzy lokalnymi inicjatywami w różnych krajach nie ma obecnie bezpośredniej współpracy, to jednak globalność tej inicjatywy daje się odczuć w momencie np. przyjazdu zagranicznych gości z Grupy Citi do Polski. Jeśli są to kobiety na wysokich w organizacji stanowiskach, zaangażowane w inicjatywę w swoim macierzystym kraju, zawsze znajdują one w swoim harmonogramie czas na spotkanie z kobietami z Citi Handlowy. Najczęściej na tego typu spotkania zapraszane są najbardziej aktywne członkinie CitiWomen, aby czuły się wyróżnione. Spotkania te prowadzone są w dość nieformalnej atmosferze i są niezwykle inspirujące. Ich celem jest motywacja kobiet do działania i dodanie im skrzydeł. Spotkania zazwyczaj odbywają się co najmniej 2 razy w roku. Wcześniej, kiedy inicjatywa w Polsce była uruchamiana, menedżerki z Komitetu Sterującego brały również udział w międzynarodowych spotkaniach inicjatywy. Ich celem było m.in. rozwijanie tej idei.
Obecnie bardzo ważna jest jednak lokalność inicjatywy CitiWomen. I choć w 2009 r. globalnie zmieniona została nazwa Citigroup Women na Women4CITI, to w Polsce postanowiono pozostać przy poprzedniej nazwie. Jest ona bowiem na tyle już w banku zakorzeniona, rozpoznawalna i dobrze się kojarzy, że członkinie uznały, że chcą przy niej pozostać.
W Citi Handlowy, jak już wspomniano, największe centra banku znajdują się w Warszawie, Łodzi i Olsztynie. W tych też ośrodkach działają inicjatywy CitiWomen. Najaktywniej w Warszawie, jednak lokalne odnogi CitiWomen również są dosyć prężne. Oczywiście współpracują one z warszawską inicjatywą, w pewien sposób jej podlegając. Wszelkie bowiem lokalne pomysły muszą być zaakceptowane przez sponsora CitiWomen, a co za tym idzie, przechodzą przez warszawską inicjatywę. W tych lokalizacjach wiele też jest akcji podejmowanych w formie niemal bezkosztowej. Są to inicjatywy mocno nastawione na wzajemne wspieranie się, networking ale też integrację.

@page_break@

Komunikacja
Wdrożenie inicjatywy w Citi Handlowy wymagało początkowo prezentacji i spotkań, na których przedstawiana była jej idea. Od jakiegoś czasu komunikacja w tym obszarze przebiega głównie w formie mailowej. Kobiety zainteresowane uczestnictwem w różnych aktywnościach CitiWomen zgłaszają się do jednej z współprzewodniczących inicjatywy i w ten sposób wpisywane są na listę mailingową. W 2011 r. było takich pań ponad 400: w Warszawie 309, oraz 48 w Łodzi i 55 w Olsztynie. Wszystkie osoby każdorazowo informowane są o wszelkich zbliżających się aktywnościach organizowanych przez Citigroup Women Poland. Inicjatywa ma też swoją stronę intranetową, gdzie na bieżąco aktualizowane są informacje na temat zbliżających się akcji, jak również zamieszczane są relacje z przedsięwzięć już zrealizowanych.
O działalności CityWomen informowani są również nowi pracownicy podczas tzw. Orientation Day. W jego trakcie nowozatrudnieni poznają kulturę Citi Handlowy, wszelkie niezbędne informacje do pracy w banku oraz inicjatywy przez niego wspierane, m.in. Citigroup Women Poland. Dzięki docieraniu w ten sposób do wielu pracowników banku, co miesiąc zgłasza się do współprzewodniczących kilka zainteresowanych inicjatywą nowych kobiet.
Oczywiście Komitet Sterujący zainteresowany jest angażowaniem w aktywną działalność nowych osób. W tym celu raz na jakiś czas organizuje spotkania informacyjne dla kobiet w banku. Spotkania zazwyczaj odbywają się w nieformalnej atmosferze, przy kawie, przy której obecne aktywne CitiWomen opowiadają o inicjatywie, o tym co robiły do tej pory oraz co planują. Jest to też zawsze dobra okazja do zbierania nowych pomysłów. Po tego typu spotkaniach do grona najbardziej aktywnych dołączają nowe panie. Niektóre aktywne na co dzień, inne włączające się w razie potrzeby. Zdarza się, że czasem z pomysłem zrealizowania ciekawej inicjatywy przyjdzie ktoś niezależnie. Zresztą część bardzo aktywnych pań tak zaczynała swoją działalność w CitiWomen. Przyszły z propozycją zorganizowania np. interesującego szkolenia, a dostały propozycję, by tą inicjatywą pokierować. W ten sposób w naturalny sposób wciągnęły się w działalność CitiWomen na dobre. Swoją drogą jest to bowiem bardzo ciekawe i kiedy przełamie się pierwsze obawy, to już potem łatwiej aktywnie działać i rozwijać się – często na innym polu niż na obecnym stanowisku pracy.

Działalność szkoleniowa
Obecnie najmocniej rozwiniętą działalnością CitiWomen jest aktywność szkoleniowa. Wszystkie szkolenia krążą wokół misji inicjatywy związanej z rozwojem kobiet i pomocy im w pokonywaniu barier. Zazwyczaj w jednym szkoleniu udział może wziąć od 12 do 20 uczestniczek. Po każdym szkoleniu przeprowadzane są ankiety oceniające organizację, logistykę, sposób prowadzenia szkolenia i wykładowców. Jest też miejsce na zgłoszenie przez uczestniczki ich propozycji projektów, co jest pomocne przy planowaniu kolejnych działań. Tematy szkoleń, które cieszyły się dużym zainteresowaniem, a przez ograniczoną ilość miejsc, nie wszystkie zainteresowane panie mogły w nich wziąć udział, bywają powtórzone.
W zasadzie szkolenia organizowane w ramach CitiWomen są w pełni przez bank finansowane. Po stronie uczestniczek jest jedynie koszt lunchu. W ten sposób organizatorki szkoleń mobilizują też zgłaszające się osoby do uczestnictwa. Zdarzało się bowiem, że osoby zapisujące się, nie przychodziły. W sytuacji, kiedy liczba miejsc jest ograniczona, szkoda, by się marnowały. Obecnie wszystkie szkolenia odbywają się w weekendy. Wcześniej zdarzały się również w dni robocze, jednak praktyka pokazała, że nie było to rozwiązanie optymalne.
Przykładowo w latach 2009 - 2010 odbyło się 16 szkoleń doskonalących umiejętności zawodowe i personalne ponad 240 pań, m.in. z takich tematów jak:
– Jak radzić sobie z krytyką,
– Skuteczność osobista w komunikacji – profesjonalna prezentacja (cykl 3 szkoleń),
– Podejmowanie decyzji i rozwiązywanie problemów,
– NLP i efektywne funkcjonowanie,
– Excel dla średniozaawansowanych,
– Kształtowanie postawy typu high potential,
– W co grają ludzie w sytuacjach biznesowych – analiza transakcyjna,
– Dojrzała relacja z szefem,
– Umiejętności coachingowe (cykl 4 szkoleń).
Ciekawą inicjatywą okazało się ostatnie szkolenie przeprowadzone w 2009 r. Był to cykl 4 spotkań warsztatowych kształtujących umiejętności coachingowe według metody Coachwise, bardzo przydatne, szczególnie na stanowiskach menedżerskich. Warsztaty dawały też możliwość doskonalenia się w sztuce początkującego coacha. W efekcie tych szkoleń 4 osoby tak się tematem zainteresowały, że postanowiły dalej, już indywidualnie, poza pracą, w tym obszarze się rozwijać. W efekcie zostały certyfikowanymi coachami. Zaowocowało to bardzo ciekawą z ich strony inicjatywą wsparcia dla innych kobiet w banku, dającą jednocześnie początkującym coachom możliwość praktykowania i dalszego rozwoju. W ramach działalności CitiWomen zaoferowały one poprowadzenie dla zainteresowanych koleżeńskich spotkań o charakterze coachingowym. Celem, jaki sobie postawiły, było „pomaganie innym w zdobyciu tego, czego pragną, bez robienia tego za nich”. Spotkania te miały wspierać realizację indywidualnych celów coachowanego oraz jego rozwój zawodowy i osobisty oraz pomagać w pokonywaniu różnego rodzaju barier zawodowych i osobistych. Uczestnictwo w tych spotkaniach, jako forma niesienia koleżeńskiej pomocy, było bezpłatne. Jednak z uwagi na to, że ideą inicjatywy CitiWomen jest niesienie pomocy innym, zwrócono się do uczestników spotkań z prośbą o szerzenie tej pomocy dalej np. poprzez wsparcie finansowe „Domu Samotnej Matki” w Laskach lub Fundacji Azylu pod Psim Aniołem. Założeniem jest tu, że skoro aktywne CitiWomen ofiarują innym swoje zaangażowanie, to biorcy również wesprą innych potrzebujących. Wszystkie warunki uczestnictwa zostały przedstawione na stronie CitiWomen w formie ogłoszenia. W 2011 r. inicjatywa, mimo, że już w specjalny sposób niekomunikowana nadal funkcjonuje, a chętni do skorzystania z pomocy koleżeńskiej dowiadują się o niej na zasadzie marketingu szeptanego.

Spotkania otwarte
Mniej więcej raz na kwartał CitiWomen stara się zorganizować inspirujące spotkanie z osobą publiczną, która osiągnęła sukces lub jest autorytetem w świecie biznesu. Do poprowadzenia tego typu spotkań, zapraszani są również menedżerowie na wysokich stanowiskach w Citi Handlowy. Ta formuła spotkań adresowana jest nie tylko do kobiet, ale do wszystkich pracowników Citi Handlowy i ogłaszana jest w Intranecie. Zazwyczaj uczestniczy w niej od 50-60 osób. Spotkania trwają ok. 2 godz. i odbywają się w dni powszednie po pracy. Wśród pracowników spotkania otwarte cieszą się dużym zainteresowaniem. Coraz częściej do organizacji tego typu spotkań zapraszane są nowe członkinie CitiWomen. Są wtedy odpowiedzialne za całą logistykę wydarzenia. Jest to dla nich dodatkowe doświadczenie, jak również szansa na zaistnienie w organizacji. Cała korespondencja w tej sprawie wychodzi wtedy od tej osoby.
W 2009 r. w ramach spotkań otwartych swoimi doświadczeniami podzieliły się takie osobistości jak: Henryka Bochniarz – prezydent Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Wojciech Eichelberger – psycholog, psychoterapeuta, pisarz, Jacek Santorski – psycholog biznesu oraz osobistości z Grupy Citi, np.: Denise Everall – Citigroup, OPS Sr. Region Head – London, Jo Diamont, Managing Director, GTS EMEA Client Delivery Head, czy Diane Volk – żona Stephena Volk'a – Vice Charman Citigroup i Członka Rady Nadzorczej Banku Handlowego.

Seminaria bezkosztowe
Citi Handlowy jest ogromną organizacją skupiającą wielu wysokiej klasy specjalistów w różnych dziedzinach. Dlatego m.in. CitiWomen stara się również z ich wiedzy korzystać, np. organizując wewnętrzne seminaria i szkolenia. Zaprasza wtedy autorytety z organizacji i jak do tej pory nikt nie odmówił swego zaangażowania w tego typu inicjatywę. Przykładowo w latach 2009-2010 zorganizowane były m.in. następujące seminaria:
– inwestycyjne „Jak inwestować w fundusze inwestycyjne w 2009 r.” prowadzone przez Panią Prezes Union Investment TFI S.A.,
– „Jeż czy lis – inwestor w czasie kryzysu”,
– „Ochrona praw konsumenta”,
– „Bazylea a kryzys na rynkach finansowych”,
– Jak sobie pościelesz... czyli najwyższy czas pomyśleć o finansach”.
Inną ciekawą inicjatywą zorganizowaną w tej formie, a wspierającą kulturę różnorodności Citi Handlowy, był wieczór międzykulturowy. Wykorzystując, że w banku pracuje spora grupa cudzoziemców, zaproszono niektórych do poprowadzenia tego spotkania. Udział w nim wzięły osoby z całego świata, które na co dzień pracują w Citi Handlowy. W luźnej atmosferze i przy specjałach kuchni międzynarodowej, przedstawili oni w nietypowy i interesujący sposób swoją kulturę, czy ciekawe wydarzenia związane z miejscem, z którego pochodzą.
W poprzednich latach w ramach CitiWomen organizowano też cieszące się dużą popularnością tzw. „spotkania stolikowe”. Raz w miesiącu gościem spotkania była kobietą z banku zajmująca wysokie stanowisko. Spotkania były kameralne i przebiegały w bezpośredniej atmosferze. Zaproszona osoba opowiadała o swoich doświadczeniach, jak znalazła się w banku, jak rozwijała się jej kariera. Celem spotkań była inspiracja młodych kobiet, na początku swej kariery w banku. W sumie takich spotkań odbyło się kilkanaście.

Działalność mentoringowa
W zasadzie każda z kobiet, która znalazła się już na stanowisku menedżerskim może być dla drugiej, dopiero rozpoczynającej karierę, mentorem. Tak również rozpoczynała swoją przygodę z CitiWomen jedna z jej obecnych współprzewodniczących. Zauważona i zachęcona do aktywności przez wysoko postawioną w hierarchii kobietę – ówczesną członkinię Komitetu Sterującego, chętnie włączyła się do organizacji tej inicjatywy. Obecnie w ramach CitiWomen nie prowadzi się już zorganizowanego programu mentoringowego. Jednak w latach 2005 - 2006 program taki był jedną z większych inicjatyw CitiWomen. W jej ramach z idei mentoringu przeszkolone zostały osoby z kadry menedżerskiej banku, które zgłosiły chęć bycia mentorem. Następnie przyjmowano zgłoszenia pań, które z mentoringu chciały skorzystać. One również przeszły w tym obszarze szkolenie. Kolejnym krokiem pań była aplikacja do wybranego mentora z listy mentorów. Po dobraniu się par mentoringowych, proces mentoringu odbywał się już na zasadzie indywidualnych ustaleń mentora z mentee. Było to o tyle ciekawe doświadczenie, że dawało możliwość inspiracji od osoby charyzmatycznej, autorytetu, czy też osoby o dużym w banku doświadczeniu. Jednocześnie mentor na wiele problemów mentorowanej osoby patrzył z innej perspektywy, z innej perspektywy też podchodził do ich rozwiązywania. Kontakty te z pewnością dodawały kobietom pewności siebie i pozwalały spojrzeć na siebie w nowy, inny sposób.

Działalność charytatywna
W Citi Handlowy wśród pracowników bardzo popularna jest idea wolontariatu. Co szósty pracownik jest wolontariuszem, a w 2005 r. powstał Program Wolontariatu Pracowniczego, którego celem jest wspieranie i rozwijanie zaangażowania społecznego pracowników banku. Przy banku działa też Fundacja Leopolda Kronenberga. Za jej pośrednictwem Citi Handlowy realizuje ogólnopolskie i lokalne programy będące wyrazem społecznej odpowiedzialności banku. Również w ramach CitiWomen niektóre z jej członkiń zaangażowane są w działania wolontariackie. Stąd też pewne inicjatywy podejmowane przez członkinie mają na celu wsparcie potrzebujące osoby spoza organizacji. W tym celu organizowane są np. wielkanocne aukcje charytatywne ozdób wielkanocnych zrobionych przez dzieci z ośrodków współpracujących z fundacją „Pomóżmy dzieciom”, czy aukcje obrazków namalowanych przez dzieci – podopiecznych tejże fundacji. W 2009 r. w Dniu Matki członkinie CitiWomen zorganizowały też zbiórkę rzeczy na rzecz Domu Samotnej Matki w Laskach, a w XII 2010 r. – prezentów dla dzieci z Domu Małego Dziecka. Z tymi inicjatywami CitiWomen wychodzą do wszystkich pracowników.

Wirtualna biblioteka
Inną ciekawą aktywnością wspierającą rozwój kobiet w Citi Handlowy była możliwość korzystania z wirtualnej biblioteki, zapewniającej dostęp z dowolnego miejsca do 6303 książek biznesowych. Zarówno w języku polskim jak i angielskim, m.in. o zagadnieniach takich jak przywództwo, zarządzanie projektami, rozwój przedsiębiorstwa, zarządzanie kontaktami z klientem, czy rozwój kariery. Przez rok, od września 2010 r. 20 członkiń mogło korzystać z zasobów tej biblioteki. Chęć skorzystania z biblioteki mogły zgłosić wszystkie kobiety pracujące w banku. Zazwyczaj uczestnictwo w inicjatywach organizowanych w ramach CitiWomen przyznawane jest na zasadzie pierwszeństwa zgłoszenia. W tym jednak przypadku poproszono o uzasadnienie tej potrzeby. Uzgodniono, że przez pierwsze półrocze rocznego abonamentu z zasobów będzie korzystać 10 osób, przez kolejne zaś, następna dziesiątka. Osoby korzystające z zasobów biblioteki zobowiązane były jednocześnie do napisania rekomendacji pozycji, z którymi w ten sposób się zapoznawały. Lista tych rekomendacji umieszczona została następnie na stronie intranetowej CitiWomen, a wszystkie panie bardzo sobie tą inicjatywę chwaliły.

Zaangażowanie poza bankiem
Inicjatywa CitiWomen jest również znana na zewnątrz organizacji. Stąd zdarza się, że członkinie CitiWomen zapraszane są do uczestnictwa w wydarzeniach mających na celu wsparcie kobiet. Przykładowo w 2009 r. aktywne członkinie CitiWomen miały okazję uczestniczyć w Międzynarodowej Konferencji „Kobieta w Kulturze” w Gdyni oraz w I Kongresie Kobiet „Kobiety dla Polski. Polska dla kobiet. 20 lat transformacji 1989 – 2009”. Wtedy też przyłączyły się do akcji związanej ze zbieraniem podpisów w ramach poparcia parytetów na listach wyborczych do parlamentu. Citi Handlowy za program Citigroup Women Poland i cykl szkoleń zaplanowanych z myślą o kobietach otrzymał w 2006 r. nagrodę w konkursie „Firma w Twoim Stylu” zorganizowanym przez miesięcznik „Twój Styl”. Tego typu wyróżnienia są niewątpliwie dla aktywnych Citiwomen ważnym uwieńczeniem ich starań i uznaniem dla realizowanej przez nie misji.

Wyzwania
Przy uruchamianiu tego typu inicjatyw niezwykle istotne jest wsparcie organizacyjne. W tym wypadku początkowe zaangażowanie najwyżej postawionych w Citi Handlowy kobiet w organizację inicjatywy podkreślało, iż jest to dla organizacji – nie tylko lokalnie, ale również globalnie – ważna idea. Kolejnym wyzwaniem jest znalezienie aktywnych i społecznie zaangażowanych w organizacji pracowników. Jednak w każdej firmie taka grupka się znajduje, tylko trzeba ją wyłowić i zachęcić do zaangażowania się w słuszną ideę.
To, co jako wyzwanie wskazują obecne aktywne kobiety z CitiWomen, związane jest ze znalezieniem wystarczającej ilości czasu na zaangażowanie się w tę aktywność. Jest to w końcu zupełnie dobrowolna inicjatywa, wymagająca poświęcenia często prywatnego czasu. Pomocna w tym wypadku jest wiara członkiń w słuszność i sens tej inicjatywy. Jednak kiedy w dynamicznym biznesowym środowisku na taką aktywność brakuje tyle czasu, ile by się chciało na nią poświęcić, pojawiają się wyrzuty sumienia, że można byłoby zrobić jeszcze więcej. Choć pamiętać należy, że już sam fakt, że od dłuższego czas aktywne grono jest w sumie stałe, jest już sukcesem. Natomiast kolejnym wyzwaniem będzie pozyskiwanie do tego grona kolejnych kobiet rozpoczynających swą karierę w Citi Handlowy, które przejmą stery tej inicjatywy w przyszłości.

Sukcesy
Niewątpliwie sukcesem Citigroup Women Poland jest jej ponad 8-letnie aktywne funkcjonowanie w organizacji. Biorąc pod uwagę, że jest to inicjatywa dobrowolna, należy się tu podziw. Cały czas też aktualna jest jej misja i idea inicjatywy, która odzwierciedla dążenia aktywnych kobiet. We wrezśniu 2010 r. odbyło się spotkanie poświęcone temu tematowi. Stwierdzono na nim, że w banku zawsze będą kobiety, które mogą dużo zaoferować organizacji, ale które być może trzeba trochę wesprzeć, dodać im skrzydeł w sposób mniej formalny. Temu właśnie m.in. służyć ma CitiWomen. Patrząc na liczbę odbiorczyń projektów organizowanych przez Citiwomen, w skali banku może nie jest to dużo. Jednak biorąc pod uwagę, że wśród nich są takie, które dzięki tego typu spotkaniom nabrały pewności siebie i poczucia, że wszystko mogą osiągnąć, jak tylko będą chciały – jest już wystarczające. O to m.in. chodzi, aby w kobietach rozbudzać inicjatywę i świadomość, że mogą wszystko. Takie postawy bowiem wspierają rozwój organizacji.
Jednocześnie wskaźnik awansów aktywnych CitiWomen w stosunku do wszystkich kobiet w banku, pokazuje, że warto w tego typu inicjatywy inwestować. Przykładowo w latach 2008 - 2009 wskaźnik awansów aktywnych CitiWomen (czyli kobiet tworzących Komitet Sterujący CitiWomen lub uczestniczących w min. 3 szkoleniach w 2008 lub 2009 r.) wyniósł 59%, czyli o 16% więcej niż wśród wszystkich zatrudnionych w organizacji kobiet. To pokazuje, że przyjęcie aktywnej postawy wspiera rozwój kobiet na ścieżce kariery, daje im większe poczucie własnej wartości i pomaga sięgać wyżej.
Dla młodych osób w organizacji aktywne uczestnictwo w tego typu inicjatywach umożliwia poznanie szerokiego grona osób z różnych obszarów organizacyjnych i budowanie relacji, które wiadomo, że w dzisiejszym świecie są niezwykle ważne. Zresztą same kobiety należące do inicjatywy przyznają, że widzą, jak dzięki zaangażowaniu się w działalność CitiWomen, rozwinęły się, pogłębiła się ich świadomość i już teraz z innej perspektywy patrzą na swą karierę zawodową i pracę w ogóle. Wszystko co czynią, jest bardziej odważne i świadome. Świadomość, że uczestniczy się w inicjatywie, która wzmacnia i dowartościowuje, jest niezwykle satysfakcjonująca.
Również cieszy docenienie inicjatywy nie tylko przez organizatorów konkursów w tym obszarze, ale przede wszystkim przez pracowników Citi Handlowy. CitiWomen zapracowały sobie na swoją pozycję w organizacji. Podejmując po prostu wiele pożytecznych akcji.

Dalsze plany
Niewątpliwie CitiWomen będzie się dalej rozwijać. Wciąż pojawiają się nowe pomysły, które kobiety chciałyby wcielać w życie i nadal jest grono tych najbardziej aktywnych, dzięki którym udaje się te pomysły realizować. Nowym wyzwaniem, nad którym aktywne CitiWomen będą pracować w II połowie 2011 r. oraz w roku 2012 będzie np. inicjatywa pod nazwą „uczymy się trenować”. Osoby zainteresowane rozwojem na ścieżce trenerskiej będą dzięki temu mogły realizować te marzenia, a jednocześnie rozwijać się na ścieżce trenerskiej i przekazywać swą wiedzę innym. Jednak na razie jest to idea na wstępnym etapie opracowywania.

 Artykuł ukazał się w Serwisie HR

 

Zapraszamy do obejrzenia relacji z konfernecji "Przywództwo kobiet w biznesie", która odbyła się 8. marca 2012 roku w Hotelu Marriott:

Wywiady

Relacja z konferencji