Na problem ten uwagę zwróciła poseł Katarzyna Osos. W interpelacji do ministra rodziny i polityki społecznej (nr 34978) podkreśliła, że po raz kolejny zwrócili się do niej ludzie w sprawie kryterium dotyczącego możliwości pobierania świadczenia 500+ przez osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji. - Zainteresowani, którzy się do mnie zgłosili, nie rozumieją, dlaczego świadczenie 500+ dla osób niesamodzielnych, które pobierają emeryturę, rentę bądź inne świadczenie finansowane ze środków publicznych, gdy łączna kwota brutto tych świadczeń wynosi więcej niż 1396,13 zł, a nie przekracza 1896,13 zł, jest pomniejszane i stanowi różnicę między kwotą 1896,13 zł i łączną kwotą przysługujących świadczeń, podczas gdy świadczenie 500+ na każde dziecko do 18. r.ż. nie jest obwarowane żadnym kryterium dochodowym rodziców. Według nich jest to rozwiązanie niesprawiedliwe i wymaga zmian, zwłaszcza w dzisiejszej trudnej sytuacji gospodarczej, gdy wciąż wzrastające ceny podstawowych produktów i usług sprawiają, że osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji ledwo wiążą koniec z końcem – napisała poseł.

Sprawdź w LEX: III AUa 15/21, Przesłanki do uznania osoby za niezdolną do samodzielnej egzystencji - Wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku >>>

Chciała więc wiedzieć, dlaczego świadczenie 500+ dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, pobierających emeryturę, rentę bądź inne świadczenie finansowane ze środków publicznych, obwarowane jest kryterium dochodowym i czy w ministerstwie rozważane jest zniesienie tego kryterium dochodowego bądź też podniesienie go ze względu na obecną trudną sytuację finansową wielu osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji, spowodowaną rosnącą inflacją. A także od jakich czynników zależy wprowadzenie zaproponowanych zmian i co ewentualnie stoi na przeszkodzie.

Czytaj również: Brak jednego kryterium dochodowego - państwo nie wie, czy pomaga rzeczywiście potrzebującym >

Kryterium dochodowe… jest zróżnicowane

- Kryteria, od spełnienia których uzależnione jest nabycie prawa do konkretnych świadczeń finansowanych ze środków publicznych, są zróżnicowane. Kryterium dochodowe występuje np. przy specjalnym zasiłku opiekuńczym dla opiekuna osoby niepełnosprawnej i zasiłku rodzinnym na dziecko - przyznawanych na podstawie ustawy o świadczeniach rodzinnych – wyjaśniła na wstępie odpowiedzi na interpelację poselską Barbara Socha, wiceminister rodziny i polityki społecznej. Jak podkreśla, rząd ma świadomość trudności, jakie napotykają w codziennym funkcjonowaniu osoby niepełnosprawne, i stara się je rozwiązywać. - Działania legislacyjne prowadzone na rzecz tej grupy społecznej uwzględniają przede wszystkim fakt, że zbiorowość osób niepełnosprawnych jest znacznie zróżnicowana pod względem struktury, co automatycznie przekłada się na zróżnicowanie potrzeb osób należących do tej zbiorowości. Świadomość tej sytuacji znalazła odzwierciedlenie m.in. w przepisach ustawy z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji – zauważyła wiceminister.

 

 

Zaznaczyła też, że podstawowym celem tej ustawy jest zapewnienie dodatkowych środków służących zaspokajaniu potrzeb życiowych osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji, które ze względu na naruszenie sprawności organizmu są całkowicie zależne od wsparcia ze strony najbliższych oraz otoczenia, w tym instytucjonalnego, co potwierdza posiadane przez nie orzeczenie wydane przez właściwe organy stwierdzające ich niezdolność do samodzielnej egzystencji, ze względu na zwiększone koszty związane z pielęgnacją, rehabilitacją i opieką medyczną.

Czytaj w LEX: Prawo osób niepełnosprawnych do zasiłku stałego - zagadnienia problemowe w świetle orzecznictwa sądowego >>>

 

Cena promocyjna: 89 zł

|

Cena regularna: 89 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 0 zł


Świadczenie dla pełnoletnich

Według Barbary Sochy, ustawodawca zdecydował, że osobami uprawnionymi do świadczenia są osoby, które ukończyły 18 lat i których niezdolność do samodzielnej egzystencji została stwierdzona jednym z orzeczeń o niezdolności do samodzielnej egzystencji wydanym przez właściwe organy, a oprócz tego spełniają kryterium dochodowe.

- W myśl art. 2 ust. 2 ww. ustawy, świadczenie uzupełniające przysługuje osobom uprawnionym, które nie posiadają prawa do świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych albo suma tych świadczeń (wraz ze świadczeniem uzupełniającym) o charakterze innym niż jednorazowe, wraz z kwotą wypłacaną przez zagraniczne instytucje właściwe do spraw emerytalno-rentowych, z wyłączeniem niektórych rent rodzinnych dzieci, zasiłku pielęgnacyjnego, dodatku energetycznego, dodatku osłonowego oraz innych dodatków i świadczeń wypłacanych wraz z tymi świadczeniami na podstawie odrębnych przepisów przed dokonaniem odliczeń, potrąceń i zmniejszeń, nie przekracza kwoty 1896,13 zł brutto miesięcznie – wyjaśnia wiceminister rodziny i polityki społecznej. I dodaje, że ustawą z dnia 13 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o zatrudnieniu socjalnym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 218), wprowadzono zmiany w ustawie z dnia 31 lipca 2019 r. o świadczeniu uzupełniającym dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. - W art. 2 tej ustawy dodano ust. 3 i 4, które weszły w życie z dniem 15 lutego 2022 r. Wynika z nich, że kwota miesięczna uprawniająca do świadczenia uzupełniającego podlega podwyższeniu w terminach i na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ogłasza - w formie komunikatu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” (co najmniej na 7 dni roboczych przed najbliższym terminem waloryzacji) kwotę miesięczną uprawniającą do świadczenia uzupełniającego. Kwota wskazana w ogłoszeniu jest uwzględniana od tego terminu – zauważa wiceminister Socha. Według niej, pomoc państwa - w pierwszej kolejności - powinna być kierowana do osób najbardziej zagrożonych wykluczeniem społecznym i zawodowym, a do takich niewątpliwie należą osoby niezdolne do samodzielnej egzystencji o niskim statusie materialnym. Stąd też, w przypadku tego świadczenia, wprowadzone zostało kryterium dochodowe.

Jak poinformowała Barbara Socha, w ministerstwie nie są prowadzone prace legislacyjne w tym zakresie.