Projektowane zmiany dotyczą w szczególności procedur wyboru partnera prywatnego, partnerstwa publiczno-prywatnego w formie spółki, wykonywania umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zadań organu właściwego w sprawach partnerstwa publiczno-prywatnego.
Procedura wyboru partnera prywatnego
Autorzy projektu proponują, aby podmiot publiczny mógł w każdym przypadku dokonać wyboru partnera prywatnego w trybie prawa zamówień publicznych także wówczas, gdy umowa będzie umową koncesji, a zatem stosowanie ustawy o umowie koncesji do wyboru partnera prywatnego będzie fakultatywne. Zmiana ta ma na celu ochronę podmiotów publicznych i partnerów prywatnych przed niepotrzebnym powtarzaniem postępowania, gdy podmiot publiczny (niewłaściwie oceniając perspektywy zawarcia umowy) wszczął postepowanie w trybie ustawy o umowie koncesji, a faktycznie wynegocjowana umowa nie może być uznana za umowę koncesji. Ponadto nowelizacja przewiduje możliwość zawarcia umowy przez jednoosobową spółkę partnera prywatnego, która została zawiązana w celu realizacji przedsięwzięcia. W takim przypadku na miejsce partnera prywatnego do zawarcia umowy przystępuje jego spółka-córka, a odpowiedzialność za wybrane aspekty realizacji umowy ponosić ma spółka-matka (tj. "właściwy" partner prywatny), mimo że formalnie stroną umowy jest spółka-córka.
Partnerstwo publiczno-prywatne w formie spółki
Najistotniejszą zmianą, którą wprowadza nowelizacja, jest fakt, iż partnerstwo będzie mogło być realizowane przez spółkę zawiązaną przez podmiot publiczny i partnera prywatnego na bazie istniejącej spółki na czas oznaczony, nie dłuższy niż czas trwania umowy partnerstwa publiczno-prywatnego, przedłużony maksymalnie o rok. W tym czasie partner prywatny zobowiązany będzie do zbycia akcji, a zbycie będzie mogło mieć charakter nieodpłatny. Wyjątkowo spółka będzie mogła zostać przedłużona na czas nieoznaczony, jeżeli w gronie jej wspólników nie będzie już podmiotów spoza sektora finansów publicznych. Zgodnie z nowymi przepisami dopuszczenie przystąpienia partnera prywatnego do spółki będzie mogło nastąpić w drodze objęcia akcji albo udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym. Ponadto autorzy projektu zakładają, że jeżeli partner prywatny w toku postępowania powoła się na zasoby podmiotów trzecich, to te podmioty będą odpowiadały za nieudostępnienie tych zasobów spółce projektowej na takich samych zasadach, na jakich odpowiadałyby za nieudostępnienie zasobów partnerowi prywatnemu.
Ochrona podwykonawców
W myśl projektowanych zmian podwykonawca będzie uprawniony do prowadzenia egzekucji należnego mu wynagrodzenia z majątku partnera prywatnego (na którym powinno spoczywać ryzyko budowy). Odpowiedzialność partnera prywatnego miałaby charakter subsydiarny, i aktualizowałaby się w razie bezskuteczności egzekucji wobec spółki projektowej. Partner prywatny byłby jednak zwolniony z odpowiedzialności, jeżeli podwykonawcy zostanie udzielona gwarancja zapłaty.
Organ właściwy w sprawach partnerstwa publiczno-prywatnego
W projektowanej ustawie minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego został wskazany jako organ właściwy w sprawach partnerstwa publiczno-prywatnego, a podmioty publiczne będą zobowiązane do przekazywania ministrowi informacji dotyczących co najmniej zawarcia umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz zawiązania i wpisu do rejestru przedsiębiorców spółki projektowej i spółki-córki partnera prywatnego, a także jej rozwiązania.
Projekt zakłada, że ustawa wejdzie w życie po 30 dniach od jej ogłoszenia.