Delegacja zawarta w art. 4 ust. 2 pkt 1 lit. b i art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach uprawnia Radę Miejską jedynie do zobowiązania właścicieli nieruchomości do uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Jednak zobowiązanie właścicieli do usuwania lub ograniczania śliskości na chodnikach jest już wykroczeniem poza tą delegację i istotnie narusza prawo.
Tak orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, w wyroku z dnia 9 stycznia 2015 r.
Prokurator rejonowy złożył do WSA skargę na uchwałę rady miejskiej dotyczącą zapisu regulaminu o utrzymaniu czystości i porządku na terenie gminy, który zobowiązuje właścicieli nieruchomości do usuwania lub co najmniej ograniczania śliskości z części nieruchomości służących do użytku pieszego oraz z chodników położonych wzdłuż nieruchomości. Zdaniem prokuratora formułując taki nakaz rada przekroczyła delegację ustawową. Pełnomocnik organu twierdził, iż skarżone przepisy stanowią jedynie doprecyzowanie obowiązków spoczywających na właścicielach nieruchomości.
Sąd zauważył, że uchwała wprowadzająca regulamin czystości i porządku w gminach należy do aktów prawa miejscowego o charakterze wykonawczym, stanowionym na podstawie upoważnień zawartych w ustawach szczególnych. Rada miasta była uprawniona jedynie do określenia wymagań w zakresie uprzątania błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego. Przepisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie zawierają delegacji do nakazania właścicielom nieruchomości ograniczania lub usuwania śliskości na chodnikach. Sformułowanie takiego obowiązku w regulaminie narusza prawo i niezbędne jest stwierdzenie nieważności uchwały w zaskarżonej części.
Sygnatura akt: II SA/Gl 1151/14