Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Jeden z mieszkańców gminy wystąpił do inspektora nadzoru budowlanego z wnioskiem o udostępnienie mu treści jednej, dowolnie wybranej decyzji administracyjnej, jaką organ wydał w miesiącu lipcu 2014 r.
Dodatkowo zaznaczył, że po zapoznaniu się z taką decyzją zastrzega sobie prawo do dokonywania publicznej oceny legalności działalności inspektoratów nadzoru budowlanego.
Inspektor uznał, iż treść decyzji nie jest informacją publiczną i dlatego nie udzielił odpowiedzi mężczyźnie.
W reakcji na brak odpowiedzi mieszkaniec wniósł skargę do sądu administarcyjnego.
WSA uznał skargę za zasadną.
W ocenie sądu decyzje administracyjne bez wątpienia są wiadomością wytworzoną przez szeroko rozumiane władze publiczne.
Informacja o rozstrzygnięciach podejmowanych przez organy administracji publicznej w sprawach administracyjnych jest informacją o działalności tych organów.
Zdaniem WSA decyzje rozstrzygają sprawy administracyjne i jako akty administracyjne indywidualne stanowią dokumenty urzędowe.
Zatem treść decyzji stanowi nie tylko informację o spawach publicznych, ale będąc rodzajem informacji dotyczącej treści i postaci dokumentów urzędowych, podlega udostępnieniu w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn. z 2014 r., poz. 782).
Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 22 grudnia 2014 r., sygn. akt II SAB/Bk 70/14, nieprawomocny