Przypomnijmy, że projektowana ustawa o rynku kryptoaktywów przewiduje, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów wnosi roczną wpłatę na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem. W toku prac nad projektem pojawiały się kontrowersje co do sposobu wyliczania wysokości tej daniny. Mimo zakończonych konsultacji, część ekspertów nadal podnosi, że projektowane przepisy trzeba doprecyzować, a niektórzy uważają wręcz, że pozostawienie obecnych regulacji będzie „zabójcze” dla polskich przedsiębiorców z branży krypto. Więcej na ten temat: Wpłata na nadzór niepokoi rynek kryptoaktywów
W odpowiedzi na pytania Prawo.pl, głos zabrało Ministerstwo Finansów, które odpowiada za projekt przepisów. Jak czytamy w stanowisko przekazanym przez wydział prasowy MF, „regulacje te były przedmiotem dwóch tur konsultacji i opiniowania przez stronę społeczną”.
- Ostateczny kształt proponowanych przepisów odzwierciedla uwagi zgłoszone przez uczestników rynku finansowego i bierze pod uwagę różnorodność form działalności w jakich będą działać podmioty objęte nadzorem na rynku kryptoaktywów – zapewnia ministerstwo.
Dopiero rozporządzenia pozwolą obliczyć wpłatę
Resort przypomina, że zgodnie z aktualną wersją projektu, wysokość wpłaty od dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów należnej za dany rok będzie określana „na podstawie średniej wartości przychodów ogółem w okresie ostatnich trzech lat obrotowych poprzedzających rok, za który wpłata jest należna, w wysokości nie większej niż 0,5 proc. tej średniej, jednak nie mniejszej niż równowartość w złotych kwoty 500 euro”.
Według MF, tego brzemienia przepisów nie uwzględniają nie uwzględniają przykładowe wyliczenia, według których standardowy dostawca usług z zakresu kryptoaktywów, jeśli kupi kryptoaktywa za 10 000 zł, a następnie sprzeda je za 10 200 zł, zapłaci maksymalnie 0,5 proc. wpłaty liczonej od kwoty 10 200 zł.
- Ostateczna wysokość wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru dla danego podmiotu będzie możliwa do wyliczenia po wydaniu dwóch rozporządzeń wykonawczych do projektu ustawy o rynku kryptoaktywów – tłumaczy resort.
![logo](/szablony/prawopl/images/profinfo.png)
Elżbieta Chojna-Duch, Hanna Elżbieta Litwińczuk, Elżbieta Kornberger-Sokołowska
SprawdźCena promocyjna: 84.16 zł
|Cena regularna: 99 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 99 zł
Dwa rozporządzenia trafią do konsultacji
W pierwszym rozporządzeniu dookreślone zostaną zasady rachunkowości dla podmiotów, dla których jedyną wpłatą na pokrycie kosztów nadzoru będzie wpłata naliczana z racji działalności w charakterze dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów. - Dzięki takiemu zapisowi, przy obliczaniu podstawy do wyliczenia należnej wpłaty za nadzór, mają być brane pod uwagę jedynie przychody netto wynikające z tej konkretnej formy działalności na rynku kryptoaktywów, a nie z żadnej innej działalności – zapowiada MF.
Drugie rozporządzenie określa sposób wyliczania wpłat za nadzór dla dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Jak zapowiada resort, system ten „będzie uwzględniał charakter działalności podmiotów, tak aby wpłaty te nie wpływały w sposób istotny na zwiększenie kosztów działalności czy obciążeń administracyjnych dla podmiotów obowiązanych do ich uiszczenia”.
Ministerstwo zaznacza też, że przepisy wykonawcze określą sposób wyliczania opłat w granicach ustawowych, kształt delegacji do wydania rozporządzeń był konsultowany publicznie, a analogiczne rozwiązania funkcjonują już w Polsce w odniesieniu do podmiotów nadzorowanych ponoszących koszty nadzoru nad rynkiem kapitałowym.
- Informujemy również, że po wejściu w życie ustawy o rynku kryptoaktywów, oba projekty rozporządzeń będą przedmiotem niezależnych procesów legislacyjnych, w ramach których będą szeroko konsultowane, również z przedstawicielami rynku – podsumowuje Ministerstwo Finansów.
Projekty rozporządzeń już są
Maciej Grzegorczyk, radca prawny, doradca podatkowy, partner w Kancelarii Prawno-Podatkowej KHG Hupajło Grzegorczyk & Partnerzy przyznaje, że temat wpłat za nadzór był dyskutowany. - Problem jednak jest taki, że draft rozporządzeń już został opublikowany – zwraca uwagę ekspert.
Ma tu na myśli projekt rozporządzeń dołączone do projektu począwszy od wersji przekazanej pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. W połowie stycznia 2025 r. projekty aktów wykonawczych wraz z projektem ustawy zostały przekazane do rozpatrzenie przez komisję prawniczą. Mec. Grzegorczyk uważa, że „przygotowane przepisy nie uwzględniają rozwiązania problemu”, gdyż „wszystkie typy działalności mają tak samo obliczaną kwotę przychodu”. - Dlatego właśnie rynek kryptowalut postuluje, aby wsłuchać się w ten głos i zrobić modyfikację tych przepisów, póki jeszcze jest czas – komentuje ekspert.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.