W zależności od przeznaczenia obiektu budowlanego powinien on spełniać odpowiednie warunki użytkowe. Jak bowiem wskazano w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane – dalej pr. bud., obiekt budowlany jako całość oraz jego poszczególne części, wraz ze związanymi z nim urządzeniami budowlanymi należy, biorąc pod uwagę przewidywany okres użytkowania, projektować i budować w sposób określony w przepisach, w tym techniczno-budowlanych, oraz zgodnie z zasadami wiedzy technicznej, zapewniając warunki użytkowe zgodne z przeznaczeniem obiektu, w szczególności w zakresie zaopatrzenia w wodę i energię elektryczną oraz, odpowiednio do potrzeb, w energię cieplną i paliwa, przy założeniu efektywnego wykorzystania tych czynników, usuwania ścieków, wody opadowej i odpadów.

Z powyższego wynika, że w trakcie opracowywania projektu budowlanego, w uzgodnieniu z projektantami instalacyjnymi odpowiednich specjalności, w oparciu o założenia funkcjonalne projektowanego obiektu, z uwzględnieniem wymagań technologicznych planowanych do użytku urządzeń i dodatkowego wyposażenia, a także z uwzględnieniem przepisów techniczno-budowlanych, należy dokonać oceny wymaganego zapotrzebowania na dane media.

Zgodnie z art. 52 ust. 2 w związku z art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym – dalej u.p.z.p., wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, powinien zawierać między innymi charakterystykę inwestycji, obejmującą określenie zapotrzebowania na wodę, energię oraz sposobu odprowadzania lub oczyszczania ścieków, a także innych potrzeb w zakresie infrastruktury technicznej. Jednocześnie wydanie decyzji o warunkach zabudowy jest możliwe jedynie w przypadku, gdy istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia budowlanego, przy czym warunek ten uznaje się za spełniony, jeżeli wykonanie uzbrojenia terenu zostanie zagwarantowane w drodze umowy zawartej między właściwą jednostką organizacyjną a inwestorem (art. 61 ust. 1 pkt 3 i ust. 5 u.p.z.p.).

Ponadto, zgodnie z § 26 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, działka budowlana, przewidziana pod zabudowę budynkami przeznaczonymi na pobyt ludzi, powinna mieć zapewnioną możliwość przyłączenia uzbrojenia działki lub bezpośrednio budynku do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej.

Dowiedz się więcej z książki
Przyłączenie do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Aspekty prawne
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł



W tym miejscu należy zauważyć, że od dnia 28 czerwca 2015 r. (dnia wejścia w życie ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw; zob. art. 1 pkt 12 lit. a tiret pierwszy) ustawodawca zniósł obowiązek dołączania do projektu budowlanego oświadczeń właściwych jednostek organizacyjnych o zapewnieniu dostaw energii, wody, ciepła i gazu oraz o warunkach przyłączenia do sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych (do dnia 28 czerwca 2015 r., zgodnie z art. 34 ust. 3 pkt 3 lit. a pr. bud., projekt budowlany musiał zawierać, stosownie do potrzeb, wskazane wyżej dokumenty).

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że w toku postępowania przed właściwym organem administracji architektoniczno-budowlanej poza zainteresowaniem tego organu pozostają kwestie związane z wydaniem warunków przyłączenia, czy zawarciem umowy o przyłączenie, a tym bardziej kwestie związane późniejszym wykonaniem przyłączy (np. kwestia zgody na podłączenie projektowanej inwestycji, do infrastruktury technicznej objętej współwłasnością inwestora i innych podmiotów, które na tym etapie nie wyrażają na to zgody).

Stwierdzić trzeba, że organ administracji architektoniczno-budowlanej może jedynie analizować w omawianym zakresie zgodność zamierzenia z § 29 r.w.t. (dokonywanie zmiany naturalnego spływu wód opadowych w celu kierowania ich na teren sąsiedniej nieruchomości jest zabronione), po przez zobowiązanie inwestora do przedłożenia stosownych bilansów ilości wód opadowych i roztopowych w nawiązaniu do przyjętego sposobu odprowadzania tych wód.

Należy wreszcie stwierdzić, że pogląd wyrażony w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 11 kwietnia 2013 r. (II SA/Ke 28/13, LEX nr 1310165), zgodnie z którym w sytuacji, gdy inwestycja polega na budowie budynku, projekt budowlany winien obejmować nie tylko sam obiekt kubaturowy, ale także infrastrukturę towarzyszącą, bez której to użytkowanie tego obiektu nie byłoby możliwe, a zatem wyodrębnienie z projektu budowlanego przyłączy, w celu wykonania ich w kolejnym etapie inwestycji, należy uznać za naruszenie art. 33 ust. 1 pr. bud., jest stanowiskiem odosobnionym i nieakceptowanym zarówno w orzecznictwie (zob. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 18 listopada 2010 r., II SA/Sz 717/10, LEX nr 754915 oraz wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 18 lutego 2013 r., II OSK 896/12, LEX nr 1358525), jak i doktrynie (A. Kosicki, [w:] Prawo budowlane. Komentarz, red. M. Wierzbowski, A. Plucińska-Filipowicz, Warszawa 2014, s. 279 i n. oraz A. Ostrowska, [w:] Prawo budowlane. Komentarz, red. A. Gliniecki, Warszawa 2014, s. 432).

Podkreślić należy, że to inwestor określa zakres planowanych robót budowlanych we wniosku o pozwolenie na budowę. W związku z powyższym, w zależności od woli inwestora, może on objąć jednym wnioskiem o pozwolenie na budowę wykonanie obiektu budowlanego (objętego obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę) wraz z przyłączami, jak również może wykonać obiekt budowlany bez przyłączy. Gdy budowa przyłączy ma nastąpić w późniejszym terminie, wówczas inwestor ma do wyboru dwa tryby wykonania przyłączy: na podstawie zgłoszenia (art. 29 ust. 1 pkt 20 w związku z art. 30 ust. 1 pkt 1a pr. bud.) lub bez zgłoszenia (art. 29a pr. bud.).

 

Serwis Budowlany
Artykuł stanowi fragment komentarza praktycznego, opublikowanego w programie Serwis Budowlany
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami