Pytanie
Spółka będąca podatnikiem VAT dokonuje napraw powypadkowych leasingowanych samochodów osobowych. Wykonawcy naprawy płaci wyłącznie VAT. Z kosztów netto warsztat rozlicza się natomiast bezpośrednio z ubezpieczycielem. Spółka nie otrzymuje więc odszkodowania - jedynie po jakimś czasie decyzję o przyznaniu odszkodowania. Zdarza się (dość często), że do księgowości taka decyzja nie dociera. Wówczas w księgach pozostaje zobowiązanie wobec warsztatu - choć ten zapewne otrzymał refundację od ubezpieczyciela i nie ma żadnych roszczeń wobec naszej spółki.
Czy aby rozpoznać przychód księgowość musi posiadać decyzję odszkodowawczą?
Spółka przyjęła założenie, że z rozliczeniem kosztów napraw wstrzymuje się do momentu uzyskania decyzji odszkodowawczej. Wynikowo pozycje odnosi na pozostałe koszty i przychody operacyjne.