Pytanie
W jaki sposób gmina może sprzedać nieruchomość przejętą przez Skarb Państwa w zamian za rentę, przy czym własność budynków nie została przekazana i pozostała przy przekazującym?
Budynki nie są ujawnione jako odrębny przedmiot własności w ewidencji gruntów i KW.
Na podstawie art. 45 i art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 27 października 1977 r. o zaopatrzeniu emerytalnym oraz innych świadczeniach dla rolników i ich rodzin (Dz. U. Nr 32, poz. 140). Naczelnik gminy wydał decyzję, w wyniku której przejął na Skarb Państwa gospodarstwo rolne bez budynków.
W dalszej części decyzji napisane jest "Wyłączone z gospodarstwa budynki (dom mieszkalny, obora i stodoła) (...) - stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności".
Z mocy obowiązujących przepisów przysługuje zwrot gruntów pod budynkami na rzecz przekazującego lub jego następcy prawnego, natomiast w tej sytuacji przekazujący nie żyje, a spadkobiercy nie zostali ustaleni. Dzieci zmarłego też już nie żyją, a wnuki mieszkają od lat za granicą. Nieruchomość użytkowana jest przez kuzynkę zmarłego (przekazującego).
W innej sytuacji nieruchomość użytkowana jest przez jednego z synów, który chce nabyć grunt od gminy, bo przeprowadzenie postępowania spadkowego jest trudne (kilku spadkobierców ustawowych nie żyje).
W jaki sposób prawidłowo zarządzać taką nieruchomością?
Czy należy pobierać czynsz itp.?