Zakres powyższych wyłączeń nie zawsze jest jasny. Z jednej strony używa się nieprecyzyjnych określeń (np. drzewo owocowe), z drugiej zaś strony pozostawia się dość dużą swobodę interpretacyjną podmiotowi, który zamierza usunąć drzewo lub krzew.
Drzewa w lasach
W sensie prawnym (zgodnie z art. 3 ustawy o lasach), lasem jest grunt o zwartej powierzchni co najmniej 0,10 ha, pokryty roślinnością leśną (uprawami leśnymi) - drzewami i krzewami oraz runem leśnym - lub przejściowo jej pozbawiony, przeznaczony do produkcji leśnej, stanowiący rezerwat przyrody lub wchodzący w skład parku narodowego albo wpisany do rejestru zabytków. W sensie prawnym do lasu należą także grunty związane z gospodarką leśną, zajęte pod wykorzystywane dla potrzeb gospodarki leśnej: budynki i budowle, urządzenia melioracji wodnych, linie podziału przestrzennego lasu, drogi leśne, tereny pod liniami energetycznymi, szkółki leśne, miejsca składowania drewna, a także wykorzystywane na parkingi leśne i urządzenia turystyczne.
Jak już wskazano wyżej, ustawy o ochronie przyrody nie stosuje się do drzew lub krzewów rosnących w lasach. A zatem w odniesieniu do drzewostanu znajdującego się w lasach organy administracji nie wydają decyzji zezwalających na usunięcie drzew, jak ma to miejsce w odniesieniu do drzew i krzewów rosnących na innych nieruchomościach na podstawie wymienionego na wstępie art. 83 ustawy o ochronie przyrody. Organy administracji publicznej wskazane w ustawie o lasach nie mają kompetencji do wydawania decyzji o usunięciu drzew, a wycinanie drzewostanu polegające na pozyskiwaniu drewna odbywa się na podstawie planów urządzania lasów bądź decyzji starosty określającej zadania z zakresu gospodarki leśnej (postanowienie NSA z 12 sierpnia 2005 r. II OW 21/05 LEX nr 188298).
(...)
Usuwanie drzew i krzewów – wyjątki od obowiązku uzyskania zezwolenia
Generalną zasadą ustawy o ochronie przyrody jest uzyskiwanie zezwolenia na usuwanie drzew i krzeww. Lista wyjątkw od tej zasady określona jest w art. 83 ust. 6 ustawy. Treść tego przepisu nie pozostawia wątpliwości, że chodzi tu o decyzje wydawane przez wszystkie organy ochrony przyrody uprawnione do wydawania zezwoleń, a więc wjta, burmistrza, prezydenta miasta, jak i wojewdzkiego konserwatora przyrody.