Projekt nowelizacji ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących oraz niektórych innych ustaw (UD118) został opublikowany 18 grudnia 2024 r.

- W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie rozwiązań, które usprawnią proces przygotowania realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej, co zmniejszy ryzyko opóźnień w przygotowaniu i realizacji tych inwestycji oraz da możliwość ich szybszego zakończenia – czytamy w uzasadnieniu.

Wnioskodawcą jest Wojciech Wrochna, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. Projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych, z prośbą o nadesłanie uwag w terminie 21 dni.

Projekt, poza zmianami w tytułowej ustawie (zwanej specustawą jądrową), przewiduje zmiany także w ustawie - Prawo atomowe oraz w ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (ustawie ocenowej).

Czytaj także: Kod CN oleju napędowego zostanie zastąpiony dwoma nowymi

Nowelizacja specustawy jądrowej  - główne rozwiązania

Uzasadnienie wymienia następujące główne rozwiązania zaproponowane w projekcie ustawy:

  1. pozwolenie na budowę inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej może, w zależności od żądania wniosku, obejmować całe zamierzenie budowlane lub jego część, w tym część niemogącą samodzielnie funkcjonować zgodnie z przeznaczeniem;
  2. w zakresie, w jakim prace objęte wnioskiem inwestora nie są istotne z perspektywy organu dozoru jądrowego (sklasyfikowane jako niewymagające zezwolenia prezesa Państwowej Agencji Atomistyki [PPA], zwane dalej „podstawowymi wstępnymi robotami budowlanymi”), na wniosek inwestora prowadzone będzie jedno postępowanie w sprawie wydania przez organ administracji architektoniczno-budowlanej (wojewodę) pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych;
  3. w przypadku prac istotnych z perspektywy organu dozoru jądrowego (sklasyfikowanych jako wymagające zezwolenia prezesa PAA, zwanych dalej: „kwalifikowanymi wstępnymi robotami budowlanymi”), wydanie pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych będzie musiało być poprzedzone decyzją Prezesa PAA o zezwoleniu w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej na wykonanie wstępnych robót budowlanych, zwaną dalej również „zezwoleniem na wstępne roboty”;
  4. część prac, które mogą być kwalifikowane jako wstępne roboty budowlane, zostanie wprost wskazana w specustawie jądrowej oraz przyporządkowana do odpowiedniej kategorii: podstawowych wstępnych robót budowlanych albo kwalifikowanych wstępnych robót budowlanych. Ponadto inwestorowi dana zostanie możliwość wystąpienia do Prezesa PAA z wnioskiem o wydanie opinii w zakresie tego, czy określone, niewymienione wprost w specustawie jądrowej w proponowanym brzmieniu, prace są wstępnymi robotami budowlanymi, a jeśli tak, to do której kategorii (podstawowe czy kwalifikowane wstępne roboty budowlane) należy je zaliczyć;
  5. jak zostało wskazane powyżej, w przypadku uznania prac za kwalifikowane wstępne roboty budowlane – niezależnie od tego, czy taka kwalifikacja zostanie dokonana w specustawie jądrowej czy w opinii prezesa PAA – uzyskanie pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych będzie możliwe dopiero po otrzymaniu zezwolenia na wstępne roboty, które wyda prezes PAA.