1. Ramy prawne
W dniu 11 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, s. 1) - dalej rozporządzenie EMAS II. Ponieważ zapewnienie ram koniecznych dla prawidłowego funkcjonowania rozporządzenia EMAS II wymaga czasu, państwa członkowskie powinny mieć 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia EMAS II na zmianę procedur stosowanych przez jednostki akredytujące i organy właściwe na mocy odpowiednich przepisów rozporządzenia EMAS II - a więc do 11 stycznia 2011 r. W ciągu tych 12 miesięcy jednostki akredytujące i organy właściwe powinny mieć możliwość dalszego stosowania procedur ustanowionych rozporządzeniem nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. dopuszczającym dobrowolny udział organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) (Dz. Urz. WE L 114 z 24.04.2001, s. 1, z późn. zm.) - dalej rozporządzenie EMAS, wraz ze sprostowaniem do tego rozporządzenia z 13 lutego 2009 r. sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. dopuszczającego dobrowolny udział organizacji w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 42 z 13.02.2009, s. 22). System EMAS funkcjonuje w Polsce w oparciu o rozporządzenie EMAS, ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 70, poz. 631, z późn. zm.) - dalej u.k.s.e.a., oraz trzy akty wykonawcze:
a) rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis podmiotu do rejestru weryfikatorów środowiskowych (Dz. U. Nr 247, poz. 1842);
b) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu danych, które zawiera rejestr wojewódzki oraz wzoru wniosku o rejestrację organizacji w rejestrze wojewódzkim (Dz. U. Nr 94, poz. 931) - dalej r.z.d.r.w.;
c) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie współczynników różnicujących wysokość opłaty rejestracyjnej w krajowym systemie ekozarządzania (Dz. U. Nr 94, poz. 932) - dalej r.w.r.w.o.
2. Informacje ogólne o systemie EMAS
System Ekozarządzania i Audytu EMAS (ang. Eco Management and Audit Scheme) to unijny instrument wprowadzony w życie rozporządzeniem EMAS. Celem systemu EMAS jest zachęcenie różnych organizacji (przedsiębiorców, zakładów oraz instytucji do stałego doskonalenia efektów działalności środowiskowej) koncentrującej się przede wszystkim na:
• systematycznym, obiektywnym i okresowym ocenianiu efektywności działalności systemu zarządzania środowiskowego,
• systematycznym poszukiwaniu możliwości praktycznego ograniczenia oddziaływania na środowisko i przyjmowaniu nowych celów w zakresie ochrony środowiska,
• stałym i systematycznym identyfikowaniu i eliminowaniu niezgodności z wewnętrznymi i zewnętrznymi wymaganiami,
• dostarczaniu informacji o efektach działalności środowiskowej,
• aktywnym zaangażowaniu pracowników organizacji oraz właściwych szkoleniach podstawowych i specjalistycznych, które umożliwią aktywne uczestnictwo w realizacji zadań z zakresu systemu zarządzania środowiskiem,
• porównywaniu efektów wdrażania systemu EMAS z efektami wdrożenia tego systemu w innych firmach czy instytucjach, które działają w tej samej branży.
EMAS jest sui genris posiadaniem znaku firmowego, który wskazuje na dążenie organizacji do osiągnięcia jak największej efektywności środowiskowej. Głównym założeniem systemu EMAS jest dostrzeżenie i wyróżnienie tych organizacji, które dobrowolnie wychodzą poza zakres podstawowych wymogów określonych przepisami prawa, aktywnie i stale dążą do osiągania jak najlepszych wyników prowadzonych działań prośrodowiskowych.
W dniu 11 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz. Urz. UE L 342 z 22.12.2009, s. 1) - dalej rozporządzenie EMAS II. Ponieważ zapewnienie ram koniecznych dla prawidłowego funkcjonowania rozporządzenia EMAS II wymaga czasu, państwa członkowskie powinny mieć 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia EMAS II na zmianę procedur stosowanych przez jednostki akredytujące i organy właściwe na mocy odpowiednich przepisów rozporządzenia EMAS II - a więc do 11 stycznia 2011 r. W ciągu tych 12 miesięcy jednostki akredytujące i organy właściwe powinny mieć możliwość dalszego stosowania procedur ustanowionych rozporządzeniem nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. dopuszczającym dobrowolny udział organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) (Dz. Urz. WE L 114 z 24.04.2001, s. 1, z późn. zm.) - dalej rozporządzenie EMAS, wraz ze sprostowaniem do tego rozporządzenia z 13 lutego 2009 r. sprostowanie do rozporządzenia (WE) nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. dopuszczającego dobrowolny udział organizacji w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 42 z 13.02.2009, s. 22). System EMAS funkcjonuje w Polsce w oparciu o rozporządzenie EMAS, ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. Nr 70, poz. 631, z późn. zm.) - dalej u.k.s.e.a., oraz trzy akty wykonawcze:
a) rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie wzoru wniosku o wpis podmiotu do rejestru weryfikatorów środowiskowych (Dz. U. Nr 247, poz. 1842);
b) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zakresu danych, które zawiera rejestr wojewódzki oraz wzoru wniosku o rejestrację organizacji w rejestrze wojewódzkim (Dz. U. Nr 94, poz. 931) - dalej r.z.d.r.w.;
c) rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie współczynników różnicujących wysokość opłaty rejestracyjnej w krajowym systemie ekozarządzania (Dz. U. Nr 94, poz. 932) - dalej r.w.r.w.o.
2. Informacje ogólne o systemie EMAS
System Ekozarządzania i Audytu EMAS (ang. Eco Management and Audit Scheme) to unijny instrument wprowadzony w życie rozporządzeniem EMAS. Celem systemu EMAS jest zachęcenie różnych organizacji (przedsiębiorców, zakładów oraz instytucji do stałego doskonalenia efektów działalności środowiskowej) koncentrującej się przede wszystkim na:
• systematycznym, obiektywnym i okresowym ocenianiu efektywności działalności systemu zarządzania środowiskowego,
• systematycznym poszukiwaniu możliwości praktycznego ograniczenia oddziaływania na środowisko i przyjmowaniu nowych celów w zakresie ochrony środowiska,
• stałym i systematycznym identyfikowaniu i eliminowaniu niezgodności z wewnętrznymi i zewnętrznymi wymaganiami,
• dostarczaniu informacji o efektach działalności środowiskowej,
• aktywnym zaangażowaniu pracowników organizacji oraz właściwych szkoleniach podstawowych i specjalistycznych, które umożliwią aktywne uczestnictwo w realizacji zadań z zakresu systemu zarządzania środowiskiem,
• porównywaniu efektów wdrażania systemu EMAS z efektami wdrożenia tego systemu w innych firmach czy instytucjach, które działają w tej samej branży.
EMAS jest sui genris posiadaniem znaku firmowego, który wskazuje na dążenie organizacji do osiągnięcia jak największej efektywności środowiskowej. Głównym założeniem systemu EMAS jest dostrzeżenie i wyróżnienie tych organizacji, które dobrowolnie wychodzą poza zakres podstawowych wymogów określonych przepisami prawa, aktywnie i stale dążą do osiągania jak najlepszych wyników prowadzonych działań prośrodowiskowych.