Czy minister właściwy do spraw budownictwa może wydać rozporządzenie, w którym zostanie ograniczony zakres uprawnień budowlanych? Czy można ograniczyć wolność wyboru i wykonywania zawodu w drodze rozporządzenia? Czy delegacja ustawowa do wydania takiego rozporządzenia jest zgodna z Konstytucją RP? Czy przepisy ministerialnego rozporządzenia w sprawie samodzielnych funkcji technicznych są zgodne z przepisami Konstytucji RP? To prawdopodobnie główne pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć Trybunał Konstytucyjny. Już 10 stycznia 2018 zbada on kwestię zgodność przepisów ustawy Prawo budowlane z Konstytucją RP. Podmiotem inicjującym postępowanie jest Polska Izba Inżynierów Budownictwa.
TK sprawdzi, czy przepisy na podstawie, których minister właściwy do spraw budownictwa może wydać rozporządzenie, w którym wprowadzone zostaną ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych, są zgodne z konstytucyjnymi regulacjami wolności wyboru i wykonywania zawodu. Zbadana zostanie również kwestia ograniczenia tych wolności w drodze rozporządzenia, a nie - jak stanowi Konstytucja w art. 31 ust. 3 - ustawy (zbadanie zgodności art. 16 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane z art. 65 ust. 1 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 92 ust. 1 Konstytucji RP).
Trybunał zajmie się także sprawą zgodności przepisów regulujących kwestię zakresu uprawnień budowlanych z Konstytucją RP (§ 10-15 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i rozwoju z dnia 11 września 2014 roku w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie z art. 65 ust. 1 w zw. z art. 31 ust. 3 Konstytucji RP) oraz ustawą Prawo budowlane (§ 10, § 11 ust. 1, § 12 ust. 1, § 13 ust. 1, 2, 4, 6, 7, 10, 12 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 roku w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie z art. 16 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane).
Ponadto TK sprawdzi, czy przepisy i załączniki ministerialnego rozporządzenia są zgodne z ustawą Prawo budowlane, w zakresie udzielania uprawnień budowlanych w specjalności inżynieryjnej kolejowej oraz delegacją do wydania rozporządzenia z art. 16 wyżej wymienionej ustawy (§ 13 ust. 6-9 i § 22 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 11 września 2014 roku w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz załączników nr 2 i nr 3 do tego rozporządzenia z art. 14 ust. 1 pkt 3c oraz art. 16 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku – Prawo budowlane).
Postępowanie zostało zainicjowane przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa, która 4 marca 2015 r. podjęła dwie uchwały w sprawie zwrócenia się do TK o zbadanie konstytucyjności wyżej wymienionych przepisów. Trybunał zbada sprawę w składzie pięciu sędziów.
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Serwis Budowlany Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |