W poniedziałek w Gdańsku Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska przekazała decyzję środowiskową dotyczącą budowy 61 km Trasy Kaszubskiej gdańskiemu oddziałowi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Trasa S6, która będzie częścią połączenia Trójmiasta ze Szczecinem ma ogromne znaczenie dla regionu. Ma zastąpić obecną drogę krajową nr 6, która stanie się drogą gminną i zostanie przekazana samorządom.
Przygotowanie decyzji środowiskowej trwało rekordowo długo, bo prawie 3 lata. Hanna Dzikowska, dyrektor Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Gdańsku tłumaczy, że jest to najobszerniejsze opracowanie, jakie powstało w historii gdańskiego oddziału RDOŚ. Dokument liczy prawie 150 stron.
Wyjaśniła, że "droga, jak na nasze warunki, jest długa i przechodzi przez tereny bardzo urozmaicone pod względem środowiskowym i społecznym".
W decyzji określono dopuszczone terminy prowadzenia robót, wskazano elementy ochrony wód, siedlisk, gatunków zwierząt oraz usytuowania ekranów akustycznych, które muszą znaleźć się w projekcie budowlanym. Wyznaczone zostały miejsca, gdzie mają być wykonane ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt, bądź inne działania ograniczające negatywne oddziaływanie drogi.
Trasa Kaszubska ma przebiegać przez tereny atrakcyjne przyrodniczo, szczególnie w rejonie Szemuda, gdzie są jeziora lobeliowe oraz w dolinie rzeki Łeby. Dzikowska poinformowała, że na 61-kilometrowym odcinku drogi ma być ponad 100 przejść i przepustów dla zwierząt, w tym 8 dla zwierząt dużych. Planowanych jest ok. 130 odcinków ekranów akustycznych po obu stronach drogi, każdy o długości od 100 do 300 metrów długości.
Na 61-kilometrowej trasie znajduje się ok. 100 budynków do wyburzenia.
Zastępca dyrektora gdańskiego oddziału GDDKiA, Waldemar Chejmanowski powiedział na konferencji prasowej w poniedziałek, że w ciągu miesiąca może być ogłoszony przetarg na koncepcję programowo-przestrzenną drogi. Przygotowanie tego dokumentu może potrwać ok. 1,5 roku.
Potem może być ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy projektu budowlanego i jednocześnie wykonawcy robót budowlanych. To także może potrwać ok. 1,5 roku. Przewiduje się, że budowa Trasy Kaszubskiej może się rozpocząć za ok. 3 lata i potrwać ok. 2,5 - 3 lat.
Chejmanowski powiedział, że na realizację inwestycji potrzeba ok. 4,5 mld zł. Ocenia, że ta szacowana cena powinna się zmniejszyć o ok. 25-30 procent. Inwestycja nie ma jeszcze zabezpieczenia finansowania. Projekt znajduje się w załączniku nr 2 Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Inwestycja może być dofinansowana z programu Infrastruktura i Środowisko.
Dwujezdniowa trasa ma zacząć się na węźle obwodnicy Trójmiasta, Gdynia Wielki Kack następnie przez Chwaszczyno i Szemud dotrzeć do Lęborka. Planowane jest przedłużenie trasy z Lęborka do Słupska.
Trwają już prace dotyczące wydania decyzji środowiskowej dla trasy S6 na odcinku z Lęborka do Słupska. Chejmanowski nie wyklucza, że ten odcinek może też być gotowy ok. 2020 roku. (PAP)