O regionalnych założeniach przekazanego do konsultacji społecznych Krajowego Programu Kolejowego (KPK), mówił podczas konferencji prasowej w Kielcach prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., Ireneusz Merchel.
KPK do 2023 r., uwzględniający inwestycje w całym kraju za ok. 67 mld zł, poprzedni rząd przyjął we wrześniu 2015 r. Według Merchela, po analizie okazało się, że byłby on trudny do zrealizowania pod względem logistyki. „Dla nas istotnym, poza zadaniami inwestycyjnymi, jest prowadzenie ruchu pociągów i utrzymanie infrastruktury. Okazało się, że na lata 2019-2020 zaplanowano kumulację środków i wydatków na kwotę ok. 17 mld zł, co byłoby trudne do zrealizowania, a np. na lata 2021-22 było zaplanowane 3 mld czy 1,5 mld zł” – argumentował.
Jak ocenił, planowanie remontów w tym samym czasie pomogłoby spowodować paraliż komunikacyjny. Dlatego założono realizację KPK w innym „przedziale czasowym” oraz przesunięcie pewnych działań.
Fundusze na realizację ok. 220 inwestycji mają pochodzić m.in. z programów unijnych (Regionalne Programy Operacyjne, CEF – Connecting Europe, Polska Wschodnia, Infrastruktura i Środowisko) oraz środków krajowych.
Na liście podstawowej programu znalazło się dziewięć inwestycji, które mają być realizowane na terenie woj. świętokrzyskiego, za kwotę blisko 1,4 mld zł. Lista rezerwowa obejmuje dwa projekty o wartości 385 mln zł.
Na listę podstawową przesunięto (w stosunku do pierwotnej wersji programu) wart niemal 600 mln zł projekt remontu trasy nr 8, łączącej północ z południem regionu na odcinku Skarżysko-Kamienna – Kielce – Kozłów. Inwestycja pozwoli skrócić o ok. 20 minut (z 1 godz. 32 min do ok. 1 godz. 12 min) podróż do Krakowa. Pociągi, po wymianie torowiska, mają tam osiągać prędkość 120 km/h. Inwestycję zaplanowano na lata 2020-22.
Na ok. 339 mln zł szacowany jest koszt remontu linii kolejowej nr 25 pomiędzy Skarżyskiem-Kamienną i Sandomierzem. Obecnie pociągi pasażerskie jeżdżą jedynie miedzy Ostrowcem i Skarżyskiem, na pozostałej trasie – tylko towarowe. „Mamy nadzieję, że w ramach przygotowanego właśnie studium wykonalności będzie deklaracja samorządu województwa i przewoźników, że będzie też prowadzony ruch pociągów na tym odcinku” – dodał Merchel. Podróż z Ostrowca do Skarżyska po remoncie ma być krótsza o 20 min. Wiosną 2017 r. planowane jest ogłoszenie przetargu na realizację przedsięwzięcia.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o transporcie kolejowym. Komentarz
|
Zdaniem Merchela, istotną inwestycją będzie budowa łącznicy kolejowej Czarnca – Włoszczowa Północ, która utworzy alternatywne połączenie kolejowe z Kielc do Warszawy i Łodzi przez Centralną Magistralę Kolejową (CMK). Czas przejazdu na trasie skróci podróż ze stolicy woj. świętokrzyskiego do Warszawy o ok. 30 min. Wartość inwestycji to 42,8 mln zł.
Pozostałe planowane inwestycje związane z remontem linii kolejowych w regionie to: prace poprawiające bezpieczeństwo na CMK i drugi etap modernizacji tej linii, budowa w Skarżysku - wspólnie z lokalnym samorządem - zintegrowanego centrum komunikacyjnego, modernizacja linii kolejowej nr 8 Radom – Kielce, remont linii nr 25 w kierunku Ocic (woj. podkarpackie) oraz modernizacja istniejących i budowa nowych przystanków kolejowych.
Na liście rezerwowej znajdują się projekty modernizacji na liniach kolejowych odcinka Kielce – Żelisławice oraz prace na linii nr 25 pomiędzy Końskimi i Skarżyskiem. Jak mówił Merchel, jeśli realizacją drugiego projektu będzie zainteresowany samorząd woj. świętokrzyskiego, PKP PLK jest gotowe do rozmów na temat inwestycji.
„Pamiętajmy, że na wszystko musimy opracować dokumentację, po jej przygotowaniu będziemy rozmawiać o szczegółach. Istotne jest to, że te wszystkie programy są ujęte w harmonogramie realizacyjnym, określne w czasie i do ich realizacji przygotowujemy się pełna parą” – podkreślił prezes kolejowej spółki.
W opinii wojewody świętokrzyskiego Agaty Wojtyszek, inwestycje w zaniedbane w woj. świętokrzyskim szlaki kolejowe, poza poprawą jakości podróży pasażerskich, pozwolą przyciągnąć do regionu inwestorów. (PAP)