Tego dnia rudzki samorząd potwierdził też, że dysponuje już dokumentacją projektową tego ostatniego, najdłuższego odcinka trasy. Będzie on miał ok. 1,7 km długości, a koszt jego budowy oszacowano na 185 mln zł. Miasto zapowiedziało, że jeszcze w tym roku rozpocznie procedurę wyboru wykonawcy.
Budowana od kilku lat przez lokalny samorząd dwujezdniowa trasa N-S stanie się komunikacyjnym kręgosłupem Rudy Śląskiej. Pierwszy jej odcinek został oddany do użytku w styczniu 2014 r., a drugi – w sierpniu ub. roku. Obecnie trwa budowa trzeciego odcinka.
Jak podkreśliła cytowana w informacji rudzkiego magistratu prezydent miasta Grażyna Dziedzic, decyzja o dofinansowaniu czwartej i ostatniej części trasy to dobra wiadomość dla mieszkańców Rudy Śląskiej, ale też całego regionu.
„Droga ta ma znaczenie strategiczne, bowiem usprawni komunikację pomiędzy autostradą A4 a DTŚ. Przejmie też funkcję ul. 1 Maja, czyli drogi wojewódzkiej nr 925, przebiegającej w zwartej zabudowie” – przypomniała prezydent Dziedzic.
Dofinansowany właśnie etap budowy trasy N-S będzie wiódł od ul. Kokota w rejon istniejącego węzła autostrady A4. Jego długość wyniesie 1,7 km, a trasa przebiegać będzie nad ul. Bielszowicką, potokiem Bielszowickim, ul. Piaskową oraz linią kolejową. Nad nimi powstaną trzy wiadukty.
Przebudowany zostanie też odcinek ul. Bielszowickiej, od skrzyżowania z ul. Wiejską do skrzyżowania z ul. 1 Maja, gdzie powstanie rondo. Trasa N-S będzie kończyła się połączeniem z ul. 1 Maja w rejonie ul. Mostowej – tuż przed węzłem z autostradą A4.
Obecnie w Rudzie Śląskiej trwa budowa trzeciego odcinka trasy N-S o długości ponad 1,4 km - od ul. Bukowej do ul. Kokota. Ma on być gotowy do grudnia 2018 r. Na jego budowę (a także zakończoną już budowę drugiego odcinka) miasto dostało ok. 90 mln zł unijnego dofinansowania (ze środków na drogi wojewódzkie w obecnym śląskim RPO).
Już używane dwa odcinki trasy N-S mają łącznie ok. 2 km. Pierwszy – od drogi nr 902 (czyli Drogowej Trasy Średnicowej) do drogi nr 925 (czyli ul. 1 Maja) - został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł z poprzedniego śląskiego RPO. Wraz z drugim odcinkiem – wiodącym od ul. 1 Maja do ul. Bukowej – powstała m.in. licząca 1,5 km nowa jednojezdniowa droga łącząca ul. Bukową z ul. ks. Niedzieli w dzielnicy Bielszowice.
Łącznie z obecnie pozyskanym dofinansowaniem miasto podliczyło zdobyte unijne dotacje do budowy trasy N-S na 236 mln zł. „Dzięki temu budowę aktualnie powstającego odcinka, jak i następnego, możemy na bieżąco finansować ze środków zewnętrznych. To duży komfort jeśli chodzi o realizację inwestycji w mieście” - podkreśliła prezydent Dziedzic.
Miasto zamierza kontynuować budowę trasy N-S również na północ, czyli od DTŚ do granicy z Bytomiem. „W tym roku będzie gotowa dokumentacja na pierwszy odcinek do ul. Magazynowej, co pozwoli na przygotowanie przetargu na budowę. Natomiast niebawem podpiszemy umowę z firmą, która przygotuje projekt na odcinek od ul. Magazynowej do granicy miasta wraz z obwodnicą Goduli” - zapowiedział wiceprezydent miasta Michał Pierończyk.
W tegorocznym budżecie Ruda Śląska przeznaczyła na budowę trasy N-S 48 mln zł. To część z 80 mln zł zabezpieczonych na miejskie inwestycje drogowe, które pochłaniają niespełna połowę z określonego na 163 mln zł, największego budżetu inwestycyjnego w historii miasta.
Kolejną tegoroczną dużą inwestycją drogową w Rudzie Śląskiej jest trwająca już modernizacja ul. Górnośląskiej - od ul. Gwareckiej do ul. Pośpiecha. Będzie ona kosztowała ponad 7,5 mln zł, w tym 3 mln zł ze środków rozdzielanych przez ministra budownictwa i infrastruktury w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019.(PAP)