Trybunał Konstytucyjny zajmie się przepisami ustawy Prawo budowlane, które dają ministrowi ds. budownictwa kompetencję do wydania rozporządzenia, w którym może on ograniczyć zakres uprawnień budowlanych. Postępowanie zostało zainicjowane przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa, która 4 marca 2015 r. podjęła dwie uchwały w sprawie zwrócenia się do TK o zbadanie konstytucyjności przepisów. Trybunał zbada sprawę w składzie pięciu sędziów.
W przesłanym do TK piśmie procesowym, Rzecznik Praw Obywatelskich wskazuje, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane prowadzi do wniosku, że co do zasady wykonywanie zawodu w ramach uprawnień budowlanych polega na projektowaniu lub kierowaniu robotami budowlanymi. Natomiast wszelkie ograniczenia " zakresu uprawnień budowlanych znacząco ograniczają możność wykonywania zawodów związanych z wykonywaniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, w tym w szczególności zawodów architekta i inżyniera budownictwa, i muszą być oceniane jako ograniczenie wolności wykonywania zawodu"
RPO podkreśla, że wolność wykonywania zawodu przez architektów i inżynierów budownictwa podlega ochronie na mocy art. 65 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., który gwarantuje każdemu wolność wykonywania zawodu, zastrzegając jednocześnie, iż wyjątki w tym zakresie określa ustawa. Ponadto zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 31 ust. 3 Konstytucji, przyjmuje się wyłączności ustawy w zakresie ustanawiania ograniczeń wolności i praw konstytucyjnych.
Ograniczenie wykonywania działalności zawodowej wymaga ustawy
Rzecznik wskazuje, że w świetle art. 65 ust. 1 i art. 31 ust. 3 Konstytucji, ograniczenie możności wykonywania działalności zawodowej polegającej na wykonywaniu samodzielnych funkcji technicznych, przez przyznanie uprawnień budowlanych w ograniczonym zakresie, wymaga regulacji ustawowej. Ombudsman podkreśla, że wobec jasnego brzmienia tych norm konstytucyjnych, przekazanie w całości aktowi podustawowemu materii ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych, narusza zasadę ustawowego określania wyjątków od wolności wykonywania zawodu.
Ponadto w piśmie procesowym do TK, podniesiono że upoważnienie do wydania rozporządzenia nie zawiera wytycznych treściowych. Przepis art. 16 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, jaki i żaden inny przepisy tej ustawy nie zawierają wytycznych, co do sposobu określenia ograniczenia zakresu uprawnień budowlanych w rozporządzeniu. RPO ocenia, że "brak w ustawie jakichkolwiek wytycznych dotyczących treści rozporządzenia przesądza o jego niekonstytucyjności".
Źródło: Pismo procesowe Rzecznika Praw Obywatelskich w sprawie rozpatrywanej pod sygn. K 39/15
Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie Serwis Budowlany Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów |