Nowa ustawa o prawach konsumenta wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Dzięki ujednoliceniu przepisów przedsiębiorcom będzie łatwiej działać na rynkach zagranicznych.
Ustawa określa prawa przysługujące konsumentom, a w szczególności:
– obowiązki przedsiębiorcy zawierającego umowę z konsumentem,
– zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa,
– zasady i tryb wykonywania przysługującego konsumentowi prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa oraz
– zasady i tryb zawierania z konsumentem umowy na odległość dotyczącej usług finansowych.
Obecnie kwestie te reguluje ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny oraz ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie ustawy Kodeks cywilny. Z dniem 25 grudnia 2014 r. przepisy te tracą moc.
Przedsiębiorcy dokonujący sprzedaży konsumenckiej powinni przygotować się na nadchodzące zmiany, a w szczególności dostosować swoje regulaminy oraz wzory umów do nowych przepisów.
Przedsiębiorcy będą musieli w szerszym niż dotychczas zakresie informować swoich klientów o warunkach zawieranych umów. W przypadku sprzedaży tradycyjnej musi w sposób jasny i zrozumiały poinformować konsumenta o:
a) głównych cechach świadczenia, z uwzględnieniem jego przedmiotu i sposobu porozumiewania się z nim,
b) swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, numerze, pod którym została ona zarejestrowana (NIP lub KRS), adresie pod którym prowadzi przedsiębiorstwo (to istotne w przypadku sporu sądowego) i jego numerze telefonu,
c) łącznej cenie lub wynagrodzeniu za świadczenie wraz z podatkami, a gdy charakter przedmiotu świadczenia nie pozwala na wcześniejsze obliczenie ich wysokości – o sposobie, w jaki będą one obliczane, jak również o istnieniu opłat dodatkowych (np. kosztów dostawy) oraz ich wysokości lub obowiązku ich uiszczenia (jeżeli nie jest znana wysokość),
d) sposobie i terminie spełnienia świadczenia i stosowanej procedurze rozpatrywania reklamacji,
e) przewidzianej przez prawo odpowiedzialności przedsiębiorcy za jakość świadczenia – np. poprzez wskazanie, że ponosi on odpowiedzialność za wadę produktu na zasadach określonych w przepisach dotyczących rękojmi,
f) treści usług posprzedażnych i gwarancji,
g) czasie trwania umowy lub – gdy umowa jest zawarta na czas nieokreślony lub ma ulegać automatycznemu przedłużeniu – o sposobie i przesłankach jej wypowiedzenia,
h) funkcjonalności treści cyfrowych oraz stosowanych technicznych środkach ich ochrony – np. informacja o zabezpieczeniu płyty CD przed kopiowaniem,
i) mających znaczenie interoperacyjnościach treści cyfrowych ze sprzętem komputerowym i oprogramowaniem – np. informacja na temat systemu operacyjnego wymaganego do prawidłowej obsługi oprogramowania (art. 8 u.p.k.).
Powyższe zasady nie dotyczą umów związanych z drobnymi sprawami życia codziennego wykonywanych natychmiast po zawarciu.
W przypadku sprzedaży poza lokalem i na odległość przedsiębiorcy mają szereg obowiązków informacyjnych zarówno przed zawarciem umowy, jak i później. Wśród takich obowiązków warto wskazać na informację o:
a) sposobie i terminie zapłaty,
b) sposobie i terminie spełnienia świadczenia i stosowanej przez przedsiębiorcę procedurze rozpatrywania reklamacji,
c) sposobie i terminie wykonania prawa odstąpienia od umowy, a także wzorze formularza odstąpienia od umowy,
d) kosztach zwrotu towaru w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument; w odniesieniu do umów zawieranych na odległość – o kosztach zwrotu rzeczy, jeżeli ze względu na swój charakter produkt nie może zostać w zwykłym trybie odesłany pocztą,
e) obowiązku zapłaty przez konsumenta uzasadnionych kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę, jeżeli kupujący odstąpi od umowy po zgłoszeniu rozpoczęcia świadczenia usługi, a przed upływem terminu na odstąpienie od umowy,
f) przypadkach, w których konsument traci prawo do odstąpienia od umowy,
g) obowiązku przedsiębiorcy dostarczenia rzeczy bez wad,
h) istnieniu a także treści gwarancji i usług posprzedażnych oraz sposobie ich realizacji (więcej art. 12 u.p.k.).
W przypadku umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa informacje o których mowa muszą być utrwalone na papierze, a jeżeli konsument wyrazi zgodę na innym trwałym nośniku.
Gdy umowa jest zawierana na odległość za pomocą środków komunikacji elektronicznej i nakłada na konsumenta obowiązek zapłaty, przedsiębiorca musi poinformować o wszelkich opłatach i kosztach. Kupujący musi mieć też możliwość wyraźnego potwierdzenia, że wie, iż składane zamówienie wiąże się z obowiązkiem zapłaty. Jeżeli zamówienie odbywa się przez naciśnięcie przycisku lub użycie podobnej funkcji, sprzedawca musi zadbać o ich czytelne oznaczenie słowami „zamówienie z obowiązkiem zapłaty".
(...)
Czytaj więcej: Kompas Księgowo-Kadrowy