Grupa 154 właścicieli krajowych firm podpisała się pod listem, który został wysłany w piątek do polskich eurodeputowanych, wzywając ich do uwzględnienia interesów sektora MŚP w Polsce podczas dyskusji i głosowania nad propozycją Komisji Europejskiej dotyczącą Aktu o rynkach cyfrowych (DMA - Digital Markets Act).
Czego dotyczy apel
Firmy, które obejmują najróżniejsze sektory - od salonów fryzjerskich po firmy software’owe - podkreśliły w liście, że dostosowały się do nowej rzeczywistości, inwestując czas i pieniądze w skuteczne i przystępne cenowo rozwiązania cyfrowe. Jak zaznaczają, chociaż rozumieją intencje Komisji Europejskiej stojące za ograniczeniem dużych platform cyfrowych, obawiają się, że DMA zmieni rynek cyfrowy w sposób, który „może zaszkodzić małym firmom”. Ich zdaniem istnieje znaczne ryzyko, że praktyczne skutki nowych regulacji spowodują „wzrost ilości pracy i kosztów dla małych przedsiębiorstw”.
Sygnatariuszy listu w proponowanych przepisach niepokoi m.in. utrudniony dostęp do tzw. reklamy targetowanej. Nowe regulacje zwiększyłaby jej koszty poprzez ograniczenie wymiany danych w firmach takich jak Google i Facebook, nawet jeśli konsumenci korzystają z praw wynikających z RODO i zatwierdzają takie wykorzystanie ich danych. Reklama targetowana jest bodajże najważniejszym narzędziem marketingowym dla niezliczonej liczby małych firm. Przy ograniczonych budżetach pozwalają one małym reklamodawcom znaleźć potencjalnych klientów łatwiej i taniej niż kiedykolwiek wcześniej. Umożliwiają również skuteczne konkurowanie z dużo większymi firmami dysponującymi znacznie większymi budżetami reklamowymi.
Małe firmy wciąż wychodzą z kryzysu spowodowanego pandemią i że polegają na narzędziach cyfrowych, w które zainwestowali, aby przetrwać. Zwracają w liście uwagę na prostotę korzystania z nich, co jest ważne, gdy nie ma się własnego zespołu lub jest on bardzo niewielki.
Rozwiązania cyfrowe, w które zainwestowały te firmy, w wielu wypadkach pozwoliły im przetrwać trudny okres pandemii lub nawet się w nim rozwinąć. Jak pokazują badania, w pierwszym roku pandemii europejskie firmy, które są zaawansowane pod względem cyfrowym, osiągnęły o 60 proc. większe przychody, o 40 proc. lepsze wskaźniki utrzymania klientów i zatrudniły ponadtrzykrotnie więcej pracowników niż inne przedsiębiorstwa, które nie stosują tego typu narzędzi w wystarczającym stopniu.
W liście wyrażona została również prośba o interwencję polskich europosłów w trakcie procesu legislacyjnego dotyczącego DMA.