W rozwoju biznesu najważniejszy jest innowacyjny pomysł i umiejętność przekucia go w zyski. Jak podkreśla Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP.
– Polacy mają w genach przedsiębiorczość, ona się w różny sposób pokazywała w naszej historii. Teraz jest czas, aby przełożyła się na gospodarkę. W tej chwili szukamy modelu innowacji, który byłby dobry dla Polski, dla całej polskiej gospodarki – mówi agencji Newseria Biznes Zbigniew Jagiełło, prezes zarządu PKO BP, który jest głównym partnerem MIT Enterprise Forum Poland.
Polaków wyróżnia także upór w dążeniu do celu oraz indywidualizm, który czasem – jak podkreśla Jagiełło – mógłby być zastąpiony większą kulturą współpracy. Te cechy sprawiają, że w Polsce dynamicznie przybywa start-upów. Dziś na rynku funkcjonuje ok. 2,4 tys. takich firm. Co więcej, charakteryzuje je szybkie tempo rozwoju. Przychody co trzeciego polskiego start-upu rosną w tempie 50 proc. rocznie, a kolejne 20 proc. notuje dynamikę wzrostu na poziomie 100 proc. Co drugi badany spodziewa się co najmniej pięciokrotnego wzrostu wyceny przedsięwzięcia w kolejnych dwóch latach – wynika z badania „Polskie startupy. Raport 2015”.
– Każda wielka firma kiedyś była mała. My mówimy o tym, co we współczesnym świecie jest niezwykle ważne, czyli szybkiej transformacji małej firmy w firmę średnią i dużą. Mówimy o promocji przedsiębiorczości – podkreśla Jagiełło.
Wsparciu start-upów ze szczególnym naciskiem na komercjalizację wypracowanych przez nie technologii służyć na program MIT Enterprise Forum Poland. Inicjatorom chodzi o rozwój takiego otoczenia rynkowego, dzięki któremu start-upy przy współpracy z naukowcami będą mogły sprawnie przekształcać się w większe firmy, a wdrażane przez nie produkty będą wpływać na poprawę jakości życia społeczeństwa, a tym samym – na rozwój gospodarczy kraju.
Program MIT, który potrwa do 23 stycznia 2016 roku, skierowany jest do młodych naukowców z branży technologicznej i przedsiębiorców technologicznych we wczesnej fazie rozwoju. Prowadzony jest w dwóch ścieżkach. Pierwsza dotyczy zespołów badawczych złożonych minimum z dwóch osób, które dopiero planują założenie start-upu. Natomiast druga ścieżka dotyczy firm, które już funkcjonują na rynku, ale ich staż działalności nie jest dłuższy niż 3 lata i nie pozyskały finansowania kapitałowego w wysokości powyżej 1 mln zł. Zespoły te będą mogły liczyć m.in. na wsparcie międzynarodowych mentorów i ekspertów oraz pomoc w pozyskiwaniu kontaktów.
– Najważniejszą rzeczą jest pomysł, przekucie go w działanie, pieniądze i rynek. Przez program współpracy z amerykańskim instytutem MIT w zakresie promocji start-upów i innowacji wkraczamy na nową, ciekawą ścieżkę. Mam nadzieję, że ona się przekuje w nowe firmy, w idee, które będą miały wielu klientów i miliardy złotych obrotu – podkreśla prezes PKO BP.
Jak podkreśla, nad innowacjami muszą pracować nie tylko start-upy, lecz także duże firmy. PKO BP angażuje się w wiele tego typu inicjatyw. Jedną z wdrażanych innowacji jest standard płatności mobilnych BLIK, z którego korzysta ponad 1 mln użytkowników urządzeń mobilnych. Bank pracuje także z polskimi naukowcami nad rozwiązaniami biometrycznymi.
Eksperci podkreślają, że bez innowacji trudno mówić o uruchomieniu potencjału polskiej gospodarki. Jak podkreśla Paweł Bochniarz, prezes Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej MIT Enterprise Forum Poland, Polska jest bardzo wysoko w europejskich rankingach pod względem potencjału intelektualnego i twórczego, natomiast w zakresie komercjalizacji technologii zajmujemy – według Eurostatu – trzecią lokatę od końca.