Prezydent miasta odmówił ustalenia środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji plazmowej. Strona wniosła odwołanie, ale samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy sporne rozstrzygnięcie. Wydana w tej sprawie decyzja została zaskarżona. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy uchylił rozstrzygnięcie kolegium.

Spółka twierdziła, że jest następcą prawnym strony.

Organ, rozpoznając sprawę ponownie, utrzymał w mocy decyzję prezydenta miasta. Skargę na to rozstrzygnięcie wniosła spółka. W piśmie wskazała, że jest następcą prawnym strony z uwagi na umowę przelewu wierzytelności, która obejmowała wszelkie prawa oraz roszczenia związane z ustaleniem środowiskowych uwarunkowań realizacji przedsięwzięcia. WSA uznał jednak, że spółka nie miała legitymacji skargowej, ponieważ nie była następcą prawnym w postępowaniu sądowoadministracyjnym. W uzasadnieniu podkreślono też, że nie doszło do przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia na podstawie art. 72a ust. 1 ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (ustawa). Przepis ten stanowi, że organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest obowiązany, za zgodą strony, na rzecz której decyzja została wydana, do przeniesienia tej decyzji na rzecz innego podmiotu, jeżeli przyjmuje on warunki zawarte w tej decyzji. Mając powyższe na uwadze, WSA odrzucił skargę. Nie zakończyło to sporu, ponieważ spółka wniosła skargę kasacyjną.

Sprawdź w LEX: Czy zmiana inwestora niesie ze sobą konieczność przeniesienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach z pierwotnego inwestora na rzecz obecnego? >

 

Przeniesienie uprawnienia tylko wyjątkowo

Sprawą zajął się Naczelny Sąd Administracyjny, który wskazał, że zgodnie z art. 30 par. 4 kodeksu postępowania administracyjnego, w sprawach dotyczących praw zbywalnych lub dziedzicznych w razie zbycia prawa lub śmierci strony w toku postępowania na miejsce dotychczasowej strony wstępują jej następcy prawni. Przepis ten określa jednak wyłącznie skutki w sferze proceduralnej przeniesienia praw lub obowiązków administracyjnoprawnych. Tym samym nie może on być podstawą do ich przeniesienia przez czynności cywilnoprawne. Sąd podkreślił, że do przeniesienia uprawnienia o charakterze administracyjnoprawnym może dojść w sytuacjach wyjątkowych, w szczególności, gdy prawo to jest związane z rzeczą. W takiej sytuacji, przeniesienie własności rzeczy może powodować przeniesienie uprawnienia administracyjnoprawnego na skutek samego przeniesienia własności lub w następstwie decyzji organu.

Zobacz procedurę: Przeniesienie uprawnień z decyzji środowiskowej na rzecz innego podmiotu >

 

Nie można zbyć prawa do udziału w postępowaniu

Oznacza to, że na gruncie niniejszej sprawy nie doszło do zbycia prawa „do udziału w postępowaniu administracyjnym" przez zawarcie umowy cesji wierzytelności. NSA zaznaczył, że nie ma podstaw do kwestionowania przedmiotowej umowy na gruncie prawa cywilnego. Niemniej nie można z niej wywodzić nabycia legitymacji procesowej na gruncie postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego. Sąd podkreślił, że źródłem interesu prawnego jest przepis powszechnie obowiązującego prawa, a nie wola strony wyrażona w formie umowy cywilnoprawnej. Ponadto, wbrew twierdzeniom spółki, nie został naruszony art. 72a ust. 1 ustawy, ponieważ przepis ten dotyczy przeniesienia decyzji ustalającej środowiskowej uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia, a tego rodzaju rozstrzygnięcie nie zostało wydane. W świetle powyższego, NSA oddalił skargę kasacyjną.

Postanowienie NSA z 10 października 2023 r., sygn. akt III OSK 2080/23