W ankiecie na stronie sieciowej agencji nieruchomości Metrohouse - www.metrohouse.pl zapytano internautów, jaką kwotę są w stanie zapłacić za mieszkanie. Wyniki nie są zaskakujące, jeżeli weźmie się pod uwagę charakterystykę zeszłorocznych transakcji i medianę ceny transakcyjnej mieszkań sprzedawanych za pośrednictwem Metrohouse i Partnerzy Nieruchomości w pierwszym kwartale br. (310 000 zł w skali całego kraju). W zeszłym roku transakcje mieszkań sprzedawanych za pośrednictwem Metrohouse w 75 proc. nie przekraczały kwoty 400 000 zł. W pierwszym kwartale tego roku w tych samych widełkach cenowych zawarto 72 proc. transakcji. Podobny trend przedstawiają wyniki ankiety Metrohouse, w której 70 proc. internautów deklaruje zakup mieszkania do ww. kwoty.
W ankiecie wzięło udział ponad 500 internautów i ze względu na sam fakt, że była to internetowa sonda, nie można traktować tych wyników jako wykładnię zachowań klientów na rynku. Jednak jest to pewien sygnał, który pozwala przewidywać, że także w tym roku sprzedaż będzie dotyczyć głównie mieszkań z segmentu popularnego. 11 proc. ankietowanych deklaruje zakupy mieszkań droższych niż 600 000 zł. Podobnie preferencje dominowały na rynku w zeszłym roku – tylko 9 proc. transakcji Metrohouse dotyczyło mieszkań powyżej tego pułapu cenowego.
Na uwagę zasługują istotne rozbieżności w dwóch segmentach cenowych. W przedziale cenowym do 200 tys. zł przeprowadzono 14 proc. transakcji, z ankiety zaś wynika, że co piąta osoba jest zainteresowana zakupem mieszkania w tej cenie. Odwrotną sytuację obserwujemy w przedziale 200-300 tys. zł. W I kw. 2010 r. co trzecia transakcja mieściła się w tych kwotach, podczas, gdy „tylko” 25 procent internautów deklaruje taki zakup. Mimo deklaracji 18 proc. ankietowanych o chęci zakupu mieszkania w cenie powyżej 500 tys. zł, odsetek transakcji w tym przedziale jest o kilka punktów procentowych niższy i wynosi 14 proc.
Warto wiedzieć, jakimi mieszkaniami byli najbardziej zainteresowani kupujący mieszkania w pierwszym kwartale br. na rynkach lokalnych.
Jeśli chodzi o Warszawę, to w pierwszym kwartale utrzymywało się zainteresowanie mniejszymi mieszkaniami od 30 do 50 m kw. w cenie do 400 tys. zł. Najwięcej kupujących poszukuje mieszkań 2-3 pokojowych przy metrażu około 50 m kw., przy czym zakupy w większości przypadków są finansowane z kredytów hipotecznych. Nadal popularny jest kredyt w ramach programu „Rodzina na swoim”.
W ankiecie wzięło udział ponad 500 internautów i ze względu na sam fakt, że była to internetowa sonda, nie można traktować tych wyników jako wykładnię zachowań klientów na rynku. Jednak jest to pewien sygnał, który pozwala przewidywać, że także w tym roku sprzedaż będzie dotyczyć głównie mieszkań z segmentu popularnego. 11 proc. ankietowanych deklaruje zakupy mieszkań droższych niż 600 000 zł. Podobnie preferencje dominowały na rynku w zeszłym roku – tylko 9 proc. transakcji Metrohouse dotyczyło mieszkań powyżej tego pułapu cenowego.
Na uwagę zasługują istotne rozbieżności w dwóch segmentach cenowych. W przedziale cenowym do 200 tys. zł przeprowadzono 14 proc. transakcji, z ankiety zaś wynika, że co piąta osoba jest zainteresowana zakupem mieszkania w tej cenie. Odwrotną sytuację obserwujemy w przedziale 200-300 tys. zł. W I kw. 2010 r. co trzecia transakcja mieściła się w tych kwotach, podczas, gdy „tylko” 25 procent internautów deklaruje taki zakup. Mimo deklaracji 18 proc. ankietowanych o chęci zakupu mieszkania w cenie powyżej 500 tys. zł, odsetek transakcji w tym przedziale jest o kilka punktów procentowych niższy i wynosi 14 proc.
Warto wiedzieć, jakimi mieszkaniami byli najbardziej zainteresowani kupujący mieszkania w pierwszym kwartale br. na rynkach lokalnych.
Jeśli chodzi o Warszawę, to w pierwszym kwartale utrzymywało się zainteresowanie mniejszymi mieszkaniami od 30 do 50 m kw. w cenie do 400 tys. zł. Najwięcej kupujących poszukuje mieszkań 2-3 pokojowych przy metrażu około 50 m kw., przy czym zakupy w większości przypadków są finansowane z kredytów hipotecznych. Nadal popularny jest kredyt w ramach programu „Rodzina na swoim”.