Firmy potrzebują więcej czasu, aby się przygotować do nowej sytuacji, opracować strategie rozwoju innych produktów, które mogłyby zastąpić kurczący się popyt na torebki foliowe - uważa Konfederacja Lewiatan.

Darmowe foliowe torebki w sklepach mają zniknąć od przyszłego roku. Wprowadzona zostanie dodatkowa opłata za lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego (opłata recyklingowa), która będzie doliczona do obowiązującej już ceny takiej torby albo będzie podstawową opłatą za torbę. Jej wysokość może wynosić nawet 1 zł za sztukę.
- Zmiana profilu produkcji przedsiębiorstwa wiąże się z wieloma działaniami, takimi jak badania rynku, poszukiwanie potencjalnych kontrahentów i odbiorców na nowe produkty. Pociąga to za sobą również konieczność zamówienia nowych maszyn i oprzyrządowania. To wymaga czasu. Przyśpieszenie wejścia w życie przepisów spowoduje straty przedsiębiorstw związane z niewykorzystanymi materiałami i surowcami przeznaczonymi do produkcji lekkich torebek foliowych (farby do druku, granulat, wypełniacze kredowe) - podkreśla Dominik Gajewski, radca prawny, ekspert Konfederacji Lewiatan.
 
Wejście w życie nowych przepisów już za kilka miesięcy utrudni również negocjacje umów pomiędzy placówkami handlowymi a producentami toreb foliowych oraz zmusi wiele firm do gwałtownego i kosztownego przyspieszenia zmian w systemach kasowych. Będzie kłopotliwe szczególnie dla branży budowlanej i sklepów wyspecjalizowanych.
 
Wprowadzenie opłaty recyklingowej o rok wcześniej nie wynika z prawa unijnego. Dyrektywa UE określa bowiem obowiązek wprowadzenia zakazu bezpłatnej dystrybucji torebek do 31 grudnia 2018 r.
- Apelujemy o przywrócenie planowanego wcześniej terminu wprowadzenia opłaty recyklingowej, czyli 1 stycznia 2019 r. W ten sposób uchronimy przedsiębiorstwa przed negatywnym wpływem nowych regulacji na ich działalność - mówi Dominik Gajewski.
Ustawa ma dostosować polskie prawo do przepisów unijnych w zakresie zmniejszenia zużycia lekkich toreb na zakupy. Z doświadczeń państw Unii Europejskiej wynika, że wprowadzone opłaty skłaniają konsumentów do ograniczenia używania torebek foliowych.