Ministerstwo Gospodarki przekazało do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt założeń do ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych. Zaproponowane rozwiązania umożliwią elektronizację części procedur administracyjnych, dzięki czemu pozwolą zaoszczędzić czas obywatelom i przedsiębiorcom oraz ułatwić załatwienie spraw urzędowych.
Zdaniem Ministerstwa wprowadzenie jednolitych wzorów pism ułatwi przedsiębiorcy lub obywatelowi uzyskanie decyzji lub pozwolenia oraz usprawni pracę urzędów. Standaryzacja sprzyjać ma przejrzystości prawa oraz ograniczyć uznaniowość administracyjną.
Projekt umożliwi elektronizację ok. 80 procedur administracyjnych określonych w 25 ustawach. Stanowi on pierwszy etap prac w tym zakresie.
Standaryzacja przebiegać będzie dwutorowo poprzez:
1) wprowadzenie w drodze rozporządzenia wzoru pisma, który będzie miał moc powszechnie obowiązującą (prawnie wiążące wzory pism) albo
2) wprowadzenie w przepisach zobowiązania organu do opracowania elektronicznego wzoru pisma, który będzie wykorzystywany w procedurze (elektroniczne wzory pism).
Prawnie wiążące wzory pism zostaną wprowadzone jedynie w przypadku skomplikowanych procedur lub gdy konieczne jest podanie dużej liczby danych we wniosku. Z kolei jednolite w skali kraju elektroniczne wzory pism będą obowiązywały w przypadku formularzy o mniejszym stopniu złożoności, wymagających podania niewielu danych, zazwyczaj składanych bez załączników.
Wzory pism zamieszczone zostaną w Centralnym Repozytorium Danych na platformie ePUAP. Będzie je można wykorzystać zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej.
Projekt założeń projektu ustawy o standaryzacji niektórych wzorów pism w procedurach administracyjnych dostępny jest na stronie internetowej BIP Rządowego Centrum Legislacji.
Opracowanie: Łukasz Matłacz
Źródło: www.mg.gov.pl, stan z dnia 28 maja 2012 r.