Czy na decyzji organ powinien (może) wbić pieczątkę, że decyzja stała się ostateczna dnia 30 czerwca 2012 r. - w sobotę, czy w pierwszym dniu roboczym, tj. 2 lipca 2012 r. - w poniedziałek?
Czy prawidłową formą będzie jedynie wydanie stosowanego zaświadczenia o ostateczności decyzji na wniosek inwestora?
Czy prawo dopuszcza potwierdzenie pieczęcią np. o treści. "w termie 14 dni od otrzymania nie wniesiono odwołania; niniejsza decyzja stała się ostateczna dnia........., podpis.........?
Odpowiedź
W praktyce przybijana jest pieczątka z informacją, że decyzja w danym dniu stała się ostateczna. Z proceduralnego punktu widzenia prawidłowym jest wydanie przez organ zaświadczenia na wniosek strony, że decyzja stała się ostateczna. Sobota jest dniem równorzędnym z dniem ustawowo wolnym od pracy w rozumieniu art. 57 § 4 k.p.a.
Uzasadnienie
Kodeks postępowania administracyjnego nie przewiduje stwierdzania ostateczności stosowną pieczęcią. W praktyce natomiast przybijana jest pieczątka z informacją, że decyzja w danym dniu stała się ostateczna. Z proceduralnego punktu widzenia prawidłowym jest wydanie przez organ zaświadczenia na wniosek strony, że decyzja stała się ostateczna.
Biorąc pod uwagę opisany wyżej stan faktyczny, jeżeli 14 - dniowy termin do wniesienia odwołania upływa w sobotę, termin ten należy przedłużyć do najbliższego dnia powszedniego. Wynika to z Uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 czerwca 2011 r. sygn. akt OPS 1/11, w której stwierdzono, że sobota jest dniem równorzędnym z dniem ustawowo wolnym od pracy w rozumieniu art. 57 § 4 k.p.a. W związku z tym w rozpatrywanym przypadku decyzja stała się ostateczna w dniu 3 lipca, ponieważ jeszcze w poniedziałek, tj. 2 lipca strona mogła złożyć od niej odwołanie, w tym bowiem dniu - w świetle powyższej Uchwały - upływał termin do wniesienia odwołania. Decyzja stała się natomiast ostateczna z dniem następnym.