Pytanie
Agencja reklamowa zawarła umowę z klientem na przeprowadzenie kampanii reklamowej produktu. Elementami składowymi kampanii są stworzenie/kreacja spotu reklamowego, produkcja, zakup mediów (telewizja, radio, prasa, internet), realizacja, koordynacja kampanii. Agencja kupuje u dostawców zewnętrznych media, przez które należy rozumieć:
- telewizja/radio – emitowanie w określonym czasie i określonych stacjach spotów reklamowych lub
- telewizja/radio – (zakup pakietów GRP) – brak deklaracji emisji w określonym czasie lub programie, jest natomiast deklaracja wyemitowania, dotarcia reklamy do określonej grupy odbiorców w określonym czasie i w określonym kanale telewizyjnym/radiowym;
- bilbordy reklamowe – druk, rozklejanie, wynajęcie przestrzeni reklamowej w określonym czasie i miejscu;
- Internet – a) (CPM) emisja reklamy w określonym czasie, miejscu do określonej grupy odbiorców b) (CPC) emisja reklamy w nieokreślonym czasie do momentu gdy zakładana ilość osób nie odwiedzi określonej strony internetowej za pomocą emitowanego banera reklamowego c) (CPA) doprowadzenie poprzez emisję reklam w dowolnej i niezależnej od usługodawcy formie do wykonania określonej czynności przez klientów/potencjalnych klientów usługodawcy (na przykład: zakup towaru, pozostawienie danych adresowych, itp.).
Kiedy można odliczyć VAT naliczony w przypadku nabycia mediów (tj. telewizja, radio, internet)?
Kiedy powstaje obowiązek podatkowy w przypadku sprzedaży wyżej opisanej usługi?
Kiedy następuje moment wykonania usługi?
- (w odniesieniu do wszystkich pytań) czy w momencie, w którym agencja wykonała usługę, która zwieńczona jest przekazaniem np. kaset emisyjnych do telewizji, plików produkcyjnych do portalu internetowego, gdzie reklama będzie emitowana, bilbordu reklamowego firmie wynajmującej nośniki reklamowe, czy też w momencie, w którym zostanie zrealizowana kampania reklamowa tzn. np w dniu, w którym został wyemitowany ostatni spot reklamowy, ostatnim dniu eksponowania bilbordu reklamowego itp.?