KE o recyklingu statków

Komisja Europejska zaproponowała wprowadzenie nowych przepisów mających zagwarantować recykling statków europejskich jedynie w obiektach bezpiecznych dla pracowników i przyjaznych dla środowiska. Celem jest zagwarantowanie recyklingu starych statków w sposób pozwalający na poszanowanie zdrowia pracowników i środowiska.

Co roku recyklingowi w celu odzyskania złomu poddawanych jest ponad 1000 dużych statków handlowych, takich jak zbiornikowce i kontenerowce, ale wiele statków europejskich jest demontowanych w obiektach o niskich standardach na plażach południowej Azji. Obiekty te często nie dysponują środkami ochrony środowiska i bezpieczeństwa niezbędnymi dla zagospodarowania materiałów niebezpiecznych zawartych w statkach wycofanych z eksploatacji. Materiały te obejmują azbest, polichlorowane bifenyle (PCB), tributylocynę i osad olejowy. Wynikiem takiej sytuacji jest wysoka liczba wypadków, zagrożenie dla zdrowia pracowników i znaczne zanieczyszczenie środowiska.

Nowe przepisy, które przyjmą postać rozporządzenia, przewidują system przeglądów, wydawania świadectw i zezwoleń dla dużych handlowych statków morskich pływających pod banderą państwa członkowskiego UE, który obejmie cały cykl ich życia od budowy po eksploatację i recykling. System ten opiera się na Międzynarodowej konwencji z Hong Kongu o bezpiecznym i ekologicznym recyklingu statków, przyjętej w 2009 r. Celem wniosku jest szybkie wdrożenie postanowień konwencji bez konieczności oczekiwania na jej ratyfikację i wejście w życie, bowiem proces ten może zająć wiele lat. W celu przyspieszenia formalnego wejścia w życie konwencji, Komisja przedstawiła również projekt decyzji zobowiązującej państwa członkowskie do jej ratyfikowania.

Wniosek Komisji zostanie teraz omówiony przez Radę i Parlament Europejski.

Źródło: www.europa.eu/rapid, stan z dnia 23 marca 2012 r.

Data publikacji: 27 marca 2012 r.