Odpowiedź:
Zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych dalej p.z.p. jednym z warunków udziału w postępowaniu może być posiadanie odpowiednich kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów.

Uzasadnienie:
Z tą zasadą korespondują przepisy rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia wskazując, że w celu potwierdzenia spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji dotyczących kompetencji lub uprawnień do prowadzenia określonej działalności zawodowej zamawiający może żądać dokumentów potwierdzających posiadanie takich kompetencji lub uprawnień, o ile obowiązek ich posiadania wynika z odrębnych przepisów, w szczególności: 1) koncesji, zezwolenia, licencji lub dokumentu potwierdzającego, że wykonawca jest wpisany do jednego z rejestrów zawodowych lub handlowych, prowadzonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania; 2) w przypadku zamówienia na usługi – dokumentu potwierdzającego status członkowski wykonawcy w określonej organizacji, od którego uzależnione jest prawo do świadczenia nabywanej przez zamawiającego usługi w kraju, w którym wykonawca ma siedzibę lub miejsce zamieszkania.

Z woli ustawodawcy zamawiający powinni korzystać z internetowego repozytorium zaświadczeń e-Certis oraz wymagać przede wszystkim takich rodzajów zaświadczeń lub dowodów w formie dokumentów, które są objęte tym repozytorium. Z tego względu aby odpowiedzieć czy w danym postępowaniu możliwe jest postawienia tego warunku należy sięgnąć do przepisów, które regulują działalność mająca być przedmiotem zamówienia. W tym zakresie należy posiłkować się zapisami przepisów o odpadach, zgodnie z nimi wytwórca odpadów lub inny posiadacz odpadów może zlecić wykonanie obowiązku gospodarowania odpadami wyłącznie podmiotom, które posiadają: 1) zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów, lub 2) koncesję na podziemne składowanie odpadów, pozwolenie zintegrowane, decyzję zatwierdzającą program gospodarowania odpadami wydobywczymi, zezwolenie na prowadzenie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości – na podstawie odrębnych przepisów, lub 3) wpis do rejestru w zakresie, o którym mowa w art. 50 ust. 1 pkt 5 ustawy o odpadach – chyba że działalność taka nie wymaga uzyskania decyzji lub wpisu do rejestru.

W dziale IV ustawy o odpadach pt.: "Uprawnienia wymagane do gospodarowania odpadami oraz prowadzenie rejestru" znajdują się szczegółowe regulacje dotyczące zezwoleń na zbieranie odpadów i zezwolenie na przetwarzanie odpadów, rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Z tego względu należy przeanalizować jakie czynności składać się będą na faktyczną realizację zamówienia i zweryfikować czy wymagają one zezwoleń. W omawianym przypadku niezbędne mogą się okazać zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów i na transport odpadów. Natomiast jeżeli w ramach opisu przedmiotu zamówienia znajdują się jakieś szczególne odpady np. odpady niebezpieczne wówczas należy zweryfikować warunek pod tym kątem. 

Prawo Ochrony Środowiska
Artykuł pochodzi z programu Prawo Ochrony Środowiska
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami