Odpowiedź:
W przypadku przetwarzania tonerów zezwolenie na prowadzenie działalności w tym zakresie wydaje zazwyczaj starosta.
Uzasadnienie:
Ustawa z 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2016 r. poz. 1987 ze zm.) – dalej u.o. zobowiązuje przetwarzającego odpady do uzyskania zezwolenia na prowadzenie działalności w tym zakresie. Zezwolenie to obejmuje również przetwarzanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Zezwolenie na przetwarzanie odpadów wydaje, zgodnie z art. 41 ust. 3 u.o., w drodze decyzji, organ właściwy odpowiednio ze względu na miejsce przetwarzanie odpadów. Organem właściwym może być:
1) marszałek województwa:
a) dla przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko w rozumieniu ustawy z 3.10.2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2013 r. poz. 1235),
b) dla odpadów innych niż niebezpieczne poddawanych odzyskowi w procesie odzysku polegającym na wypełnianiu terenów niekorzystnie przekształconych, jeżeli ilość umieszczanych w wyrobisku lub zapadlisku odpadów jest nie mniejsza niż 10 Mg na dobę lub całkowita pojemność wyrobiska lub zapadliska jest nie mniejsza niż 25.000 Mg,
c) dla regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych i dla instalacji określonych w wojewódzkim planie gospodarki odpadami jako regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych;
2) starosta – w pozostałych przypadkach.
W przypadku przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko zalicza się m.in., zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 45 rozporządzenie Rady Ministrów z 9.11.2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2016 r. poz. 71), zakłady przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, w których jest przetwarzany zużyty sprzęt zawierający substancje lub mieszaniny niebezpieczne. Wydaje się, że zużyte tonery nie zawierają substancji lub mieszanin niebezpiecznych. Jeśli tak, to w tym przypadku właściwym do wydania zezwolenia na przetwarzanie zużytych tonerów będzie starosta.
Artykuł 4 pkt 3 u.z.s.e.e. określający właściwość marszałka województwa dotyczy np. wpisu do rejestru czy składania sprawozdań (przepisy zaczną obowiązywać po utworzeniu Bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, które przewidziane jest, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami na początek 2018 r.). Właściwość ta nie obejmuje jednak wydawania zezwoleń na przetwarzanie zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego – reguluje to u.o.
Należy jednak zauważyć, że zgodnie z art. 122 ust. 1 u.z.s.e.e. decyzje zezwalające na przetwarzanie zużytego sprzętu wydane przed dniem 1 stycznia 2016 r. zachowują moc na czas, na jaki zostały wydane. Jednak zgodnie z ust. 2 tego artykułu, w przypadku gdy decyzje te nie są dostosowane do wymogów obecnie obowiązującej u.z.s.e.e. np. w zakresie wyposażenia zakładu przetwarzania (art. 51 ust. 1 u.z.s.e.e.), posiadacz odpadów, który w dniu wejścia w życie u.z.s.e.e. prowadził przetwarzanie zużytego sprzętu, jest obowiązany uzyskać w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy (licząc od 1 stycznia 2016 r.) od organu właściwego zmianę tych decyzji w zakresie dostosowania do wymogów ustawy.
Paweł Sosnowski, autor współpracuje z publikacją Prawo Ochrony Środowiska
Odpowiedzi udzielono 20.04.2017 r.
Jaki organ jest właściwy do wydania zezwolenia na przetwarzanie zużytych tonerów?
Pytanie pochodzi z publikacji Prawo Ochrony Środowiska: Starosta przed 2015 rokiem wydał zezwolenie na odzysk zużytych tonerów. Czy w świetle obowiązujących przepisów prawnych, kiedy to tonery są traktowane jako zużyte urządzenia, zezwolenie na ich przetwarzanie powinien wydać marszałek województwa według art. 4 pkt 3 ustawy z 11.09.2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1688) dalej u.z.s.e.e.?