Pytanie
Zawarliśmy jednorazową umowę na dostawę towaru z kontrahentem zagranicznym.
Zgodnie z ustaleniami zleciliśmy transport towaru firmie spedycyjnej, która następnie wynajęła przewoźnika. Towar został zawieziony w miejsce wskazane w zleceniu transportowym i w CMR, ale rozładunek miał się odbyć po uregulowaniu płatności przez nabywcę i za zgodą naszego pracownika. Mimo braku spełnienia tych warunków towar został rozładowany przez firmę nam nieznaną. Potraktowaliśmy to zdarzenie jako kradzież, co zostało zgłoszone policji i prokuraturze.
Jak powinniśmy postąpić prawidłowo dla celów podatkowych, czy:
1) zakładając, że towar z powodu braku zapłaty był naszą własnością, w momencie rozładunku był naszą własnością, więc nie możemy wystawić faktury VAT dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towaru, jednocześnie tracąc prawo do odliczenia podatku naliczonego z zakupu towaru w Polsce, czy
2) skoro towar został dostarczony w miejsce wskazane w zleceniu transportowym i w CMR, mimo braku zapłaty przez odbiorcę, powinniśmy wystawić fakturę WDT (CMR potwierdza wywiezienie towaru za granicę)?