Pytanie
Spółka z siedzibą w kraju prowadzi magazyny poza jednostką (w kraju UE) na wniosek kontrahenta zagranicznego, który dla wygody chce najpierw pobierać wyroby z magazynu, a następnie na podstawie dokumentu wydania z magazynu poza jednostką, spółka wystawia fakturę sprzedaży.
Na koniec roku spółka przeprowadziła inwenturę wyrobów gotowych metodą potwierdzenia stanów, stwierdzając różnice inwentaryzacyjne.
Jak należy rozliczyć te różnice?
Przyjąć jako faktyczny stan z potwierdzenia stanów z magazynów poza jednostką i niedobory zaliczyć w pozostałe koszty operacyjne?
Jeśli z analizy dokumentów wynika jednak, iż magazyn poza jednostką wydał więcej wyrobów i "zapomniał" przesłać do spółki dokumenty potwierdzające wydanie wyrobów z magazynu celem wystawienia faktury w 2012 r., to czy spółka może zaksięgować te różnice jako wyroby w drodze na koniec 2012 r. (między magazynem poza jednostką a kontrahentem, który je odbiera), a w styczniu 2013 r. wystawić faktury sprzedaży, jako że klient te wyroby otrzymał już wcześniej?