Pytanie
Zamierzamy kupić maszynę do produkcji (krawędziarkę), finansując zakup leasingiem operacyjnym (w ujęciu podatkowym). Jesteśmy jednostką podlegającą badaniu, więc rachunkowo w księgach będziemy rozliczać leasing finansowy. Okres trwania umowy leasingowej wyniesie 48 miesięcy, opłata wstępna 30% wartości przedmiotu leasingu, wartość wykupu 25% wartości przedmiotu leasingu, stopa amortyzacji maszyny dla celów bilansowych 10%. Po zakończeniu umowy leasingu do ewidencji środków trwałych (dla celów podatkowych) wprowadzimy maszynę o wartości początkowej równej kwocie wykupu (25% wartości przedmiotu leasingu) i będziemy ją amortyzować stawką indywidualną dla środków trwałych używanych.
Jak prowadzić ewidencję leasingu na kontach?
Jak długo będzie należało prowadzić ewidencję podatku odroczonego, czy przez 10 lat w związku z 10% stawką amortyzacji przyjętą dla celów bilansowych?