– Obecne czasy wymagają nowatorskich rozwiązań, które usprawnią działanie administracji morskiej i przyczynią się do rozwoju zielonych technologii, takich jak morska energetyka wiatrowa. Dzięki dostępowi do Morza Bałtyckiego mamy doskonałe warunki do transformacji energetycznej, a co za tym idzie - zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego Polski – powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Jakie zmiany
Rząd proponuje następujące zmiany:
- doprecyzowanie zadań i zakresu odpowiedzialności naczelnego i terenowych organów administracji morskiej,
- wprowadzenie obowiązkowych audytów i inspekcji doraźnych po zatrzymaniu statku w obcym porcie, ze względu na uchybienia dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy. Wprowadzenie obowiązku audytu dodatkowego w stosunku do armatora, po zatrzymaniu jego dwóch statków w okresie 24 miesięcy,
- dotyczące inspekcji i audytów mających umożliwić sprawowanie przez dyrektorów urzędów morskich bardziej efektywnego nadzoru, zmierzającego do zapewnienia, że statek spełnia wymagania dotyczące bezpieczeństwa, ochrony środowiska oraz standardów życia i pracy marynarzy,
- Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (tzw. SAR) zostanie upoważniona do zakupu wyposażenia o przeznaczeniu wojskowym (np. noktowizorów czy lornetek), produkowanego przez rodzimych przedsiębiorców, w które wyposażone zostały m.in. formacje wojskowe, realizujące zadania poszukiwawcze i ratownicze na morzu.
- dyrektorzy urzędów morskich będą mieli możliwość wydania zarządzenia w celu umożliwienia testów statków autonomicznych, nieposiadających załogi (tzw. MASS) oraz określenia zasad przeprowadzania takich testów.
- umożliwione zostanie wybudowanie przez administrację morską portu do obsługi morskich farm wiatrowych.
Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać po 12 miesiącach od ogłoszenia.