Odpowiedź:
W opinii autora przedmiotowe zmiany, o ile znajdują swoje mocne uzasadnienie techniczno-organizacyjne i co do zasady zmiana tego rodzaju nie miałaby wpływu na wynik postępowania przeprowadzonego w trybie reżimu zamówień publicznych (chodzi przede wszystkim o wybór wykonawcy), ponadto jeżeli wykonawca się na to godzi można uznać, że nie będą to zmiany istotne. Jednakże w każdej tego typu sytuacji należy dokładnie przeanalizować stan faktyczny oraz zastanowić się nad konsekwencjami w postaci ewentualnych zarzutów o dokonanie istotnych zmian w umowie o zamówienie publiczne.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 144 Ustawy z 29.01.2004 r. - Prawo zamówień publicznych - dalej p.z.p. zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy o udzielenie zamówienia publicznego w stosunku do treści oferty, na postawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zachodzi co najmniej jedna z następujących okoliczności: 1) zmiany zostały przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postaci jednoznacznych postanowień umownych, które określają ich zakres, w szczególności możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy, i charakter oraz warunki wprowadzenia zmian; 2) zmiany dotyczą realizacji dodatkowych dostaw, usług lub robót budowlanych od dotychczasowego wykonawcy, nieobjętych zamówieniem podstawowym, o ile stały się niezbędne i zostały spełnione łącznie następujące warunki: a) zmiana wykonawcy nie może zostać dokonana z powodów ekonomicznych lub technicznych, w szczególności dotyczących zamienności lub interoperacyjności sprzętu, usług lub instalacji, zamówionych w ramach zamówienia podstawowego, b) zmiana wykonawcy spowodowałaby istotną niedogodność lub znaczne zwiększenie kosztów dla zamawiającego, c) wartość każdej kolejnej zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie lub umowie ramowej; 3) zostały spełnione łącznie następujące warunki: a) konieczność zmiany umowy lub umowy ramowej spowodowana jest okolicznościami, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć, b) wartość zmiany nie przekracza 50% wartości zamówienia określonej pierwotnie w umowie lub umowie ramowej (…). Jak widać z przytoczonej bezpośrednio powyżej regulacji prawo zamówień publicznych co do zasady dokonywanie istotnych zmian w treści oferty umowy o zamówienia publiczne jest zakazane. Istotność polega przede wszystkim na opisie przedmiotu zamówienia, rekomendowanych technikach jego wykonania, cechach immanentnych zamówienia. Generalnie ustawodawca zakazał dokonywania takich zmian, które przeprowadzone po wyłonieniu wykonawcy zmieniają pierwotne zamówienie na tyle, że gdyby zostały wprowadzone na etapie wyboru wykonawcy wynik postępowania mógłby być inny. Stąd też każdorazowo należy się zastanowić, czy aby zamawiający – nawet w porozumieniu z wykonawcą- wprowadzając zmiany do przedmiotu umowy- nie naraża się na zarzut działania niezgodnego z ustawą - Prawo zamówień publicznych. W opinii autora zmiana kilometrażu (ostateczna długość i zakres przedmiotowych robót pozostaje baz zmian) nie stanowi zmiany istotnej.
Czy zmiana kilometrażu w umowie o wykonanie remontu drogi jest istotną zmianą umowy?
Pytanie pochodzi z publikacji Serwis Budowlany: Zmawiający podpisał umowę z wykonawcą na wykonanie remontu drogi przewidującego ułożenie nakładki asfaltowej w ciągu drogi o zadanym kilometrażu od ... do ... długości 2 km. Postępowanie przeprowadzone w trybie przetargu nieograniczonego na podstawie ustawy - Prawo zamówień publicznych. Zamawiający chce zmienić zadany kilometraż i roboty mają być wykonywane w ciągu tej samej drogi, tylko w innym kilometrażu, ale o tej samej długości. Nie zmienia się zakres rzeczowy robót (droga tej samej szerokości wykonywane będą te same roboty tylko w innej lokalizacji). Czy zamawiający może tak postąpić mając na uwadze przepisy Prawa zamówień publicznych? Wydaje się, że nie byłaby to istotna zmiana umowy. Zamawiający przewidział w SIWZ zmiany, ale tylko zakresie terminu realizacji i zmiany kwoty w określonych przypadkach.