Pytanie:
Czy - a jeśli tak to czy bezwarunkowo - można zaliczyć koszty nie wykorzystanych biletów, zarezerwowanych hoteli, opłat za zwrot biletu czy anulację hotelu do kup?
Czy zaliczenie do kup zależy od przyczyny anulacji: zewnętrzna (kontrahent)/wewnętrzna (spółka, pracownik) czy może istnieje reguła bezwarunkowa?
Czy fakt, że delegacja jest anulowana bądź tylko przesunięta ma znaczenie?
Odpowiedź:
Wydatki jakie w takiej sytuacji podatnik ponosi (a dokładniej strata powstała z tytułu odwołania rezerwacji) może być kosztem jeżeli podatnik wykaże celowość działania (czyli m.in. związek z działalnością - czyli również celowość wyjazdu a nie tylko odwołania), nieuchronność poniesienia straty.
Uzasadnienie:
Zgodnie z wolą ustawodawcy zapisaną w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p., do podatkowych kosztów uzyskania przychodu zaliczane są te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu, albo w celu zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu, a które nie zostały wyłączone z puli kosztów przez ustawodawcę.
Aby zatem wydatek mógł być uwzględniony w rachunku podatkowym pod stronie kosztów, pierwszej kolejności podatnik musi wykazać jego celowość. Zapewne w przypadku podróży służbowych (które się odbyły) podatnik nie ma problemu z uzasadnieniem kosztów przejazdów w czasie podróży.
To oznacza, że dla udzielenia odpowiedzi na pytanie czytelnika należy wykazać, że strata jaka powstaje u podatnika w przypadku odwołania podróży, również spełnia warunki dla uznania ją za koszt podatkowy.
Dla niniejszej analizy istotnym jest to, że w żadnym z przepisów art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p., zawierającego katalog wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nie zostało zamieszczone generalne wyłączenie z kosztów strat, jakie występują u przedsiębiorców. Zatem wnioskować należy, że straty co do zasady mogą być kosztem podatkowym; teza taka zdaje się być potwierdzana przez to, że ustawodawca podatkowy wyłącza z kosztów niektóre spośród strat (np. art. 16 ust. 1 pkt 5, 6 u.p.d.o.p., które nie mają zastosowania w analizowanym przypadku) przez co wskazuje, iż jego zdaniem niektóre straty mogą być uznane za "wydatki celowe" (gdyby nie mogły być celowe jaki byłby sens ich wyłączania z kosztów, skoro ze swojej natury nie mogłyby być kosztem podatkowym).
Zaznaczyć należy, że w praktyce funkcjonuje pogląd, w myśl którego, aby strata mogła być uwzględniona w rachunku podatkowym po stronie kosztów, koniecznym jest by podatnik się do niej (do jej powstania) nie przyczynił. Co istotne do powstania straty można przyczynić się poprzez działanie (np. podejmując czynności z góry skazane na niepowodzenie) lub zaniechanie (np. nie odwołując na czas rezerwacji).
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że aby w badanym przypadku straty jakie podatnik ponosi odwołując podróż służbową musi wykazać, że wczesna rezerwacja jest działaniem racjonalnym i ekonomicznie uzasadnionym, a strata nie jest efektem błędu po stronie podatnika, dokładniej jego pracowników. Gdyby bowiem organ podatkowy wykazał, że podatnik mógł uniknąć straty (np. jeżeli pracownik wcześniej - zaraz jak powziął informację o tym iż podróż się nie odbędzie - odwołałaby rezerwację), wówczas nie mogłaby ona być stratą.
To jednocześnie oznacza, że w każdym przypadku gdy nie da się podatnikowi (jego pracownikom) przypisać winy, strata może być uwzględniona w rachunku podatkowym po stronie kosztów.
[Uwaga! Odpowiedź na to pytanie jest już nieaktualna od 1 I 2018 r.]