Pytanie
Zakład działa na podstawie decyzji wydanych przez: Wojewodę (pozwolenie na wprowadzanie gazów i pyłów do powietrza – maj 2004) oraz Prezydenta Miasta (pozwolenie na wytwarzanie odpadów niebezpiecznych – styczeń 2003).
W ramiach zmiany organizacji w administracji obowiązki te przejął Marszałek.
W jaki sposób, na jakiej podstawie, z jakimi prawami?
Obecnie zakład zmuszony jest wnioskować o zmianę powyższych decyzji.
Do kogo, zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) - dalej p.o.ś., powinien się zwracać?
Czy Marszałek jest władny zmienić decyzję nie przez siebie wydaną?
A jeśli jej zakres należy do jego obecnych kompetencji?
Odpowiedź
odpowiedzi udzielono: 26 stycznia 2012 r.
O właściwości organów ochrony środowiska decyduje art. 378 p.o.ś.
W pytaniu nie wskazano rodzaju instalacji, co pozwoliłoby jednoznacznie rozstrzygnąć dany problem, jednak należy sądzić, że zaliczana jest do tzw. przedsięwzięć mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
Jeżeli właściwym organem jest marszałek, to w sprawie wszystkich pozwoleń ustalających warunki korzystania ze środowiska dla danego przedsięwzięcia oraz wszystkich przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zakładów, gdzie tego rodzaju instalacja jest eksploatowana. Organ właściwy do wydania pozwolenia jest także właściwy do jego zmiany (art. 192 p.o.ś.). Moim zdaniem, o zmiany pozwoleń prowadzący instalację powinien wystąpić do marszałka województwa. Jeżeli marszałek uzna się za organ niewłaściwy, wniosek przekaże Prezydentowi Miasta. Należy pamiętać, że o właściwość organu decyduje data składania wniosku o zmianę.
Marek Wojciech Gall