Odpowiedź:
Odpowiadając na przedmiotowe zagadnienie należy wskazać na regulację zawartą w art. 35 ust. 1 ustawy z 7.07.1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2016 r. poz. 290) - dalej pr. bud.

Uzasadnienie:
Odpowiadając na przedmiotowe zagadnienie należy wskazać na regulację zawartą w art. 35 ust. 1 pr. bud., zgodnie z którym przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lub odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego organ administracji architektoniczno-budowlanej sprawdza m.in. zgodność projektu budowlanego z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i innymi aktami prawa miejscowego albo decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu. W przypadku stwierdzenia braków bądź wystąpienia niejasności w procedowaniu - organ administracji architektoniczno-budowlanej zgodnie z brzmieniem art. 35 ust. 3 pr. bud. - w razie stwierdzenia naruszeń, w zakresie określonym w przywołanym wyżej ust. 1, organ nakłada postanowieniem obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia, a po jego bezskutecznym upływie wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę.

Przepis ten wprost określa działanie organu w przedmiotowej sytuacji. Na marginesie należy wskazać na specyfikę problemu, który został przedstawiony. Mianowicie - dokumentem stanowiącym załącznik do wniosku o pozwolenie na budowę jest m.in. decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeżeli jest ona wymagana na podstawie przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). Korzystając z wykładni art. 4 ustawy z 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. z 2016 r. poz. 778) wynika, że decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania ternu jest pojęciem zbiorczym zawierającym dwie decyzje o tożsamej funkcji, jednakże różniące się co do rodzaju zamierzenia inwestycyjnego. Pierwsza - decyzja o ustaleniu lokalizacji celu publicznego (dla inwestycji celu publicznego), druga - decyzja o warunkach zabudowy (dla pozostałych inwestycji). Uzyskanie jednej z ww. decyzji jest wymagane i możliwe jedynie w sytuacji, gdy na obszarze objętym wnioskiem pozwolenia na budowę nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Organ administracji bada dokumentację przedłożoną, jednak warto zasygnalizować problem ewentualnego pojawienia się w obrocie prawnym decyzji o warunkach zabudowy, która nie powinna zostać nigdy wydana dla obszaru objętego miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, co należy ponownie zweryfikować w organie gminy, który wydał przedmiotową decyzję. Powyższe znajduje uzasadnienie również w stanowisku doktryny - m.in. prof. dr hab. Zygmunt Niewiadomski autor licznych komentarzy do prawa budowlanego.

Adrian Chruszcz
Odpowiedź z 24.05.2017
 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Serwis Budowlany
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów