Trwają ostatnie prace nad rozporządzeniami, które są związane z nowelizacją Prawa ochrony środowiska dostosowującą nasze przepisy do Dyrektywy IED (ustawa, uchwalona 11 lipca, czeka obecnie na podpis prezydenta). Celem tej nowelizacji jest ograniczenie niekorzystnego wpływu instalacji przemysłowych na środowisko przez skuteczniejsze zapobieganie i zmniejszanie emisji zanieczyszczeń.


Jednym z opracowywanych właśnie projektów jest rozporządzenie, które zastąpi obowiązujące obecnie rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 lipca 2002 r. w sprawie rodzajów instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości - nie spełnia ono wymogów dyrektywy IED, stąd potrzeba wydania nowego rozporządzenia. Jego projekt przeszedł już etapy konsultacji publicznych i uzgodnień, prace nad nim dobiegają końca.


Podstawowa zmiana, wynikająca wprost z dyrektywy IED, polega na wprowadzeniu na listę instalacji m.in.:
- produkcji tlenku magnezu w piecach o zdolności produkcyjnej ponad 50 ton na dobę,
- zgazowania lub upłynniania innych paliw niż węgiel, o całkowitej nominalnej mocy nie mniejszej niż 20 MW,
- termicznego przekształcania odpadów innych niż niebezpieczne o zdolności przetwarzania ponad 3 tony na godzinę
- odzysku lub kombinacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów innych niż niebezpieczne, z wyłączeniem działań realizowanych podczas oczyszczania ścieków komunalnych, o zdolności przetwarzania ponad 75 ton na dobę z wykorzystaniem działań określonych w projekcie rozporządzenia,
- podziemnego składowania odpadów niebezpiecznych o całkowitej pojemności ponad 50 ton,
- konserwacji drewna i produktów z drewna środkami chemicznymi o zdolności produkcyjnej ponad 75 m3 na dobę, innymi niż przeznaczonymi wyłącznie do stosowania w przypadku sinizny.


Pełną listę instalacji, które wymagać będą uzyskania pozwolenia zintegrowanego określi załącznik do projektowanego rozporządzenia. Rozporządzenie wejdzie w życie w tym samym terminie co uchwalona 11 lipca nowelizacja Prawa ochrony środowiska - ze względu na to, że zawiera ona przepisy przejściowe określające na dzień 1 lipca 2015 r. termin uzyskania pozwolenia zintegrowanego na prowadzenie istniejących instalacji, których eksploatacja nie jest obecnie tym obowiązkiem objęta.


Jednocześnie nowelizacja reguluje też kwestię dotychczas wydanych pozwoleń zintegrowanych dla instalacji, które od momentu wejścia w życie rozporządzenia, nie będą objęte obowiązkiem uzyskania takiego pozwolenia.