Z badania zleconego przez Polską Organizację Turystyczną wynika, że aż 82 proc. turystów podczas wyjazdu zwraca uwagę na podwyższone standardy higieniczne. Dlatego POT wychodząc naprzeciw tym wynikom stworzył Zespół Branżowy ds. Autocertyfikacji Hoteli i Obiektów Noclegowych, który przygotował program autocertyfikacji miejsc noclegowych. POT przewiduje też wsparcie marketingowe dla obiektów zarejestrowanych w programie.

Czytaj również: Są już zalecenia dla wypoczynku dzieci i młodzieży >>
 

Jak działa program autocertyfikacji

Właściciel miejsc noclegowych może wejść na stronę bezpiecznyobiekt.pot.gov.pl  i wypełnić formularz, w którym deklaruje, czy spełnia wytyczne. Jest to tzw. karta dostosowania obiektu przygotowana na podstawie wytycznych dla funkcjonowania hoteli/pensjonatów w trakcie epidemii COVID-19  oraz – o ile świadczą takie usługi – dla gastronomii. Jeśli dany obiekt zadeklaruje, że spełnia wytyczne, będzie mógł się posługiwać graficznym znakiem  „Obiekt Bezpieczny Higienicznie”. Lista autocertyfikowanych obiektów będzie dostępna na stronie bezpiecznyobiekt.pot.gov.pl i będzie systematycznie aktualizowana. W kolejnym etapie projektu regionalne i lokalne organizacje turystyczne przeprowadzą wizytacje losowo wybranych obiektów. W przypadku niestosowania się obiektu do wytycznych, których stosowanie deklarował, zostanie mu odebrane prawo do używania znaku graficznego „Obiekt bezpieczny higienicznie” oraz zostanie usunięty ze strony prezentującej obiekty biorące udział w akcji.

By właścicielom łatwiej było spełnić rygorystyczne zalecenia POT od wtorku 9 czerwca cykl webinarów z lekarzem epidemiologiem dla poszczególnych rodzajów obiektów noclegowych.  Pierwszy będzie dla gospodarstw agroturystycznych. - Zdajemy sobie sprawę, że nadal najważniejsze jest bezpieczeństwo turystów i pracowników, dlatego wspólnie z branżą wypracowaliśmy program autocertyfikacji. Mamy bowiem świadomość, że zaufanie to podstawa i dlatego zapraszamy do rejestracji w programie - mówi Robert Andrzejczyk.

Znak zaufania

- Wierzę, że prace które są prowadzone przez POT wpłyną na poszerzenie wiedzy i zaufania, a przede wszystkim pozwolą na zapewnienie bezpieczeństwa w obiektach turystycznych - mówi Barbara Podwysocka, dyrektor pionu bezpieczeństwa w spółce Polskiego Holdingu Hotelowego, stojąca na czele Zespołu Branżowego ds. Autocertyfikacji Hoteli i Obiektów Noclegowych. - Dzięki temu goście będą mogli korzystać z tych informacji i dokonywać świadomych wyborów. Wspólnie uda nam się odzyskać zaufanie gości, jednocześnie dbając o zachowanie wytycznych. Tylko w ten sposób możemy pokonać epidemię i wrócić do nieco zmienionej już normalności - dodaje.

Ponadto w najbliższym czasie zespół do spraw autocertyfikacji wraz z lekarzem epidemiologiem dr. Pawłem Grzesiowskim będzie pracował nad przygotowaniem dobrych praktyk oraz procedur podpowiadających, jak przedstawiciele obiektów noclegowych mają reagować w różnych sytuacjach. Wypracowane rozwiązania będą powszechnie dostępne dla branży.

POT przewiduje też wsparcie marketingowe dla obiektów zarejestrowanych w programie. Kampania promocyjna ma być prowadzona zarówno na rynku krajowym, jak i na rynkach zagranicznych, wraz z otwieraniem się granic.