Regulamin Krajowej Rady Sądownictwa.

UCHWAŁA Nr 144/2023
KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
z dnia 3 marca 2023 r.
w sprawie Regulaminu Krajowej Rady Sądownictwa

Na podstawie art. 22 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa (Dz. U. z 2021 r. poz. 269), Krajowa Rada Sądownictwa stanowi, co następuje:
§  1. 
Uchwala się Regulamin Krajowej Rady Sądownictwa, stanowiący załącznik do niniejszego aktu.
§  2. 
1. 
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
2. 
Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Regulamin określa szczegółowy tryb działania Krajowej Rady Sądownictwa, z uwzględnieniem zastosowania systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim, o którym mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 217, z 2022 r. poz. 2642 oraz z 2023 r. poz. 289).
§  2. 
Ilekroć w regulaminie jest mowa o:
1)
Radzie - rozumie się przez to Krajową Radę Sądownictwa;
2)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 12 maja 2011 r. o Krajowej Radzie Sądownictwa
3)
Przewodniczącym Rady - rozumie się przez to także Wiceprzewodniczącego Krajowej Rady Sądownictwa;
4)
Prezydium - rozumie się przez to Prezydium Krajowej Rady Sądownictwa;
5)
posiedzeniu - rozumie się przez to posiedzenie plenarne Krajowej Rady Sądownictwa;
6)
Biurze - rozumie się przez to Biuro Krajowej Rady Sądownictwa;
7)
komisji - rozumie się przez to komisje stałe lub problemowe, o których mowa w art. 19 ustawy;
8)
zespole - rozumie się przez to także zespół, o którym mowa w art. 31 ustawy;
9)
systemie teleinformatycznym - rozumie się przez to system teleinformatyczny obsługujący postępowanie w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim, o którym mowa w ustawie z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych;
10)
postępowaniu nominacyjnym - rozumie się przez to postępowanie określone w art. 3 ust. 1 pkt 1, 2 i 2a ustawy oraz postępowanie w przedmiocie powrotu na poprzednio zajmowane stanowisko, prowadzone przez Radę według ustawowych wymogów właściwych dla sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych oraz Sądu Najwyższego.

Rozdział  2

Posiedzenia Rady

§  3. 
1. 
Rada obraduje na posiedzeniach, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 2a-2c ustawy.
2. 
Termin i miejsce posiedzeń ustala Przewodniczący Rady, zwołując je w miarę potrzeb, co najmniej raz na dwa miesiące.
3. 
W przypadku, o którym mowa w art. 20 ust. 2 zdanie drugie ustawy, Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenie w ciągu trzydziestu dni od dnia złożenia pisemnego wniosku przez co najmniej jedną trzecią członków Rady lub Ministra Sprawiedliwości.
4. 
Przewodniczący Rady zwołuje posiedzenia w sprawach, w których terminy działania Rady określone są odrębnymi przepisami, w czasie umożliwiającym podjęcie przez Radę uchwały w ustawowym terminie.
§  4. 
1. 
Prezydium, na wniosek Przewodniczącego Rady, przygotowuje projekt porządku posiedzeń. Dni pracy w komisjach i zespołach wyznacza Przewodniczący Rady.
2. 
Przewodniczący Rady, zwołując posiedzenie, przesyła jej członkom zawiadomienie o terminie, miejscu i proponowanym porządku posiedzenia. Zawiadomienie oraz materiały będące przedmiotem rozpatrzenia przez Radę powinny być udostępnione członkom przed terminem posiedzenia.
§  5. 
1. 
Członek Rady potwierdza obecność na posiedzeniu Rady złożeniem podpisu na liście obecności. W razie przeszkody uniemożliwiającej udział w posiedzeniu członek Rady powinien, w miarę możliwości, usprawiedliwić swoją nieobecność przed rozpoczęciem posiedzenia.
2. 
Członek Rady potwierdza udział w innych niż posiedzenie pracach na rzecz Rady złożeniem podpisu w karcie pracy i wskazaniem rodzaju wykonanej pracy.
§  6. 
1. 
Przewodniczący Rady przedstawia Radzie do przyjęcia projekt porządku posiedzenia. Porządek posiedzenia może być rozszerzony, na uzasadniony wniosek członka Rady.
2. 
Rada może zmienić porządek posiedzenia w trakcie jego trwania.
§  7. 
Przewodniczący Rady może zapraszać na posiedzenia osoby spoza Rady, których obecność jest uzasadniona przedmiotem posiedzenia. Zaproszone osoby mogą za zgodą Przewodniczącego Rady i po przyjęciu porządku posiedzenia zabierać głos i udzielać wyjaśnień.
§  8. 
1. 
Do rozpatrzenia spraw innych niż sprawy indywidualne Przewodniczący Rady, Prezydium lub Rada wyznacza referenta, powołuje zespół lub przekazuje sprawę komisji.
2. 
Członek Krajowej Rady Sądownictwa może brać udział w pracach nie więcej niż dwóch komisji problemowych powołanych w Radzie.
3. 
Sprawy przedstawione do rozpatrzenia są referowane przez członków Rady wskazanych przez Przewodniczącego Rady, komisję, zespół lub Radę.
§  9.  1
1. 
Posiedzenie otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący Rady.
2. 
Przewodniczący Rady prowadzi posiedzenie udzielając i odbierając głos, według ustalonego porządku, otwierając i zamykając dyskusję nad każdym z punktów. Kolejność rozpatrywania poszczególnych punktów porządku obrad ustala Przewodniczący, o ile Rada nie zdecyduje inaczej.
3. 
Przewodniczący Rady udziela głosu w pierwszej kolejności referentowi sprawy, a następnie członkom Rady według kolejności zgłoszeń.
4. 
Przewodniczący Rady może zarządzić ograniczenie czasowe wystąpień w dyskusji.
5. 
Referent przedstawia zwięźle stan sprawy, zaznaczając okoliczności istotne dla podjęcia uchwały przez Radę, stanowisko zespołu lub komisji oraz odpowiada na pytania członków Rady.
6. 
Rada może zażądać uzupełnienia materiałów sprawy. Uzupełnienie materiałów sprawy indywidualnej odbywa się zgodnie z art. 30 ustawy.
7. 
Przewodniczący Rady udziela głosu poza kolejnością członkom Rady w celu zgłoszenia wniosku formalnego.
8. 
Do wniosków formalnych zalicza się wnioski o:
1)
wyłączenie jawności posiedzenia lub jego części;
2)
przerwanie, odroczenie lub zamknięcie posiedzenia;
3)
otwarcie i zamknięcie dyskusji;
4)
głosowanie bez dyskusji;
5)
tajność głosowania;
6)
powtórzenie głosowania w przypadkach, o których mowa w art. 21 ust. 3 ustawy;
7)
przejście do głosowania;
8)
skierowanie sprawy do zespołu lub komisji;
9)
zmianę lub uzupełnienie porządku obrad;
10)
ograniczenie czasu wystąpień i zgłaszania wniosków formalnych.
9. 
Przewodniczący odmawia poddania pod głosowanie wniosku formalnego tożsamego z wnioskiem rozstrzygniętym już przez Radę, przy czym o tożsamości wniosków rozstrzyga ostatecznie Przewodniczący Rady.
§  10. 
1. 
Transmisję dźwięku i obrazu z posiedzenia prowadzi się za pośrednictwem strony internetowej Rady. W szczególnie uzasadnionych przypadkach transmisję można przeprowadzić z wykorzystaniem innych serwisów internetowych.
2. 
Nie transmituje się posiedzenia w części, w której wyłączono jawność obrad.
3. 
Zapis transmisji poprzednich posiedzeń udostępnia się na stronie internetowej Rady z zastrzeżeniem ust. 2.
4.  2
 Zapis transmisji dźwięku i obrazu z posiedzenia, o którym mowa w ust. 1, przechowuje i archiwizuje Biuro. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  11. 
Uczestnika postępowania informuje się o terminie posiedzenia, na którym będzie rozpatrywana jego sprawa, przez zamieszczenie stosownej informacji w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady Sądownictwa. Poinformowania tego można dokonać ponadto również za pośrednictwem systemu teleinformatycznego albo poczty elektronicznej.
§  12. 
1. 
Rada podejmuje uchwały, stanowiska i opinie w drodze głosowania.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 37 ust. 1 ustawy, Rada podejmuje uchwałę w przedmiocie przedstawienia Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o powołanie do pełnienia urzędu sędziego w stosunku do wszystkich kandydatów w wyniku przeprowadzenia odrębnych głosowań dotyczących każdego z nich. Za wybranych do przedstawienia z wnioskiem o powołanie do pełnienia urzędu sędziego uznaje się tych kandydatów, którzy uzyskali kolejno najwięcej głosów spośród osób, które otrzymały bezwzględną większość głosów.
3. 
W przypadku gdy:
1)
rozpatrzeniu podlega zgłoszenie więcej niż jednego kandydata, a żaden z kandydatów nie uzyskał bezwzględnej większości głosów lub liczba kandydatów, którzy uzyskali bezwzględną większość, jest mniejsza niż liczba wolnych stanowisk, przeprowadza się jednorazowo ponowne głosowanie, z udziałem tych kandydatów, na których oddano największą liczbę głosów "za";
2)
dwóch lub więcej kandydatów otrzymało równą, bezwzględną większość głosów, a uznanie wszystkich kandydatów za wybranych spowodowałoby przekroczenie liczby wolnych stanowisk sędziowskich, w stosunku do tych kandydatów przeprowadza się jednorazowo ponowne głosowanie.
4. 
W ponownym głosowaniu, o którym mowa w ust. 3 pkt 1, Rada głosuje nad kandydatami w liczbie wolnych stanowisk sędziowskich powiększonej o jedną osobę lub powiększonej o liczbę kandydatów mających taką samą liczbę głosów co ta osoba.
5. 
W uzasadnionym przypadku, przed przystąpieniem do ponownego głosowania, o którym mowa w ust. 3, Rada może skierować sprawę do rozpoznania przez zespół lub zarządzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające.
§  13. 
1. 
Przewodniczący Rady ogłasza wyniki głosowania jawnego.
2. 
W razie zarządzenia głosowania tajnego Rada powołuje w głosowaniu jawnym trzyosobową komisję skrutacyjną, która sporządza karty do głosowania, przeprowadza głosowanie i sporządza protokół.
3. 
Przewodniczący komisji skrutacyjnej ogłasza wyniki głosowania tajnego.
4. 
Protokół komisji skrutacyjnej z głosowania tajnego załącza się do protokołu posiedzenia.
§  14. 
1. 
Uchwały, stanowiska i opinie Rady podpisuje Przewodniczący Rady.
2. 
W razie sprostowania uchwały, stanowiska lub opinii Rady w trybie art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy, wzmiankę o sprostowaniu zamieszcza się na oryginale dokumentu. Odpisy sprostowanego dokumentu wydaje się w brzmieniu uwzględniającym sprostowanie.
§  15.  3
1. 
Protokół posiedzenia sporządza pracownik Biura.
2. 
W protokole posiedzenia zamieszcza się:
1)
datę, miejsce i czas odbycia posiedzenia;
2)
imiona i nazwiska członków Rady i innych osób biorących udział w posiedzeniu;
3)
przyjęty porządek posiedzenia;
4)
skrót wypowiedzi członków Rady i innych osób biorących udział w posiedzeniu, chyba że Przewodniczący Rady zarządzi zamieszczenie całości wypowiedzi;
5)
wyniki głosowań;
6)
w miarę potrzeby stwierdzenie innych okoliczności dotyczących przebiegu posiedzenia.
3. 
Załączniki do protokołu stanowią:
1)
lista obecności członków Rady uczestniczących w posiedzeniu stacjonarnie;
2)
wydruk logowania członków Rady uczestniczących w posiedzeniu zdalnie;
3)
stanowiska, opinie i inne uchwały przyjęte na posiedzeniu;
4)
pisemne wnioski i oświadczenia;
5)
inne dokumenty dotyczące przedmiotu obrad Rady lub przebiegu jej posiedzenia;
6)
zarządzenie o sprostowaniu protokołu posiedzenia.
4. 
Protokół posiedzenia podpisuje Przewodniczący i pracownik Biura, który go sporządził.
5. 
Protokół posiedzenia wykłada się do wglądu członków Rady w Biurze co najmniej na trzy dni przed terminem posiedzenia, na którym ma być przyjęty.
6. 
Członek Rady może zgłosić zastrzeżenia do protokołu nie później niż do otwarcia głosowania nad jego przyjęciem.
7. 
W przedmiocie sprostowania przyjętego protokołu posiedzenia rozstrzyga w drodze zarządzenia Przewodniczący Rady z urzędu lub na wniosek osoby mającej interes prawny, wskazujący nieścisłości lub opuszczenia, po wysłuchaniu pracownika Biura, który go sporządził, oraz odtworzeniu zapisu dźwięku i obrazu, o ile został utrwalony.
8. 
W sprostowanym protokole zamieszcza się odpowiednią wzmiankę, którą podpisują Przewodniczący i pracownik Biura, który go sporządził. Odpis lub wyciąg sprostowanego protokołu wydaje się w brzmieniu uwzględniającym sprostowanie.

Rozdział  3

Tryb obiegowy

§  16. 
1. 
Do głosowania w trybie obiegowym wykorzystuje się konta poczty elektronicznej przydzielone członkom Rady przez Biuro. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, Przewodniczący może zezwolić na wykorzystanie innego konta poczty elektronicznej, o ile członek Rady oświadczy, że posiada wyłączny dostęp do takiego konta.
2. 
Z głosowania w trybie obiegowym sporządza się protokół, w którym zamieszcza się:
1)
zarządzenie o przeprowadzeniu głosowania w trybie obiegowym;
2)
wydruk wiadomości o rozpoczęciu głosowania w trybie obiegowym, przesłanej członkom Rady;
3)
projekt uchwały, stanowiska lub opinii albo inną propozycję rozstrzygnięcia podlegającą głosowaniu;
4)
wydruk wiadomości zawierających głosy członków Rady;
5)
wyniki głosowania;
6)
informację o podjęciu lub niepodjęciu rozstrzygnięcia.

Rozdział  4

Postępowanie przed Radą

§  17. 
1. 
Po zbadaniu materiałów sprawy indywidualnej i uzupełnieniu, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy, Przewodniczący Rady przekazuje ją wyznaczonemu zespołowi oraz wskazuje jego przewodniczącego i referentów.
2. 
W postępowaniu prowadzonym w systemie teleinformatycznym Przewodniczący Rady weryfikuje nadto, czy nie toczą się inne postępowania z udziałem kandydatów przedstawionych przez prezesa właściwego sądu.
3. 
Rada może zawrzeć porozumienia z organami i organizacjami wymienionymi w art. 36 ust. 1 ustawy o informowaniu pocztą elektroniczną o wpłynięciu wniosków, a także o terminach posiedzeń zespołów, w postępowaniu nominacyjnym w sprawach, w których ustawa przyznaje uprawnienia tym organom i organizacjom.
4. 
W przypadkach, gdy na stanowisko sędziowskie swoje kandydatury zgłosiły osoby, wykonujące zawód adwokata, radcy prawnego, notariusza albo zajmujące stanowisko prokuratora, asesora prokuratorskiego, radcy lub starszego radcy Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej, Przewodniczący Rady zawiadamia o terminie posiedzenia zespołu organizacje i organy, o których mowa w art. 36 ust. 2 ustawy.
§  18. 
Członkowie Rady mają zapewniony dostęp do systemu teleinformatycznego w zakresie postępowań nominacyjnych.
§  19. 
1. 
Referent przedstawia zespołowi stan sprawy lub jej części.
2. 
Zespół ocenia w pierwszej kolejności, czy materiały sprawy są wystarczające do zajęcia stanowiska, i w razie stwierdzenia braków przedstawia sprawę Przewodniczącemu Rady celem zarządzenia ich uzupełnienia, określając zakres tego uzupełnienia. Jeżeli Przewodniczący Rady nie podziela stanowiska zespołu, przedstawia sprawę Radzie.
3. 
Rada wysłuchuje na posiedzeniu plenarnym uczestników postępowania w konkursach na wolne stanowiska sędziowskie w Sądzie Najwyższym i Naczelnym Sądzie Administracyjnym. W uzasadnionych wypadkach Rada może odstąpić od wysłuchania. W innych postępowaniach w sprawach indywidualnych Rada lub zespół mogą wysłuchać uczestników. Zespół lub Rada mogą odroczyć wysłuchanie uczestnika postępowania z uzasadnionych przyczyn.
4. 
Wysłuchanie następuje przy osobistym stawiennictwie uczestnika lub w formie wideokonferencji.
5. 
Rada lub zespół mogą także zwrócić się do uczestnika postępowania o złożenie wyjaśnień na piśmie bądź za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.
6. 
Po wysłuchaniu uczestnika postępowania, w którym mogą wziąć udział przedstawiciele organizacji i organów, o których mowa w art. 36 ust. 2 ustawy, a przed zajęciem stanowiska, zespół wysłuchuje przedstawiciela organizacji lub organów wymienionych w tym przepisie, jeżeli biorą udział w posiedzeniu zespołu.
7. 
Referent proponuje treść stanowiska zespołu w powierzonym sobie zakresie.
8. 
Lista rekomendowanych kandydatów wskazuje, według kolejności umieszczenia na niej, kandydatów preferowanych przez zespół. Liczba rekomendowanych kandydatów może być mniejsza, równa lub większa od liczby wolnych stanowisk. Zespół może też nie rekomendować Radzie żadnego z kandydatów.
9. 
Zespół przyjmuje stanowisko w jawnym głosowaniu bezwzględną większością głosów w obecności wszystkich swoich członków, chyba że większością głosów zarządzi tajne głosowanie.
10. 
Przewodniczący zespołu opracowuje projekt uzasadnienia stanowiska zespołu oraz przedstawia listę rekomendowanych kandydatów w czasie posiedzenia Rady.
11. 
Protokół z posiedzenia zespołu sporządza pracownik Biura. W protokole zamieszcza się w szczególności:
1)
listę członków zespołu oraz innych osób biorących udział w posiedzeniu;
2)
skrót wypowiedzi uczestników postępowania oraz innych osób biorących udział w posiedzeniu;
3)
wyniki głosowania;
4)
treść stanowiska zespołu z uzasadnieniem.
12. 
Protokół z posiedzenia zespołu podpisuje pracownik Biura, który go sporządził, oraz przewodniczący zespołu. Jeżeli przewodniczący zespołu nie może podpisać protokołu, protokół podpisuje wskazany przez niego jeden z członków zespołu, zaznaczając przyczynę braku podpisu przewodniczącego.
13. 
Do sprostowania lub uzupełnienia protokołu z posiedzenia zespołu przepisy § 15 ust. 7 i 8 stosuje się odpowiednio. Określone w powołanych przepisach uprawnienia Przewodniczącego Rady przysługują przewodniczącemu zespołu. Jeżeli przewodniczący zespołu nie może sprostować lub uzupełnić protokołu przepis ust. 10 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.
14. 
Nie jest wymagane sporządzenie protokołu posiedzenia zespołu w sprawie innej niż indywidualna.
§  20. 
1. 
W przypadku ponownego rozpoznania sprawy przez Radę, o którym mowa w art. 45 ustawy, Przewodniczący Rady wyznacza do przygotowania sprawy zespół oraz wskazuje jego przewodniczącego i referenta.
2. 
Do postępowania przed zespołem przepisy § 17 i § 18 stosuje się odpowiednio.
§  21. 
Przed podjęciem uchwały Rada może zasięgnąć opinii prawnej lub opinii biegłych.
§  22. 
Do postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku asesora sądowego stosuje się odpowiednio przepisy określające tryb postępowania w sprawie powołania do pełnienia urzędu na stanowisku sędziowskim.
§  23. 
1. 
Uchwały Rady w sprawach indywidualnych, inne uchwały oraz pisma, w tym zawiadomienia i wezwania, w sprawach rozpatrywanych przez Radę doręcza się, za zwrotnym poświadczeniem odbioru, uczestnikom postępowania oraz innym podmiotom za pośrednictwem operatora pocztowego lub operatora wyznaczonego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 1933), a także pracowników Biura.
2. 
Uchwały Rady w sprawach indywidualnych, inne uchwały oraz pisma, w tym zawiadomienia i wezwania, w sprawach rozpatrywanych przez Radę doręcza się w postępowaniu prowadzonym z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego w sposób określony w przepisach regulujących tę formę postępowania. Doręczenia poza systemem można dokonać gdy czynności nie przewidziano w systemie lub nie jest możliwe jej wykonanie.
3. 
Doręczeń uczestnikom postępowania pełniącym urząd sędziego lub asesora sądowego można dokonywać również za pośrednictwem właściwego prezesa sądu.
§  24. 
1. 
Akta osobowe dołączone do akt sprawy indywidualnej udostępnia się osobie, której one dotyczą, a za jej zgodą - innym osobom.
2. 
Po zakończeniu postępowania, za zgodą Przewodniczącego Rady, uczestnikowi postępowania może być wydany dokument złożony przez niego do akt. Wydanie dokumentu może być uzależnione od złożenia jego odpisu lub wyciągu z jego treści.
§  25. 
1. 
Rada wyznacza swoich przedstawicieli w postępowaniu przed Trybunałem Konstytucyjnym.
2. 
Rada lub Przewodniczący Rady mogą wyznaczyć przedstawicieli Rady do reprezentowania jej przed innymi organami.
§  26. 
W sprawach, o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 i 8 ustawy, Rada może uchwalić regulamin określający tryb postępowania w przedmiocie dokonania wyboru, zgłoszenia kandydatów lub wyrażenia opinii.
§  27. 
1. 
Rada, Prezydium Rady i zespół członków oraz komisja mogą odbywać swoje posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej (posiedzenie zdalne) oraz głosować w trybie obiegowym w przypadkach określonych w odrębnych przepisach.
2. 
Członek Rady uczestniczący w posiedzeniu zdalnym może brać w nim udział stacjonarnie w siedzibie Rady albo przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
3. 
Głosowanie obiegowe odbywa się w trybie określonym odrębnymi przepisami.
4. 
O odbyciu posiedzenia w trybie zdalnym lub głosowaniu obiegowym decyduje:
1)
Przewodniczący Rady - w odniesieniu do posiedzenia Rady lub Prezydium;
2)
przewodniczący zespołu - w odniesieniu do posiedzenia zespołu.
5. 
Jeżeli posiedzenie odbywa się w trybie zdalnym, w protokole posiedzenia zamieszcza się o tym wzmiankę oraz wskazuje się, którzy członkowie Rady wzięli udział w posiedzeniu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej. Potwierdzenie logowania członków Rady do systemu komunikacji elektronicznej stanowi załącznik do protokołu.
6. 
Podczas posiedzenia zdalnego głosowanie jawne może zostać przeprowadzone w szczególności z wykorzystaniem oprogramowania obsługującego głosowanie (głosowanie elektroniczne) albo imiennie. Głosowanie imienne w trybie zdalnym odbywa się w ten sposób, że przewodniczący obradom lub osoba przez niego wyznaczona wyczytuje nazwiska uprawnionych do głosowania, którzy informują o swoim głosie. Przed zarządzeniem głosowania Przewodniczący każdorazowo sprawdza obecność członków Rady uczestniczących zdalnie w posiedzeniu.
7. 
W razie złożenia wniosku o głosowanie tajne podczas posiedzenia plenarnego Rady organizowanego w trybie zdalnym, głosowanie to odbywa się elektronicznie lub przez oddanie głosów do urny udostępnionej uczestnikom głosowania w miejscu i w czasie określonych przez przewodniczącego obradom. O formie głosowania tajnego rozstrzyga ostatecznie Rada. Jeżeli głosowanie tajne odbywa się elektronicznie, nie stosuje się § 13 ust. 2-4, a wyniki głosowania ogłasza przewodniczący obradom.

Rozdział  5

Ogłaszanie informacji dotyczących postępowania przed Radą w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady Sądownictwa

§  28. 
1. 
Imiona i nazwiska kandydatów, stanowisko zespołu oraz uchwałę Rady w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu sędziego lub asesora sądowego wraz z uzasadnieniem umieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady Sądownictwa.
2. 
Po zakończeniu posiedzenia wykaz osób, w stosunku do których Rada podjęła uchwały zawierające wnioski o ich powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego lub asesora sądowego zamieszcza się na stronie internetowej i w Biuletynie Informacji Publicznej Krajowej Rady Sądownictwa. Przepis ten stosuje się odpowiednio do uchwał tego rodzaju, podjętych w trybie obiegowym.
§  29. 
Uchwały, stanowiska oraz opinie Rady zamieszcza się na stronie internetowej Rady, chyba że Przewodniczący Rady zarządzi inaczej.

Rozdział  6

Rzecznik prasowy Krajowej Rady Sądownictwa

§  30. 
1. 
Przewodniczący Rady za zgodą Prezydium powołuje rzecznika prasowego.
2. 
Rzecznik prasowy odpowiedzialny jest za kształtowanie strategii komunikacji Rady ze środkami społecznego przekazu oraz wizerunku medialnego Rady, a w szczególności:
1)
planuje, koordynuje i realizuje kontakty Rady ze środkami społecznego przekazu oraz informuje je o sprawach wywołujących zainteresowanie opinii publicznej;
2)
w razie potrzeby reaguje na publikacje i audycje dotyczące Rady, sądownictwa i sędziów;
3)
prowadzi oficjalne profile Rady na portalach społecznościowych;
4)
informuje Radę na posiedzeniu o swojej działalności;
5)
wykonuje inne czynności zlecone przez Radę lub Przewodniczącego Rady.
3. 
Przewodniczący Rady za zgodą Prezydium może powołać zastępcę rzecznika prasowego. Zastępca rzecznika prasowego:
1)
w czasie nieobecności rzecznika prasowego wykonuje w jego zastępstwie czynności, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3 i 5;
2)
wykonuje inne czynności z upoważnienia rzecznika prasowego.
1 Załącznik § 9 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 232/2024 z dnia 23 kwietnia 2024 r. (M.P.2024.353) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 kwietnia 2024 r.
2 Załącznik § 10 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 232/2024 z dnia 23 kwietnia 2024 r. (M.P.2024.353) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 kwietnia 2024 r.
3 Załącznik § 15 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 232/2024 z dnia 23 kwietnia 2024 r. (M.P.2024.353) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 23 kwietnia 2024 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.404

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Regulamin Krajowej Rady Sądownictwa.
Data aktu: 03/03/2023
Data ogłoszenia: 13/04/2023
Data wejścia w życie: 03/03/2023