Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W PIŁCE RĘCZNEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" jest przygotowana do samodzielnego organizowania i prowadzenia szkolenia sportowego,
imprez sportowo-rekreacyjnych oraz procesu szkoleniowego z zakresu piłki ręcznej w sposób zapewniający uczestnikom bezpieczeństwo i efektywność podejmowanych działań.
Dokonuje naboru, głównie ze środowisk szkolnych, do uczestnictwa w zajęciach sportowych oraz wstępnej selekcji do szkolenia sportowego z piłki ręcznej na podstawie oceny
predyspozycji psychofizycznych uczestników. Organizuje i prowadzi pracę treningową w okresie długoi krótkoterminowym, na podstawie gotowych wzorców. Organizuje
i uczestniczy w rywalizacji sportowej, naucza podstawowych elementów techniczno-taktycznych charakterystycznych dla piłki ręcznej, dobiera do możliwości grupy i założonych
celów stosowane w procesie szkoleniowym środki dydaktyczne. Współpracuje z otoczeniem grupy szkoleniowej.
Zestaw 1. Charakteryzowanie piłki ręcznej jako dyscypliny sportowej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje piłkę ręczną jako sport - opisuje historię piłki ręcznej,

- omawia przepisy gry,

- charakteryzuje systemy gry w obronie i ataku z zakresu taktyki zespołowej i indywidualnej w piłce ręcznej,

- charakteryzuje dyscyplinę pod względem wysiłku fizjologicznego,

- wskazuje zależność pomiędzy wiekiem rozwojowym i płcią, a kształtowaniem poszczególnych zdolności motorycznych w treningu piłki ręcznej.

Charakteryzuje zasady organizacji rywalizacji sportowej w dyscyplinie - wymienia organizacje funkcjonujące w dyscyplinie i wskazuje na ich hierarchię,

- omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego w Polsce,

- omawia strukturę czasową procesu treningowego,

- wskazuje krajowe uregulowania prawne (w tym uregulowania wewnętrzne Związku Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP)) określające zasady funkcjonowania piłki ręcznej w Polsce.

Zestaw 2. Realizowanie procesu treningowego
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Wskazuje predyspozycje zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych - omawia cechy budowy somatycznej predysponujące do uprawiania piłki ręcznej,

- omawia zalecane przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP) techniki diagnostyczne uzdolnień ruchowych i predyspozycji motorycznych,

- wskazuje sposoby monitorowania rozwoju somatycznego i sportowego uczestników zajęć,

- interpretuje wyniki prób testów sprawności fizycznej.

Kieruje grupą i procesami wychowawczymi - wskazuje przykłady formułowania zasad i norm wprowadzanych w grupie,

- wymienia czynniki mające wpływ na efektywną komunikację,

- rozwiązuje problemy wychowawcze, stosując metodę analizy przypadku (identyfikuje źródło problemu, proponuje możliwe rozwiązania),

- wypełnia dziennik zajęć treningowych z uwzględnieniem okresu treningowego.

Prowadzi proces szkoleniowy na podstawie gotowych schematów/ planów treningowych - przestrzega zasad bezpieczeństwa na zajęciach treningowych,

- dobiera metody, formy i środki do określonych celów zajęć i wieku uczestników,

- przygotowuje zadania treningowe z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczestników,

- demonstruje i omawia wykonanie elementów techniczno-taktycznych w piłce ręcznej,

- naucza elementów techniczno-taktycznych zgodnie z zasadami metodyki,

- sędziuje fragment gry w piłkę ręczną.

Współdziała z otoczeniem grupy szkoleniowej - przedstawia propozycje promowania piłki ręcznej w środowisku lokalnym w celu pozyskiwania potencjalnych uczestników w sporcie,

- omawia zasadność współpracy z opiekunami prawnymi uczestników zajęć, z nauczycielami i z władzami lokalnymi,

- omawia plan realizacji imprezy sportowo-rekreacyjnej (określa harmonogram przygotowań, zakres niezbędnych konsultacji, program imprezy, zadania organizatora).

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
Na etapie weryfikacji wykorzystywane są następujące metody:
- test teoretyczny,
- analiza dowodów i deklaracji,
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją".
Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji sprawdzany jest efekt uczenia się "Prowadzi proces szkoleniowy na podstawie gotowych schematów/planów treningowych"
w zestawie 2 "Realizowanie procesu treningowego". Pozostałe efekty uczenia się sprawdzane są za pomocą testu teoretycznego i podczas rozmowy z komisją.
1.2. Zasoby kadrowe
W skład komisji wchodzą minimum 3 osoby. Co najmniej 1 osoba z komisji:
- posiada tytuł trenera na poziomie III,
- posiada stopień doktora nauk o kulturze fizycznej,
- jest autorem lub współautorem materiałów szkoleniowych w zakresie zespołowych gier sportowych,
- posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Instytucja certyfikująca wskazuje przewodniczącego komisji spośród swoich członków.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Weryfikacja będzie przebiegała w dwóch częściach:
1) test teoretyczny;
2) analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją.
Warunkiem przystąpienia do rozmowy z komisją jest uzyskanie pozytywnej oceny przesłanych dowodów. Kandydat decyduje o kolejności przystąpienia do poszczególnych części.
W celu oceny analizy dowodów i deklaracji kandydat dostarcza 2 nagrania fragmentów zajęć z udziałem młodzieży do 15. roku życia:
- pierwsze nagranie przedstawiające nauczanie dwóch elementów technicznych (po jednym z ataku i obrony) wybranych przez kandydata. Nagranie zawiera kandydata prezentują-
cego wykonanie elementu technicznego, objaśniającego zawodnikom jak wykonać zadanie, proponującego zawodnikom ćwiczenia z uwzględnieniem elementów taktyki indywi-
dualnej z zastosowaniem przyborów/przyrządów, omawiającego i korygującego działania zawodników, odbierającego adekwatne do możliwości i wieku zawodników metody,
formy i środki oraz zawodników wykonujących zadane ćwiczenia. Kandydat organizuje zajęcia zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Czas trwania filmu: od 10 do 15 minut.
Kandydat załącza do filmu temat prezentowanych zajęć oraz krótką charakterystykę grupy;
- drugie nagranie przedstawiające sędziowanie przez kandydata fragmentu meczu piłki ręcznej. Nagranie pokazuje kandydata stosującego adekwatne do sytuacji na boisku gesty
i sygnały dźwiękowe oraz poruszającego się odpowiednio do zdarzeń boiskowych. Czas trwania filmu: do 10 minut.
Dowodem potwierdzającym wszystkie wskazane dla kwalifikacji efekty uczenia się jest zaświadczenie o uczestnictwie z wynikiem pozytywnym w kursie trenerów piłki ręcznej
(poziom I), zatwierdzonym przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP), bądź odpis dyplomu trenera lub kopia legitymacji instruktora piłki ręcznej wydane są przed wejściem
w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829).
Warunki organizacyjne i materialne:
- warunki do przeprowadzenia testu teoretycznego,
- sala do przeprowadzenia rozmowy z wydzielonym miejscem umożliwiającym przygotowanie się kandydata,
- tablica taktyczna do piłki ręcznej,
- flipchart, arkusze papieru, pisaki,
- urządzenie do odtwarzania nagrań audio-video.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Instytucja certyfikująca może zapewnić osobie przystępującej do walidacji wsparcie doradcy walidacyjnego w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych
efektów uczenia się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie:
- dokumentu poświadczającego ukończone 18 lat,
- świadectwa dojrzałości (kwalifikacja pełna na poziomie 4 PRK)

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024