Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ Z GOLFA W RAMACH SPORTU DLA WSZYSTKICH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat jest ważny bezterminowo

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego organizowania i realizowania szkolenia początkowego z golfa dla różnych grup wiekowych. Przygotowuje plan zajęć w oparciu o gotowe wzorce, cel zajęć i umiejętności ucznia. Tworzy konspekty zajęć, dostosowując je do celu, potrzeb, umiejętności i możliwości uczestników. W pracy posługuje się wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki, reguł gry w golfa, etykiety golfa i aspektów prawnych. Planuje imprezy golfowe dla różnych odbiorców.

Prezentuje umiejętności, które pozwalają na demonstrowanie podstawowych technik golfa oraz ćwiczeń specyficznych dla tego sportu. Przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczne zrealizowanie zajęć. Samodzielnie rozwiązuje typowe problemy pojawiające się w trakcie zajęć, wynikające na przykład ze zróżnicowania celów i potrzeb uczestników,

a także zróżnicowanego poziomu ich umiejętności technicznych oraz sprawności fizycznej. Przewiduje skutki realizowanych zadań. Promuje aktywność fizyczną przez własną postawę oraz prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych.

Zestaw 1. Teoretyczne podstawy golfa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje podstawy golfa jako dyscypliny - omawia historię golfa,

- omawia aktualne możliwości uprawiania golfa w Polsce i na świecie,

- omawia zasady dopuszczenia do gry w golfa w Polsce, np. zieloną kartę, kartę handicapową,

- omawia przepisy i etykietę gry zawarte w "Regułach Gry w Golfa - wersja dla graczy", w tym różne formaty gry,

- omawia sprzęt golfowy oraz istotę doboru sprzętu dla początkujących graczy,

- omawia role i funkcje pracowników obiektu golfowego.

Charakteryzuje golfa jako formę sportu dla wszystkich - wymienia zdrowotne, wypoczynkowe i wychowawcze walory golfa, - omawia ścieżki rozwoju w golfie.
Omawia prawa lotu piłki i technikę uderzenia w golfie - omawia rodzaje lotów piłki i ich charakterystykę, np. kierunki startu lotów piłki,

- omawia czynniki determinujące lot piłki, np. główka kija, ścieżka kija,

- charakteryzuje najniższy punkt swingu.

Charakteryzuje zasady teorii i metodyki sportu stosowane w planowaniu zajęć z golfa w ontogenezie dla osób początkujących - opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania golfa osób początkujących, w szczególności dzieci i młodzieży,

- omawia zasady nauczania techniki i taktyki stosowane w szkoleniu początkowym,

- klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania golfa osób początkujących w różnych grupach wiekowych, w tym: dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne,

- omawia zasady przygotowania obiektu do zajęć z golfa,

- omawia komponenty zajęć (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór w zależności od warunków organizacyjnych, potrzeb, wieku, możliwości lub zainteresowań uczestników.

Zestaw 2. Planowanie zajęć z golfa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje zajęcia z golfa - wyznacza cel zajęć,

- dobiera ćwiczenia do tematu zajęć,

- dobiera sprzęt w zależności od wieku, budowy i umiejętności uczestnika,

- przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, treść zajęć, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek i liczebność grupy, planowane środki zapobiegania zagrożeniom dla uczestników, z zachowaniem obowiązującej w golfie terminologii.

Omawia zasady etyki pracy i bezpieczeństwa prowadzącego i uczestników zajęć z golfa - omawia bezpieczeństwo własne,

- omawia zasady zachowań w warunkach szczególnych, np. niebezpieczne warunki atmosferyczne, ostrzeżenie o niekontrolowanym locie piłki,

- wymienia najczęściej występujące zagrożenia specyficzne dla gry w golfa i prowadzenia zajęć,

- omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora golfa,

- omawia zasady bezpośredniego kontaktu fizycznego z uczestnikami zajęć,

- wymienia zagrożenia związane z prowadzeniem zajęć z dziećmi,

- omawia kodeks etyczny trenera golfa.

Zestaw 3. Realizowanie zajęć z golfa
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Organizuje zajęcia z golfa - identyfikuje przed zajęciami zagrożenia dla uczestników,

- przygotowuje środowisko nauczania, np. wyznacza strefy treningowe, przygotowuje sprzęt, akcesoria i narzędzia treningowe,

- sprawdza stan techniczny sprzętu,

- sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć, np. pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór.

Demonstruje umiejętności wykonania różnych uderzeń golfowych - opisuje ustawienie ciała (set up), ruch ciała i kija w trakcie różnego rodzaju uderzeń,

- wykonuje uderzenie po różnych trajektoriach lotu piłki,

- wykonuje uderzenia, np. chip, pitch, putt, gra z bunkra.

Prowadzi zajęcia z golfa - omawia temat i cel zajęć z uczestnikami,

- omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów golfowych,

- przeprowadza ćwiczenia rozgrzewkowe,

- utrzymuje kontakt z grupą, w tym motywuje do ćwiczeń,

- egzekwuje prawidłowe ustawienie uczestników podczas zajęć,

- ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń,

- stosuje metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestników,

- dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia,

- nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczniów,

- koryguje błędy techniczne lub taktyczne,

- w razie konieczności reaguje w sytuacjach niebezpiecznych,

- demonstruje zgodną z etykietą golfa postawę i zachowanie w czasie zajęć,

- prezentuje profesjonalny wizerunek (np. do ćwiczeń zakłada odpowiedni strój i obuwie, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej),

- podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod:
- test teoretyczny,
- sprawdzian sportowy (obserwacja w warunkach symulowanych),
- obserwacja w warunkach symulowanych,
- analiza dowodów i deklaracji,
- rozmowa z komisją walidacyjną, dalej zwaną "komisją" (wywiad swobodny).
Część lub całość walidacji można przeprowadzić za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się są dokumenty potwierdzające uzyskanie tytułu instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością golf wydane przez akademie wychowania fizycznego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej lub dyplom ukończenia kursu dla asystentów instruktorów i instruktorów zakończonego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej i potwierdzającego posiadanie wszystkich efektów uczenia się niniejszej kwalifikacji.

Komisja może dopuścić inne dowody przedstawione przez osobę przystępującą do walidacji.

1.2. Zasoby kadrowe
Komisja składa się z minimum 2 osób, w tym z przewodniczącego komisji. Komisja łącznie spełnia wszystkie wymogi, a każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów:
- posiada kwalifikację pełną z minimum poziomem 7 PRK w zakresie sportu, wychowania fizycznego lub rekreacji,
- posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce lub posiada kwalifikację z minimum 5 poziomem PRK w zakresie szkolenia lub treningu golfowego.
Ponadto co najmniej 1 członek komisji musi posiadać doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Za pomocą analizy dowodów i deklaracji sprawdzane są kryteria weryfikacji zawarte w efekcie uczenia się: "Przygotowuje zajęcia z golfa" z zestawu 2 "Planowanie zajęć z golfa".
Wymagane jest przedstawienie następującego dowodu odnoszącego się do golfa - konspekt zajęć, zawierający:
a) cel zajęć i czas ich trwania,
b) treść zajęć,
c) metody nauczania,
d) środki dydaktyczne,
e) formy organizacyjne,
f) prognozowane warunki atmosferyczne,
g) wiek i liczebność grupy,
h) planowane środki zapobiegania zagrożeniom dla uczestników.
Za pomocą metody sprawdzianu sportowego (obserwacji w warunkach symulowanych) i rozmowy z komisją (wywiadu swobodnego) sprawdzana jest umiejętność: "Demonstruje umiejętności wykonania różnych uderzeń golfowych" z zestawu 3 "Realizowanie zajęć z golfa".
Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) sprawdzane są efekty uczenia się: "Organizuje zajęcia z golfa" i "Prowadzi zajęcia z golfa" z zestawu 3 "Realizowanie zajęć z golfa". Członkowie komisji lub inne osoby walidowane mogą wcielać się w rolę osób nauczanych.
W teście teoretycznym weryfikacji podlegają wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1 "Teoretyczne podstawy golfa", a także efekty uczenia się: "Omawia zasady etyki pracy i bezpieczeństwa prowadzącego i uczestników zajęć z golfa" z zestawu 2 "Planowanie zajęć z golfa".
Instytucja certyfikująca zapewnia:
- pole golfowe i obiekty towarzyszące (strzelnicę golfową, strefę gry krótkiej),
- sprzęt: komplety kijów golfowych różnych rozmiarów, piłki golfowe,
- sprzęt umożliwiający nagranie wykonywanych technik golfowych i prowadzonych zajęć,
- salę do przeprowadzenia testu teoretycznego.
Osoba walidowana zobowiązana jest do przyjścia na walidację w stroju golfowym.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Nie określa się warunków przeprowadzenia etapu identyfikowania i dokumentowania.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która:
- posiada wykształcenie średnie, średnie branżowe lub kwalifikację pełną z 3 poziomem PRK,
- ukończyła 18 lat,
- przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,
- przedstawi opinię lekarską o braku przeciwwskazań do uprawiania golfa,
- przedstawi zaświadczenie o ukończeniu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy uzyskane maksymalnie dwa lata przed podejściem do walidacji,
- przedstawi zaświadczenie o ukończeniu kursu posługiwania się automatycznym defibrylatorem zewnętrznym (AED).

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024