Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 6 lipca 2022 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE PROCESU DYDAKTYCZNEGO W SNOWBOARDZIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest zaliczenie efektu uczenia się "Jeździ na snowboardzie na poziomie średniozaawansowanym" (z zestawu 3) - po 3 latach, a po kolejnych 3 latach - wszystkich efektów uczenia się z zestawu 3.
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania zajęć i procesu dydaktycznego w snowboardzie w oparciu o obowiązujące systemy szkolenia, z uwzględnieniem wytycznych organizacji szkolącej, w ramach sportu dla wszystkich. Prezentuje podstawowe i średnio zaawansowane umiejętności jazdy na snowboardzie zgodnie z realizowanymi w Polsce programami nauczania. Diagnozuje poziom umiejętności sportowych uczestników. Przygotowuje plan realizacji procesu dydaktycznego z wykorzystaniem wyselekcjonowanych metod, form i środków. Organizuje i prowadzi proces dydaktyczny, analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji procesu dydaktycznego. Stosuje narzędzia komunikacji i motywacji. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do analizy i oceny umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych przez osoby z niższymi kwalifikacji instruktorskimi (tzw. asystentów instruktorów). Podejmowane działania wykonuje w oparciu o wiedzę dotyczącą teoretycznych uwarunkowań planowania i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie oraz realizacji pracy wychowawczo-dydaktycznej. Jest przygotowana do promocji zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych zajęć oraz za działania realizowane przez współpracowników.
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych uwarunkowań planowania i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje dyscyplinę - omawia zagadnienia związane z geografią ośrodków snowboardowych w Polsce,

- omawia podstawy biomechaniki w snowboardzie (m.in. siły działające na snowboardzistę w trakcie jazdy, położenie środka ciężkości względem podłoża, płaszczyzny i osie obrotu).

Charakteryzuje strukturę dyscypliny - opisuje aktualną strukturę organizacyjną snowboardu w Polsce,

- opisuje obowiązujący system szkolenia i nabywania kwalifikacji ze snowboardu w Polsce,

- omawia przepisy olimpijskich konkurencji snowboardowych FIS (Fédération Internationale de Ski).

Charakteryzuje zasady organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży - omawia podstawy prawne pracy instruktora,

- omawia przepisy prawa dotyczące organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży.

Zestaw 2. Planowanie procesu dydaktycznego w snowboardzie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje zasady teorii i metodyki stosowane w planowaniu procesu dydaktycznego w snowboardzie - omawia zasady planowania i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie,

- omawia metody stosowane w realizacji zajęć (w tym metody nauczania ruchu, metody prowadzenia zajęć),

- charakteryzuje środki stosowane w sporcie dla wszystkich (m.in. ćwiczenia, środki metodyczne, środki dydaktyczne, w tym nowości technologiczne wspierające uczestnictwo w sporcie),

- klasyfikuje formy stosowane w nauczaniu i doskonaleniu jazdy na snowboardzie (m.in. formy organizacyjne, formy porządkowe),

- uzasadnia dobór form, środków i metod nauczania i doskonalenia jazdy na snowboardzie do zróżnicowanych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),

- charakteryzuje strukturę procesu dydaktycznego w snowboardzie oraz rozróżnia cele i zadania dla ich poszczególnych części, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychofizycznych, poziomu rozwoju motorycznego),

- wyjaśnia biomechaniczne aspekty doboru i ustawienia elementów sprzętu snowboardzisty,

- wyjaśnia zdrowotne aspekty doboru i ustawienia sprzętu snowboardzisty,

- omawia zasady i metody wychowania stosowane w kulturze fizycznej oraz nauczania czynności ruchowych.

Charakteryzuje biologiczne podstawy planowania i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie - omawia rozwój ontogenetyczny człowieka,

- omawia specyfikę pracy z różnymi grupami wiekowymi,

- uzasadnia dobór form, środków i metod nauczania i doskonalenia jazdy na snowboardzie do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników.

Charakteryzuje podstawy dydaktyki w planowaniu i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie - omawia zasady dydaktyczne stosowane w nauczaniu i doskonaleniu snowboardu,

- omawia zasady doboru treści procesu dydaktycznego w snowboardzie,

- omawia zasady organizacji kształcenia i wychowania,

- omawia metody przekazywania i zdobywania wiedzy (m.in. pokaz, opis, wykład),

- omawia formy organizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie (m.in. formy porządkowe, formy podziału ćwiczących),

- omawia rodzaje lekcji realizowanych w trakcie procesu dydaktycznego (nauczająca, doskonaląca, oceniająca),

- omawia rolę wprowadzania reguł porządkowych,

- omawia reguły prowadzenia zajęć z młodzieżą (np. sprawdzanie stanu sprzętu i ubrania przy rodzicach, pozyskiwanie danych o uczniach/kursantach).

Charakteryzuje podstawy psychologii stosowane w planowaniu i realizacji procesu dydaktycznego w snowboardzie - omawia mechanizmy kształtowania się postaw w odniesieniu do teorii psychologicznych,

- omawia zasady doboru metod pracy do różnych typów osobowości uczniów,

- omawia metody powstawania i tworzenia się wyobrażeń o ruchu,

- omawia zasady i metody pracy w grupach, w tym zasady komunikacji dydaktycznej (m.in. między uczniami), - omawia zasady demonstrowania techniki jazdy na snowboardzie (pokaz dydaktyczny, pokaz motywacyjny), - omawia zasady pracy edukacyjno-wychowawczej (m.in. metody motywowania, karania, nagradzania),

- omawia zasady formułowania i przekazywania instrukcji słownej.

Charakteryzuje wpływ środowiska na organizację i realizację procesu dydaktycznego w snowboardzie - omawia wpływ rodzajów śniegu na sposób prowadzenia zajęć w ramach procesu dydaktycznego w snowboardzie, - omawia zasady budowy i przygotowania przeszkód freestylowych w snowparku.
Omawia zagadnienia związane

z przeprowadzeniem diagnozy

- omawia sposoby przeprowadzania diagnozy uczestnika lub grupy uczestników, - interpretuje wyniki diagnozy.
Przygotowuje plan procesu dydaktycznego w snowboardzie - tworzy plan procesu dydaktycznego w snowboardzie,

- tworzy konspekty zajęć,

- uwzględnia wyniki diagnozy w planie procesu dydaktycznego i w konspektach zajęć,

- uwzględnia cele, sposoby realizacji, metody, uwarunkowania psychofizyczne uczestników w planie procesu dydaktycznego i w konspektach zajęć,

- uwzględnia zmienność warunków atmosferycznych w planie procesu dydaktycznego i w konspektach zajęć,

- dobiera gry i zabawy integracyjne do specyfiki uczestników,

- uwzględnia zadania asystentów instruktorów w planie procesu dydaktycznego i w konspektach zajęć.

Zestaw 3. Organizowanie i prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Jeździ na snowboardzie na poziomie średniozaawansowanym - demonstruje jedną technikę ślizgową,

- demonstruje jedną technikę ciętą,

- demonstruj e j edną technikę j azdy tyłem,

- demonstruj e j edną technikę j azdy skrętem krótkim,

- demonstruje jeden element techniki freestylowej,

- demonstruje jedną technikę i taktykę pokonania kombinacji bramek w slalomie gigancie.

Organizuje proces dydaktyczny w snowboardzie - dobiera miejsca prowadzenia zajęć do celów i umiejętności uczestników,

- sprawdza stan techniczny środków dydaktycznych wykorzystywanych do przeprowadzenia zajęć,

- sprawdza stan techniczny oraz prawidłowość doboru sprzętu uczestników w zależności od ich wieku, budowy ciała i umiejętności,

- sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć, pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór,

- charakteryzuje rodzaje ubezpieczeń związanych z wykonywaniem obowiązków instruktora.

Realizuje proces dydaktyczny w snowboardzie - przedstawia temat zajęć uczestnikom,

- omawia sposoby poruszania się na stoku i techniki jazdy,

- demonstruje sposoby poruszania się na stoku i techniki jazdy,

- ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność i słyszalność prezentowanych ćwiczeń,

- egzekwuje prawidłowe ustawienie uczestników podczas zajęć,

- dobiera ćwiczenia do celów zajęć,

- demonstruje wykonanie ćwiczeń,

- stosuje terminologię zgodną z realizowanymi w Polsce programami nauczania snowboardu,

- przestrzega konieczności wykonania ćwiczeń zgodnie z zasadami symetryzacji nauczania,

- optymalizuje wybór miejsca, uwzględniając warunki, cele i umiejętności uczestników,

- prowadzi zabawy i gry integracyjne.

Nadzoruje realizację procesu dydaktycznego w snowboardzie - weryfikuje dobór sprzętu do warunków osobniczych,

- ocenia wpływ określonych elementów sprzętu na dynamikę jazdy snowboardzisty,

- monitoruje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń,

- przekazuje uczestnikom informacje dotyczące techniki jazdy i sposobu wykonywania ćwiczeń,

- koryguje technikę jazdy i sposób wykonywania ćwiczeń,

- w razie potrzeby reaguje, stosując komentarz zmiany stopnia trudności lub zmieniając ćwiczenie,

- nadzoruje bezpieczne korzystanie ze sprzętu w czasie zajęć,

- ocenia sposób realizacji zadań przez asystentów instruktorów,

- przeciwdziała występowaniu sytuacji niebezpiecznych.

Wykorzystuje narzędzia komunikacji i motywacji - omawia zasady komunikacji dydaktycznej,

- wita i żegna uczestników zajęć,

- nawiązuje bezpośredni kontakt wzrokowy z uczestnikami,

- stosuje zasadę "3K" (komplement - korekta - komplement) w korygowaniu błędów,

- informuje o postępach w wykonywaniu ćwiczeń,

- mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń,

- podsumowuje zajęcia,

- podsumowuje realizację procesu dydaktycznego,

- prowadzi dokumentację w formie pracy pisemnej (m.in. konspekty zajęć).

Monitoruje realizację procesu dydaktycznego - omawia metody kontroli i oceny efektów przeprowadzanych zajęć i procesu dydaktycznego,

- analizuje sposób prowadzenia zajęć i procesu dydaktycznego,

- analizuje sposób prowadzenia zajęć przez asystentów instruktorów,

- wskazuje sposoby korygowania prowadzenia zajęć i procesu dydaktycznego w odniesieniu do wyników autoanalizy,

- wskazuje sposoby korygowania zajęć prowadzonych przez asystentów instruktorów,

- analizuje stopień osiągnięcia celów i odnosi je do założeń uwzględnionych w planie dydaktycznym,

- wskazuje możliwości optymalizacji realizacji planu procesu dydaktycznego.

Omawia zagadnienia związane z realizacją procesu samokształcenia - wskazuje sposoby podnoszenia własnych kompetencji,

- wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru snowboardu (publikacje, źródła elektroniczne),

- omawia najnowsze opracowania dotyczące snowboardu.

Zestaw 4. Promowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Realizuje działania edukacyjno - informacyjne w trakcie realizacji procesu dydaktycznego - prowadzi zajęcia poświęcone korzyściom płynącym z uprawiania rekreacji zimowej,

- zachęca uczestników do prozdrowotnego spędzania czasu wolnego również poza zajęciami.

Promuje aktywność fizyczną poprzez własną postawę - prezentuje odpowiedni poziom przygotowania motorycznego umożliwiający demonstrację wzorcowej techniki ćwiczeń w toku procesu dydaktycznego,

- prezentuje profesjonalny wizerunek (np. na zajęcia realizowane w ramach procesu dydaktycznego zakłada odpowiedni strój, używa odpowiednio przygotowanego sprzętu, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej),

- dba o komfort uczestnika w trakcie realizacji procesu dydaktycznego oraz jego pozytywne nastawienie do wysiłku fizycznego.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Na etapie weryfikacji dopuszczalne są wyłącznie następujące metody weryfikacji:

- obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych),

- test teoretyczny,

- analiza dowodów i deklaracji.

1.2. Zasoby kadrowe

Walidacja prowadzona jest przed komisją egzaminacyjną. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji.

Przewodniczący komisji łącznie spełnia następujące warunki:

- jest doktorem nauk o kulturze fizycznej,

- posiada dyplom trenera 11 klasy w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub posiada tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,

- posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) w snowboardzie,

- posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowania) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce,

- jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w snowboardzie.

Każdy z pozostałych członków komisji musi łącznie spełnić następujące warunki:

- posiada dyplom magistra,

- posiada co najmniej stopień instruktora wykładowcy w snowboardzie,

- posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI w snowboardzie,

- posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym egzaminowania) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Weryfikacja składa się z 3 części:

Część 1. Teoretyczna - test teoretyczny. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji.

Część 2. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych). Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. W trakcie części 2. walidacji weryfikowana jest umiejętność "Jeździ na snowboardzie na poziomie średniozaawansowanym" będąca częścią zestawu 3. W trakcie weryfikacji ww. umiejętności osoba przystępująca do walidacji musi zaprezentować co najmniej jedną z wymienionych w kryteriach weryfikacji technik lub jeden z elementów techniki freestylowej 111 stopnia systematyki, zgodnie z opisami zawartymi w obowiązującym programie Stowarzyszenia Instruktorów i Trenerów Snowboardu (SITS).

Część 3. Praktyczna - obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych, w warunkach zimowych). W trakcie części 3. walidacji weryfikowane są efekty uczenia się: z zestawu 2. "Planowanie procesu dydaktycznego w snowboardzie", wszystkie efekty uczenia się z zestawów 3. i 4. (oprócz kryteriów: "Omawia sposoby poruszania się po stoku i techniki jazdy", "Omawia metody kontroli i oceny efektów przeprowadzanych zajęć i procesu dydaktycznego", "Omawia najnowsze opracowania dotyczące snowboardu"). W 3. części walidacji weryfikowane jest prowadzenie jednostek dydaktycznych w ramach procesu dydaktycznego do III stopnia systematyki, zgodnie z opisami zawartymi w obowiązującym programie SITS.

Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 2. części weryfikacji jest zaliczenie części 1. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 3. części weryfikacji jest zaliczenie części 2.

Do przeprowadzenia 1. części weryfikacji niezbędna jest sala wyposażona w komputer podłączony do Internetu oraz projektor lub telewizor. Organizacja sali musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę.

Do przeprowadzenia 2. części weryfikacji niezbędne są:

- zorganizowany teren narciarski (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich), ij. stok narciarski o wymiarach: długość minimum 800 m, szerokość minimum 40 m; fragment minimum 300 m o nachyleniu 15-20° oraz fragment minimum 300 m o nachyleniu ok. 35-40° zapewniający możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie gigancie,

- wyciąg narciarski,

- box o wymiarach: szerokość minimum 20 cm, długość minimum 400 cm,

- skocznia o wymiarach: wysokość progu minimum 1 m, długość części płaskiej minimum 4 m,

- 25 bramek snowboardowych,

- wiertarka,

- klucz do tyczek,

- 2 radiotelefony,

- elektroniczny pomiar czasu,

- komputer,

- kamera,

fladra do grodzenia trasy,

- apteczka pierwszej pomocy.

Instytucja certyfikująca jest zobowiązana do zapewnienia zabezpieczenia GOPR/TOPR.

Do przeprowadzenia 3. części weryfikacji niezbędne są:

- pólko ćwiczebne (przygotowane i zabezpieczone zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich) o wymiarach: długość minimum 200 m, szerokość minimum 30 m, o nachyleniu 15-20°,

- wyciąg narciarski.

Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących przebiegu walidacji, w szczególności decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku walidacji instytucja prowadząca walidację jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Zbiór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia analizy dowodów osoby przystępujące do walidacji muszą przekazać do instytucji przeprowadzającej walidację w terminie określonym przez tę instytucję.

2.1. Metody

Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą. Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w trakcie części 1. dopuszcza się następujące dowody:

- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie instruktora organizowanego przez SITS,

- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie instruktora SITS organizowanego przez SITS do 31.05.2018 r.,

- legitymację instruktora snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego, po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu,

- inne certyfikaty z zakresu snowboardu wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).

Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w 2. części dopuszcza się następujące dowody:

- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie instruktora organizowanego przez SITS,

- zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie instruktora SITS organizowanego przez SITS do 31.05.2018 r.,

- legitymację instruktora snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego, po ukończeniu specjalizacji instruktorskiej ze snowboardu,

- inne certyfikaty z zakresu snowboardu wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).

Do weryfikacji efektu uczenia się "Charakteryzuje zasady organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży" dopuszcza się następujące dowody:

- zaświadczenie o ukończeniu kursu na wychowawcę wypoczynku (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 marca 2016 r. w sprawie wypoczynku

dzieci i młodzieży (Dz. U. poz. 452 oraz z 2021 r. poz. 1548)).

2.2. Zasoby kadrowe

Doradca walidacyjny:

- stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji,

- zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się,

- przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej,

- zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego,

- zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego.

7.
Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która:

- przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem przez tę osobę działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,

- przedstawi orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania snowboardu.

Ponadto wymagane jest posiadanie kwalifikacji pełnej na poziomie 4 PRK oraz certyfikatu kwalifikacji "Realizowanie jednostek lekcyjnych z nauki i doskonalenia jazdy na snowboardzie" - kwalifikacja cząstkowa na poziomie 3 PRK.

8.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2022.821

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu dydaktycznego w snowboardzie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 06/07/2022
Data ogłoszenia: 24/08/2022
Data wejścia w życie: 24/08/2022